Skip to content

המצור הסתיים בפריצה של כוחות הביטחון לדירה; הרוצח הסתגר באמבטיה, ירה ופצע מספר שוטרים – וקפץ אל מותו

עדכון מאת מירה-בל גזית: דיווחים סותרים לגבי זהות החשוד. האם מוחמד מרה אכן נתפס?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות


עדכון אחרון:

מוחמד מרה (24), החשוד כרוצח מטולוז, נהרג לפני שעה קלה בדירתו בטולוז. אחרי שכוחות הביטחון הצרפתיים פרצו לדירה הוא הסתגר בחדר האמבטיה, ירה לעבר השוטרים שפרצו לדירה ופצע כמה מהם. הוא נהרג בחדר האמבטיה בדירה כשהוא אוחז ברובה קלצ'ניקוב

 

מאת: עמית מנדלזון (צרפת) ומירה-בל גזית

הרחוב החסום

המצור על הרוצח מטולוז בעיצומו. משטרת צרפת הצליחה לעלות על עקבותיו של החשוד המרכזי ברצח שלושת החיילים ובטבח בבית הספר "אוצר התורה" בטולוז. כוח מיוחד המונה מאות שוטרים מנהל כבר שעות קרב מול החשוד המרכזי, המתבצר בבית באחד מפרבריה המזרחיים של העיר.

בשעה שלוש לפנות בוקר (יום רביעי) הגיעה משטרת צרפת למקום, במטרה לבצע פשיטה על ביתו של החשוד ברצח הילדים והחיילים בטולוז. במקום מתנהל קרב יריות ועד כה נפצעו שלושה שוטרים. מבצע הפשיטה אושר אתמול (יום שלישי) ב-10:00בלילה על-ידי לא אחר מאשר הנשיא ניקולא סרקוזי – ששעות אחדות קודם לכן התחייב, שעה שביקר באתר הטבח בטולוז, שהרוצח לא יינקה.

החשוד המרכזי הוא מוחמד מרה, בן 24, אזרח צרפתי ממוצא  אלג'יראי, העוסק בבודי בילדינג. מרה ביקר מספר פעמים באפגניסטן ופקיסטן, וטוען כי הוא משתייך לארגון אל-קאעידה ולחוגים הסלפיים. לדבריו, המניע שלו הוא "תגובה על הרג ילדים פלסטינים בעזה". את רצח החיילים הוא מסביר כנקמה על מעורבותה הצבאית של צרפת באפגניסטן.

לוחמי יחידת העילית ה-RAID חוסמים את המעבר לכלי רכב

שניים מאחיו של החשוד כבר נעצרו על ידי המשטרה. מהחקירה עולה כי אחד מהם הנחה סוכן של חברת יאמאהה, שמכר את האופנוע לרוצח, כיצד להסיר את אביזר המעקב מהאופנוע. הסוכן פנה למשטרה, שאיתרה את כתובת ה-IP של אחיו של הרוצח, והלה סייע באיתור החשוד.

החשוד אותר לפני יומיים על ידי סוכנות הביון המרכזית הצרפתית, המנהלת מעקב עירני אחר הנוסעים לאפגניסטן. הוא היה מוכר למשטרה מפעילות עבריינית קטנה שביצע עוד קודם לכן.

הפשיטה החלה ב-3:10 לפנות בוקר ומנוהלת על ידי יחידת העילית של משטרת צרפת, ה-Raid. מוחמד מרה התמקם בקומה הראשונה של בית בן חמש קומות. עם הגיע הכוח למקום, פתח מרה בירי ופצע שוטר אחד בברכו ושני שוטרים אחרים באופן קל. כדי לרכך את החשוד, הובאה למקום אמו, אך היא סירבה לנסות ולשנכעו להיכנע, בטענה שאין לה כל השפעה עליו.

שר הפנים הצרפתי, קלוד גואן, השוהה במקום האירוע, סיפר כיצד אותר החשוד באמצעות כתובת ה-IP שלו והמידע שהצטבר על אנשי הג'יהאד העולמי בצרפת. גואן הודיע שהחשוד השליך כלי נשק מהחלון (אקדח קולט 45), אך שיש עדיין ברשותו כלי נשק נוספים, כולל רובה ומספר אקדחים. הוא גם אישר שמטרת המשטרה היא ללכוד את החשוד בחיים.

השתלשלות האירועים בשעות האחרונות:

09:30 – פיצוץ עז נשמע במקום. המשטרה הודיעה כי היא פוצצה רכב שהפריע לתנועה. שני צעירים עדיין לכודים בדירה בקומה השנייה ואי אפשר לפנותם מהמקום.

עד שדיבר עם החשוד והתראיין לתחנת הטלוויזיה פראנס 24 אומר:  "החשוד סיפר שהוא קשור לאל-קאעידה ומעשי הרצח הם רק הפתיח לקמפיין טרור גדול. המניעים שלו הם חוקי הבורקה, המעורבות הצבאית הצרפתית באפגניסטן והפגיעה ב'אחינו הפלסטינים'." העד מציין כי הרוצח רהוט דיבור, ומעוניין להישמע. הוא גם אישר שצילם את מעשי הרצח והבטיח כי הם יופצו על גבי האינטרנט.

10:00 – רכב עמוס בכלי נשק נמצא בסביבות הבניין.

מרין לה פן נציגת החזית הלאומית הימנית פתחה במתקפה, שכן נושא ההגירה הבלתי מבוקרת וסוגיית הביטחון האישי עומדים במרכז הקמפיין שלה.

הקהילה היהודית בטולוז והורי התלמידים בבית הספר אוצר התורה הביעו סיפוק מהעובדה שהמשטרה עושה מאמץ גדול ללכוד את הרוצח. נשיא וועד הקהילות היהודיות (CRIF) ביקש להפריד בין המוסלמים בצרפת לאסלמיסטים הקיצוניים.

10:10 – תושב אחד הבניינים מדווח שהוא שומע יריות אך לא רואה דבר. "אנחנו מפוחדים בעיקר אחרי הפיצוץ", אמר.

החזית הלאומית שחררה הודעה לעיתונות הקוראת לכל מועמדי השמאל, החל מפרנסואה ביירו וכלה בז'אן לוק מלנשו, לבקש סליחה על התבטאויותיהם כלפיה. היא קוראת "לנבלים שרצו לעשות הון פוליטי על גב החזית הלאומית, לגרור 20% מתושבי צרפת ללכלוך, אתם חייבים להתנצל באופן פומבי בפני החזית הלאומית. ולשתוק לתקופה ארוכה".

פרנסואה הולנד, מועמד הסוציאליסטים, "מברך על עבודת המשטרה". "אם הקשר מוביל לאל-קאעידה, זה רק מוכיח שאנחנו כולנו צריכים לעבוד יחד", אמר.

ז'אן לוק מלנשו מצידו מצייץ לטוויטר: "המאבק בסטיגמה ובהכללות הוא חובה".

10:15 – המומחים לנושא מזהירים שיש לקחת את הקשר לאל-קאעידה בערבון מוגבל מאוד. סביר יותר להניח שמדובר בזאב בודד שלא מקושר לשום ארגון. אחד המומחים הסביר, כי כבר משנת 2005 אל-קאעידה מצויה במשבר ואינה מסוגלת לייצר התקפות טרור מסודרות.

12:16 – נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, קרא לאחדות לאומית והודיע כי בכוונתו להגיע לטולוז על מנת לבקר את הפצועים (Europe1).

12:27 – העיתון לה פיגארו מדווח, כי אש"ף, הרשות הפלשתינאית, המשקיף הקבוע של פלסטין באונסקו וארגון La Mission de Palestine en France, הודיעו על גינוי תקיף של "ההתקפה המתועבת בטולוז, כנגד בית הספר היהודי, בה מצאו את מותם שלוש וילדים ומורה".

12:50 – דיירי הבניין מפונים בדקות אלה דרך הגג ומועברים אל מאחורי מחסומי המשטרה (דיווח טוויטר של סורן סילו, לה מונד, טולוז).

12:58- הושלם פינוי הדיירים והם מוסעים מהמקום בשני אוטובוסים (דיווח טוויטר של סורן סילו, לה מונד, טולוז).

14:09 – חודש המשא ומתן בין החשוד לבין כוח התקיפה (לה מונד, טוויטר; לה פיגארו).

14:10 – דיירי הרובע פונו. הנחת כוח התקיפה היא שהחשוד מתבצר בדירתו (לה פיגארו).

15:18 – נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, הגיע למקום האירוע בטולוז. כוח התקיפה מתכונן לפריצה אל הבנין בו מתבצר החשוד (לה מונד, טוויטר).

16:25-  האזור מסביב לבניין בו החשוד מתבצר נחסם לתנועת עיתונאים וצלמים. הנשק שהחשוד זרק מחוץ לחלון דירתו בבוקר נבדק בשעות אלו על-ידי מעבדה בליסטית (לה מונד, טוויטר).

16:24- התובע הכללי של פריז, פרנסואה מולן, ייכנס מסיבת עיתונאים בשעה 17:30. ככל הנראה, גם בעניין עדכון לגבי תוצאות הבדיקה הבליסטית של כלי הירי. (דיווח טוויטר של סורן סילו, לה מונד, טולוז).

17:11 – שר הפנים הצרפתי, קלוד גואן, הכחיש את הידיעה, לפיה מוחמד מרה נתפס על-ידי הכוחות המיוחדים, ובכך שם קץ לשמועות. סורן סילו, שליח לה מונד לטולוז, עדכן כי המקור לידיעה הכוזבת היו שני איגודים מקצועיים של שוטרים: Unité ו-UNSA. הנושא הועבר לבדיקה פנימית.

17:48 – התובע הכללי של פריז, פרנסואה מולן, עדכן במסיבת העיתונאים שכינס, כי המשטרה מצאה את מצלמתו של החשוד, באמצעותה העלה צילומים לאינטרנט. טרם אותרו האתרים או האנשים שאליהם נשלח החומר.

מולן עדכן, כי הכוחות המיוחדים ניסו מספר פעמים להיכנס לדירה בה מתבצר החשוד, אולם נתקלו בירי מאסיבי לעברם ונאלצו לסגת. עם זאת העריך מולן, כי מרה יילכד בשעות הערב המאוחרות.

18:14 – התובע הכללי של פריז אישר כי ברשות החשוד טלפון נייד. עם זאת, לא ידוע אילו אמצעי תקשורת אחרים מצויים בדירתו של מרה.

הוא הוסיף כי בשיחות המשא ומתן שהתקיימו בין הכוחות המיוחדים לבין מוחמד מרה, לא הביע מרה כל חרטה, למעט על כך שלא הצליח לרצוח עוד.

18:39 – התובע הכללי של פריז אישר כי מוחמד מרה תיכנן להתנקש בחייהם של שני קציני משטרה מסויימים בטולוז, שמזוהים עם העיר. כמו כן תכנן לרצוח חייל היום בבוקר. (לה מונד, טוויטר)

18:52 – אמו של מרה עדיין לא משתפת פעולה עם המשטרה וכוחות הביטחון הצרפתים. היא מצויה מאז שעות הבוקר המוקדמות במעצר, לאחר שסירבה לסייע למשטרה ולנסות לשכנע את בנה להסגיר עצמו בטענה כי אין לה כל השפעה עליו. בהתאם לחוק הצרפתי, ניתן להחזיקה במעצר למשך שישה ימים (לה מונד, טוויטר).

19:24 – התובע הכללי של פריז סיפר, כי מרה אמר לכוחות המיוחדים, כי אין לו כוונה להתאבד וכי הוא מעדיף לחיות על מנת שיוכל להמשיך במסע ההרג. עוד סיפר להם מרה על שהותו באפגניסטן (לה פיגארו).

19:30 – התובע הכללי של פריז מאשר כי כרגע מוחזקים במעצר אימו של הרוצח, אחיו (עבדל קאדר) וחבר של האח.

19:38 – 25 לוחמים נוספים מיחידת ה-RAID יצאו מבסיסם בעיר ביוור לכיוון טולוז (לה מונד, טוויטר)

20:45 – כמה מאות אנשים מפגינים ברגעים אלו במרכז בורדו כנגד שנאה, גזענות ואנטישמיות, ופגיעה בערכי הרפובליקה. במקביל בעיר סנט אטיין נאספו כמאתיים איש הקוראים "לא לפונדמנטליזם" (לה פיגארו)

21:56 – שר הפנים הצרפתי קלוד גואן בדיווחיו מציין כי בשנת 2011, עם חזרתו מאפגניסטן ופקיסטן נלקח הרוצח לתשאול על ידי יחידת המודיעין האזורית, לשאלותיהם השיב שנסע למטרות טיול  וגם הוסיף תמונות שתמכו בהצהרתו. הסבריו התקבלו.

00:23 (יום חמישי) – נשמעו יריות מכיוון הבניין בו מתגורר מוחמד מרה (לה מונד, טוויטר; פראנס 24, פראנס 3).

00:35 – נשמעו שלושה פיצוצים עזים בקרבת הבניין בו מתגורר מוחמד מרה (לה פיגארו).

00:40 – האחראי על הביטחון מטעם ראש עיריית טולוז, ז'אן-פייר אברין, אישר לסוכנות רויטרס כי התקיפה על ביתו של מוחמד מרה החלה. דובר שר הפנים טרם הגיב (לה מונד, טוויטר).

01:05 – שר הפנים, קלוד גואן, מכחיש כי התקיפה החלה. טוען כי הפיצוצים והיריות שנשמעו לפני שעה קלה נועדו להפעיל לחץ על מרה, לאחר שהודיע לכוחות המיוחדים כי אין בכוונתו להיכנע (לה מונד, טוויטר).

01:29 – שר הפנים מדגיש שוב, בראיון לסוכנות העיתונות רויטרס, כי התקיפה טרם החלה. המהלכים האחרונים נועדו להפחיד את מרה בלבד (לה מונד, טוויטר; ערוץ פראנס 24).

02:44 – התחדש הירי באזור ביתו של מרה. פיצוצים עזים מלווים ביריות בודדות נשמעו שוב באזור הנצור (סורן סילו, שליח לה מונד לטולוז; סוכנות רויטרס; ערוץ פראנס 24).

09:33 שר הפנים, קלוד גואן, אמר הבוקר כי הוא מקווה שמוחמד מרה עדיין בחיים, לאחר שלא נוצר איתו כל קשר מאז השעה 23:45 אמש. (לה מונד, טוויטר; פראנס24).

10:12 קלוד גואן: הסיבה לחשש לחייו של מרה – שתי יריות שנשמעו אמש מתוך דירתו של החשוד ברצח מטולוז (סורן סילו, שליח מיוחד של העיתון לה מונד לטולוז, טוויטר).

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן