Skip to content

בכיר בחמאס: משבר האנרגיה בעזה מחריף מאוד. ישראל הסכימה לסייע

נראה שביקור המשלחת הפלסטינית במצרים, בשבוע שחלף, לא ממש עזר. תושבי עזה סובלים יותר ויותר מהמחסור בדלק. תנועת התחבורה הציבורית מושבתת מזמן. הבוקר הסכימה ישראל לסייע בדלק בכמות שתספיק למספר ימים. החמאס שולח, מדי יום, מספר רכבים לאסוף טרמפיסטים בדרכים. התושבים מתמרמרים בגלוי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נראה שביקור המשלחת הפלסטינית במצרים, בשבוע שחלף, לא ממש עזר.  תושבי עזה סובלים יותר ויותר מהמחסור בדלק.  תנועת התחבורה הציבורית מושבתת מזמן. הבוקר הסכימה ישראל לסייע בדלק בכמות שתספיק למספר ימים. החמאס שולח, מדי יום, מספר רכבים לאסוף טרמפיסטים בדרכים. התושבים מתמרמרים בגלוי

מאת אליק מאור

משבר האנרגיה בעזה מעמיק. בתי החולים, שמופעלים זה זמן רב על גנראטורים לשעת חירום, אינם יכולים לקבל הספקת זרם חשמל רציף למחלקות חירום וטיפול נמרץ. זרם החשמל מופסק פעמים רבות ביום עקב היובש באספקת דלק ממצרים לרצועה. תחנת הכוח היחידה אינה מסוגלת לפעול ומושבתת בכל כמה שעות ולזמנים ממושכים.

הפסיקו לו דיאליזה. (צילום: AFP)
הפסיקו לו דיאליזה. (צילום: AFP)

עקב המצוקה הקשה, הסכימה הבוקר ישראל להיענות לקריאת הרשות הפלסטינית ולהעביר באופן חריג 450 אלף ליטר של סולר דרך כרם שלום. את הדלק תמכור לפלסטינים, חברת דור אלון שבבעלות נוחי דנקנר.

דנקנר  היה זה שמכר לפני הרבה שנים את הדלק באופן בלעדי לעזה, תחת חסותו של ג'יבריל רג'וב. לאחר מכן הקימו חברות הדלק פז, סונול ודלק את "פדסקו", ששיווקה בשטחים את הדלק, וזו הפסיקה את פעולתה עם כינון הסכמי החלוקה לאזורי האוטונומיה פלסטינית כפי שהם היום.

תחנת הכוח בעזה צורכת 30 אלף ליטרים של סולר ליום ולכן, אם תופעל באורח מלא, הדלק יספיק למספר ימים בלבד, היות שחלק מהסולר יועבר לשימוש כלל הציבור, המפעלים והעסקים.  עקב המצוקה הקשה פנו אתמול אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית, וסלאם פאייד, ראש הממשלה ברשות, לאלוף איתן דנגוט, מתאם הפעולות בשטחים, והתחייבו בנוסף לכך לשלם עבור הדלקים.

לאחר תאום עם משרד הביטחון החליט האלוף דנגוט לאשר עזרה חריגה זו. החמאס, שהתנגד בתוקף לכל עזרה מצד ישראל עד כה, נכנע עקב הלחץ והמרמור בקרב הציבור ואישר את ההעברה.

פתרונות זמניים בעזה (צילום: PNN)
"ארוחה רומנטית" בעזה (צילום: PNN)

הקרע בין ממשל החמאס למצרים כבר איננו מוכחש על ידי ההנהגה בעזה. קרע זה הביא לכך שכבר יותר מחודשיים נעצרה הזרמת הדלק לעזה. לאחרונה טענו המצרים, כי מסוף רפיח איננו ערוך לקבלת דלקים. ארגון החמאס טוען, כי שיפר את המסוף בהתאם לדרישות המצרים וכי הוא ערוך לקבל דלקים ומייד.

בינתיים, מוניות שירות בעזה הפסיקו לנוע וממשל  החמאס שלח השבוע רכבים צבאיים לעצור ולהסיע תושבים, טרמפיסטים  שמבקשים לנוע בתוך הרצועה ומנועים מלקבל שירותי מוניות שירות. "מנהיגינו משחקים כשאנחנו מונחים על להבות הגריל ונאכלים שם, אנחנו חוזרים לימי קדם, לתקופות חשוכות מלפני דורות", אמר היום סטודנט בן 21 תושב עזה. בחודש שעבר החלה מצרים להזרים דלק דרך רפיח. אבל אספקה זו מספיקה לכיסוי צרכי שליש מאוכלוסיה בת 1.7 מיליון נפשות שחיות ברצועה

בחמאס מאשימים בגלוי את מצרים, שיצרה עסקה עם מדינות המפרץ  והליגה הערבית, כדי ללחוץ על החמאס שיתנתק סופית מאיראן. " המשבר הזה מונע ומתקיים בגלל סיבות  פוליטיות" אמר היום סגן ראש ממשלת החמאס, מוחמד עוואד, והוסיף: "אנחנו נעבור גם את זה".

ראשי בתי החולים בעזה מזהירים כי המשבר מסכן מאוד חיי אדם והציגו תמונת ילד המקבל  טיפול דיאליזה, שלטענתם הופסק בגלל הפסקת החשמל. ברחוב המרי כבר גלוי והתושבים כבר אינם חוששים לומר בגלוי את דעתם. "אם החמאס קורא לעצמו ממשלה, הם חייבים למצוא מייד פתרון", התראיין היום סיד סאלם (41), המשרת בממשל, לרשת אל ערבייה, "זה ימנע בעיות רבות שעומדות לפרוץ". הוא סיפר שכיום "אין גז לבישול ודלק לאזרחים המבקשים להגיע במכוניות  לעבודה או להגיע לחברים או משפחות".

קריאה לפיתרון בהול לבעיה השמיע היום גם מקסוואל גילארד, מתאם האו"ם לפעולות הומאניטאריות בעזה ובשטחים. הוא ציין כי בתי החולים מתקשים גם להפעלת משאבות מים לצרכיהם. "המצב בעזה מתדרדר מיום ליום ונעשה קשה מנשא" הוא אמר. מחיר ליטר סולר בעזה מתקרב כיום ל- 2 דולר כשלפני המשבר עמד על קצת יותר מחצי דולר לליטר. גם פעולות הריקשה הממונעת הופסקו לאחרונה. מוחמד קהאיל, בעל ריקשה כזו, סיפר כי לפני ארבעה ימים הפסיק לעבוד כליל לאחר שהדלק אזל. "אני מאשים את כל העולם בבעיה הזו", הוא אמר בזעף.

גורמים בחמאס מסרו בתגובה, כי האשם כולו הוא בממשלת מצרים. "החמאס העביר לאחרונה שני מיליון דולר למצרים והדלק בתמורה לכך עדיין לא מסופק לנו", הם טוענים. עוד אומרים בחמאס, כי מהרגע שהסכימו להעביר דלק באופן חוקי באמצעות מסוף רפיח, החלו הצרות. "כל עוד הברחנו דלק באמצעות המנהרות", הם טוענים, "הצלחנו לייבא כמויות דלק שסיפקו את צרכינו". החמאס שיחרר הבוקר הצהרה רשמית בה נאמר: "כל האשמה במשבר נופלת על ממשלת מצרים, שמונעת על ידי כוונות פוליטיות להניע את ממשל החמאס להיכנס מחדש לדיונים עם הרשות הפלסטינית, בעקבות כשלון הסכם דוחא שנחתם לא מזמן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן