Skip to content

רשויות מקומיות מזרימות עשרות אלפי שקלים לפרסום בעיתונות מקומית

מיליוני שקלים מהעיתונות המקומית לרשויות מקומיות תמורת סיקור אוהד מאת אלי אלון רשויות מקומיות מזרימות מדי שבוע לעיתונות המקומית, מודעות ופרסומות בעלות של אלפי שקלים, על חשבון כספי ציבור. בחלק מן המודעות והפרסומים יש מידע חשוב וחיוני לתושבים, אבל חלקן הגדול נועד להאדיר את שמם ופועלם של ראשי הרשות המקומית לדוגמא, בעיתון "ידיעון עפולה והעמקים" […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מיליוני שקלים מהעיתונות המקומית לרשויות מקומיות תמורת סיקור אוהד

מאת אלי אלון

רשויות מקומיות מזרימות מדי שבוע לעיתונות המקומית, מודעות ופרסומות בעלות של אלפי שקלים, על חשבון כספי ציבור. בחלק מן המודעות והפרסומים יש מידע חשוב וחיוני לתושבים, אבל חלקן הגדול נועד להאדיר את שמם ופועלם של ראשי הרשות המקומית

לדוגמא, בעיתון "ידיעון עפולה והעמקים" מתאריך 16.3.12  פורסמה בעמוד 20, על פני כל העמוד מודעה בתשלום של עירית עפולה ובה תיאור נשף פורים הססגוני של עובדי העירייה. במודעה אחרת, על פני כמעט עמוד שלם מובאת ברכת ראש העיר לעובדי העירייה החוגגים יום הולדת. במודעה שולבו תמונות של ראש העיר גוזר סרט פה, או חונך מבנה שם.

דוגמה נוספת: רשות מקומית בצפון פרסמה בעלות כמה אלפי שקלים בעיתון מקומי, על עמוד שלם, ראיון אישי, כביכול אובייקטיבי, עם ראש העיר "הפעיל והנמרץ", כולו שבחים על הישגיו ויוזמותיו לפיתוח ושגשוג העיר. בכל עיתון מקומי אתה יכול לראות מודעות מסוג זה ודומות להן.

ההערכה היא כי כלל הרשויות המקומיות מוציאות מדי שנה מיליוני שקלים על מודעות וכתבות פרסומיות בעיתונות. חלקן, כידוע, שרויות בגרעון, והכסף המועבר לפרסום מודעות בא, מן הסתם, על חשבון שירותים חיוניים כמו חינוך או רווחה .

קיימת מערכת יחסי תלות הדדית בין ראשי הרשויות המקומית לבין העיתונות המקומית. ראשי הרשויות לא מהססים להזרים לעיתונות המקומית כספים רבים עבור מודעות, על מנת להבטיח שזו "תתנהג יפה", ולא תבקר הרשות שבראשה הם עומדים וכמו כן "תשתדל" להציגם באור חיובי.

לא מכבר פורסם כי מבקר עיריית נצרת עילית פתח בבדיקה, על מנת לברר אם יש בעיריית נצרת עילית יד מכוונת המעדיפה פרסום בעיתון מסוים, על רקע חשש שיש קשר בין הזרמת הפרסומים לעיתון זה, לבין הסיקור החיובי לו זוכה העירייה באותו עיתון.

מחשש לפגיעה בהכנסות, ברשויות מקומיות רבות העיתונות המקומית היא "עיתונות חצר". מן הראוי שמבקר המדינה וחברי כנסת, בשיתוף התנועה לאיכות השלטון, יבדקו את הנושא בצורה יסודית ומקיפה, ויפעלו לחקיקת חוק ותקנות מחייבות שיגבילו בצורה משמעותית היקף פרסומי הרשויות המקומיות בעיתונות, ויקבעו קריטריונים ברורים והנחיות מפורטות בנושא סוג הפרסומים המותרים ועלותם.

הדבר יחסוך כסף ציבורי רב, יקטין תלות העיתונים המקומיים ברשות המקומית ויקל עליהם לבקר התנהלות הרשות וראשיה. בכל מקרה, המצב כיום בלתי נסבל ואף גובל בעבירה פלילית של הפרת אמונים ושוחד, וחייבים לשנותו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן