Skip to content

הטבעת מתהדקת: מדינות אסיה מקצצת ביבוא של נפט איראני

משקיפים בסין מסתייגים: צמצום הכמות אינו קשור לסנקציות אלא לתימחור הנפט. ואילו בהודו, בניגוד לאחרות, דווקא הגבירו את רכישת הנפט האיראני מאת גרשון גירון מאמצי וושינגטון לשכנע לקוחות באסיה לציית לעיצומים שהטילה על איראן מתחילים לשאת פירות. שלוש מדינות מרכזיות באסיה קיצצו לאחרונה באופן ניכר בכמויות הנפט שהן רוכשות מאיראן. זאת, במטרה להגביר את הלחץ […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משקיפים בסין מסתייגים: צמצום הכמות אינו קשור לסנקציות אלא לתימחור הנפט. ואילו בהודו, בניגוד לאחרות, דווקא הגבירו את רכישת הנפט האיראני

מאת גרשון גירון

מאמצי וושינגטון לשכנע לקוחות באסיה לציית לעיצומים שהטילה על איראן מתחילים לשאת פירות. שלוש מדינות מרכזיות באסיה קיצצו לאחרונה באופן ניכר בכמויות הנפט שהן רוכשות מאיראן. זאת, במטרה להגביר את הלחץ על המשטר בטהרן כחלק מהמאבק הבינלאומי שמנהלת ארצות הברית במטרה להביאו לנטוש את תהליך ההתחמשות הגרעינית. 

תעשיית הנפט האיראנית
תעשיית הנפט האיראנית

מדינות אסיה יחדיו הן הלקוח הגדול של הנפט האיראני, הן רוכשות כ-65% ממנו, אך תגובתן לעיצומים שהטילה וושינגטון היתה עד כה מעורבת. סין והודו התנגדו לעיצומים שהטילו האיחוד האירופי וארצות הברית, ואילו יפן וקוריאה לא ביטאו עמדה נחרצת בנושא זה אלא הסתפקו בהתחייבות כללית ללכת בעקבות ארה"ב.  

הלחץ על סין, דרום קוריאה והודו לצמצם את יבוא הנפט האיראני גבר השבוע לאחר שמזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, הודיעהכי יפן ועשר מדינות באירופה יזכו להקלות מהענישה האמריקנית שתופעל נגד גופים העושים עסקים עם הבנק המרכזי של איראן. לדברי קלינטון, 11 מדינות אלה "צמצמו משמעותית" את כמויות הנפט שרכשו מאיראן.

לדברי משקיפים, אף שסין ודרום קוריאה נותרו מחוץ לרשימת ההקלות, נראה שהן פועלות במטרה להיכלל בהן בחודשים הקרובים. כמה ארצות באסיה, לרבות יפן וסין, צמצמו את היבוא מאיראן הן בינואר הן בפברואר.

סין, הלקוחה הגדולה ביותר של איראן, הרוכשת לרוב כחמישית מיצוא הנפט שלה, צמצמה בפברואר את רכישותיה ב-40% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, והסתפקה ב-290,000 חביות ביום. יבוא הנפט האיראני לדרום קוריאה הצטמצם ב-16% ל-5.9 מיליון חביות בשנה, נתון הנמוך מהממוצע השנתי של 2011.

ערך היבוא היפני מאיראן, שנפט הוא חלק הארי שלו, צנח בפברואר ב-34% יבהשוואה לשנה שעברה.

שאיבת הנפט באיראן צנחה לשפל של עשר שנים, והיא עלולה לצנוח עוד מאחר שהעיצומים בגין תוכניתה הגרעינית משבשים תעשייה הסובלת ממילא משנים שבהן לא השקעו בה די משאבים. על פי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית, בפברואר שאבה איראן 3.38 מיליארד חביות, הרמה הנמוכה ביותר מאז שלהי 2002.

למרות צמצום יבוא הנפט מאיראן, בייג'ינג הרשמית מתנגדת בתוקף לעיצומי ארצות הברית והאיחוד האירופי. "תפיסת השוק היא שהירידה ביבוא הנפט מאיראן אינה אות לכך שסין מקבלת על עצמה את העיצומים, אלא קשורה יותר לנושאי תמחור שנדונו באותה עת" אמרה סוזנה צ'ואי, מנהלת מחקר הסחורות באסיה בדויטשה בנק, "סביר להניח שבחודשים הבאים נראה צמיחה מחודשת באספקת הנפט האיראני לסין".

גם מומחי אקדמיה סיניים מזהירים מייחוס כוונות מוטעות לסין. "הסיבה לכך שסין קצצה ביבוא הנפט האירני אינה קשורה בעיצומים", אמר אחד מהם לרשת החדשות האמריקנית CNN, "אנו מקווים שארצות הברית אינה רואה בכך הישג ללחץ שהפעילה ולא תנסה להשתמש בכך בעתיד".

למרות זאת, משקיפים מעריכים שצמצום היבוא מאיראן יאפשר לסין לזכות בהקלות דומות לאלה שהעניקה ארצות הברית ליפן. דרום קוריאה מנהלת שיחות עם ארצות הברית על צמצום יבוא הנפט האיראני בתמורה להקלות, אך טרם התחייבה ליעד מוגדר. הודו, המייבאת כ-12% מהנפט האיראני, מנהלת מדיניות של עמימות בנושא. עם זאת, הנתונים אצלה מראים על מגמה שונה משל שכנותיה האסיאניות, שכן בינואר צמח יבוא הנפט שלה מאיראן ב-19% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן