Skip to content

מצרים: צירים ליברלים נטשו בזעם ישיבה בפרלמנט

מאת יצחק קמחי-זוארץ קבוצת צירים ליברלים בפרלמנט המצרי עזבו בזעם את ישיבת הפרלמנט שנערכה אתמול (ש') בעקבות חילוקי דעות על איוש 100 המושבים בוועדה שתנסח את החוקה החדשה למדינה. עיקר הוויכוח התנהל מול נציגי המפלגות האסלאמיסטיות והסלפיות, המהווים את הרוב בשני בתי הפרלמנט, העליון והתחתון. הצירים הליברלים האשימו את מפלגת החירות והצדק של "האחים המוסלמים" […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאת יצחק קמחי-זוארץ

נגיבּ סאוויריס (Wikimedia/Ahussam)
החוקה תנוסח על-ידי מפלגה אחת בלבד? נגיבּ סאוויריס (Wikimedia/Ahussam)

קבוצת צירים ליברלים בפרלמנט המצרי עזבו בזעם את ישיבת הפרלמנט שנערכה אתמול (ש') בעקבות חילוקי דעות על איוש 100 המושבים בוועדה שתנסח את החוקה החדשה למדינה. עיקר הוויכוח התנהל מול נציגי המפלגות האסלאמיסטיות והסלפיות, המהווים את הרוב בשני בתי הפרלמנט, העליון והתחתון.

הצירים הליברלים האשימו את מפלגת החירות והצדק של "האחים המוסלמים" בניסיון להשתלט על בחירת נציגי הוועדה על-ידי שימוש לא הוגן ברוב שיש להם בפרלמנט. בחירת הוועדה לניסוח החוקה אמורה להיות אחד מצעדי המעבר לדמוקרטיה במצרים לאחר הפלתו של השליט לשעבר הנשיא חוסני מובארק.

הגוש הליברלי מחזיק בפחות משליש מן המושבים בפרלמנט. אתמול, נטש מוסטפא א-נגאר, מנהיג "מפלגת הצדק הליברלית", את הדיון בפרלמנט באופן מחאתי לאחר שנדחתה הצעתו כי 25 מושבים באסיפה המכוננת ישמרו עבור אישי ציבור.

עימאד גאד, ציר בגוש הליברלי כינה את הנעשה בפרלמנט "פארסה". נגיבּ סאוויריס, מקים המפלגה הליברלית "מצרים החופשית", החרה החזיק אחריו ואמר: "כל הצירים בגוש הליברלי בפרלמנט נטשו את הדיון. זה פשוט מגוחך. החוקה תנוסח על-ידי מפלגה אחת ויחידה".

כתבת רשת אל-ג'זירה, שירין תדרוס , דיווחה אתמול מקהיר כי "קיום האסיפה הזו היא אחת החשובות שנעשו במצרים מאז עריכת הבחירות לפרלמנט, שהחלו בנובמבר 2011. התהליך היה שנוי במחלוקת עד מאוד. שופטים ופעילים ליברליים, הציבו אתגרים משפטיים להחלטה למנות 50 מתוך 100 חברי הוועדה משורותיהם". תדרוס הוסיפה: ראינו היום הפגנות רבות ושמענו קריאות מחאה רבות ברחבי קהיר כי המפגינים חושבים שהאסלאמיסטים רק מנסים לבצע מחטף פוליטי של התהליך ולוודא כי הם שולטים בכתיבתה של החוקה החדשה".

ח'אלד פהמי, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטה האמריקנית בקהיר אמר: "הדבר יכול להגיע לכלל סיום בחוקה מוטה באופן קיצוני, המבטאת את רצונותיה של קבוצה אחת בלבד באוכלוסייה – האסלאמיסטים. ההשפעה העצומה שתהיה למפלגות האסלאמיסטיות על ניסוח החוקה תשפיע עד מאוד על דמותה של המדינה הזאת". פהמי הוסיף: "בחודשיים שחלפו מאז התכנס הפרלמנט לראשונה, היינו עדים להצעות מעניינות ביותר לשינויים משמעותיים בחקיקה הנוגעת לנשים, לנישואין, לגירושין לחוק הפלילי ולמערכת החינוך. שום דבר בתחום הכלכלה או מדיניות החוץ, אלא רק בענייני תרבות וזהות – שהו הרי הקלף המרכזי שעל גבו זכו האסלאמיסטים בבחירות".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן