Skip to content

זעזוע קשה בספרד: פושעים קעקעו ברקוד על גופן של נשים שניסו להימלט

משטרת ספרד חשפה אתמול רשת סוחרי נשים שהדהימה ברמת האכזריות שהפגינה כלפי הנשים שהחזיקה ושאותן אילצה לעסוק בזנות. נשים שניסו להימלט ונלכדו גולחו, הוכו קשות ועל גופן הוטבע ברקוד עם סכום הכסף שאותו הכנופיה דורשת מהן כקנס מאת מירה-בל גזית לא מעט זוועות ידעה תעשיית המין העולמית בשנים האחרונות. אבל דומה כי מה שנחשף אתמול בספרד […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משטרת ספרד חשפה אתמול רשת סוחרי נשים שהדהימה ברמת האכזריות שהפגינה כלפי הנשים שהחזיקה ושאותן אילצה לעסוק בזנות. נשים שניסו להימלט ונלכדו גולחו, הוכו קשות ועל גופן הוטבע ברקוד עם סכום הכסף שאותו הכנופיה דורשת מהן כקנס

מאת מירה-בל גזית

צילום הבר-קוד שהוטבע על פרק ידה של הנערה בת ה-19
צילום הברקוד שהוטבע על פרק ידה של הנערה בת ה-19

לא מעט זוועות ידעה תעשיית המין העולמית בשנים האחרונות. אבל דומה כי מה שנחשף אתמול בספרד הוא אחד השיאים היותר מתועבים שלה: סוחרי נשים שסימנו את הבחורות האומללות בקעקוע ברקוד, כדי להוכיח את בעלותם עליהן – בדומה למוצרים בסופרמרקט.

חקירה משטרתית של שוטרי מדריד וחטאפה בשיתוף פעולה עם רשויות ההגירה בספרד, הובילה לחשיפתן של שתי כנופיות פשע שפעלו בערים אלו ולמעצרם אתמול של עשרים ושניים מחברי הכנופיות, כולם מהגרים רומנים, לרבות מנהיגיהן – דוֹד ואחיינו.

תחילת הפרשה במעקב אחרי פעילותו של ט' יאנקוּ, ראש אחת מכנופיות הסחר בנשים שפעלה במדריד. יאנקוּ הוא עבריין מוכר לשלטונות ברומניה ומבוקש שם בגין עבירות של שידול לזנות. מהר מאוד התברר לשוטרים כי פעילות הכנופיה הרומנית במדריד מסועפת ביותר: סחר בנשים, שידול לזנות וניצול מיני, סחר בסמים, גניבה ושוד.

כשהאזינו לשיחותיהם של חברי הכנופיה, הבינו החוקרים כי ה"תיקים", ה"חבילות" וגם ה"אופניים" עליהם דיברו ביניהם, היו כינויים שנתנו חברי הכנופיה לנשים ולנערות שאולצו לעסוק בזנות ושאותן העבירו לסירוגין בין מספר בתי מסתור שהתנהלו כבתי בושת.

ההחלטה על עיתוי הפשיטה על בתי המסתור התקבלה לאחר שיחה שניהלו יאנקוּ ואחיינו, ושממנה עלה כי נשקפת סכנת חיים לנערה בת 19, מהגרת רומניה, שאולצה לעסוק בזנות, ניסתה להימלט ונלכדה על ידי שוביה. התברר, כי האחיין עומד בראש כנופיה נוספת, שפועלת במדריד ובחטאפה וכן, כי הוא החזיק את הנערה בשבי, הרעיב אותה והתעלל בה קשות – כולל הכאות, בעיטות והצלפות שוט.

שום דבר לא הכין את השוטרים למראה המזעזע שהתגלה לעיניהם שעה שפרצו לדירת המסתור שבה נכלאה הנערה. היא היתה במצב גופני קשה, שיער ראשה וגבותיה גולחו, ועל פרק ידה הוטבע קעקוע של ברקוד ומתחתיו היה רשום סכום של 2,000 אירו. גם על נשים נוספות שנמצאו בבתי המסתור היה קעקוע דומה, כשבצידו הסכומים ש"חייבות" הנשים לכנופיה.

מהערכות החוקרים ומתחקיר ראשוני עלה כי ההתעללויות שעברה הנערה היו מנת חלקן של נשים שניסו להימלט משביין. כאמור, הפושעים הטילו עליהן קנס כספי גבוה, גילחו את שיער הראש ואת גבותיהן והשיא – קעקוע הברקוד ו"סכום החוב" על גופן. מעין אות קין במהדורה מודרנית. הקעקוע שימש להעברת מסר כפול: כלפי הנשים האחרות שהוברחו לספרד ונוצלו מינית, היתה זו דרך הרתעה והשלטת פחד; כלפי חברי הכנופיה היה זה אקט של החפצה, של איתות לכך שניתן לעשות בגופן של הנשים, שבבעלות הכנופיה, ככל העולה על הדעת, לשלוט בהן ולנצל אותן מינית.

ראשי הכנופיות אילצו את הנשים שניסו לברוח אך נתפסו, להמשיך ולעסוק בזנות על מנת לשלם את חובן לכנופיה. כדי לוודא שהן אינן שומרות לעצמן את האתנן, הוצמד להן סרסור אישי שדאג לגבות מהן כל תמורה מהלקוחות מייד עם קבלתה.

במקביל לפריצה לדירה בה הוחזקה הנערה, פשטו השוטרים על בתי מסתור נוספים במדריד ועצרו שמונה מחברי הכנופיה. במהלך הפשיטה התברר דבר קיומם של ארבעה בתי מסתור נוספים כאלה במדריד ובחטאפה וארבעה עשר חברי כנופיה נוספים נעצרו, לרבות שני המנהיגים, הלא הם הדוֹד ואחיינו. השוטרים תפסו רישומים של הכנסות הכנופיה מסחר בסמים ומזנות, נשק קר וחם, תחמושת, כמות גדולה של רכוש גנוב וכן 140,000 אירו במזומן.

לפי נתוני האו"ם משנת 2009, מדורגת ספרד שלישית בעולם בצריכת שירותי מין (34%, אחרי תאילנד ופוארטו ריקו). לפי הערכות המשטרה, עוסקות כיום בזנות כחצי מיליון נשים, רובן מהגרות. תעשיית המין בספרד מגלגלת מיליארדי אירו בשנה. רובה ככולה נשענת על כפייה וניצול של קורבנות סחר, מהגרים ומהגרות מרומניה, מברזיל, מניגריה וממדינות נוספות.

"כנופיית סרסורי הברקוד", כפי שמכנים אותם חוקרי המשטרה, היא רק קצה הקרחון בפעילות העבריינית בספרד בתחומי הסחר בנשים והשידול לזנות. בשנת 2009 הייתה זו "כנופיית מכשפי הוודו" שעלתה לכותרות. בזמנו עצרה המשטרה עשרים ושלושה חברי כנופיה בחשד לסחר בנשים, לאחר שמהגרות מניגריה התלוננו במשטרה ששידלו אותן לעבוד בזנות תחת איומים שיוטל עליהן כישוף באמצעות בובות וודו אם יסרבו. פעילות המשטרה ורשות ההגירה הספרדית במאבק כנגד הסחר באנשים והשידול לזנות היא יומיומית, אפורה ולא נמצאת תחת זרקורי התקשורת.

בשנת 2007 דחה הפרלמנט הספרדי הצעת חוק להסדרת שירותי המין (זנות), בנימוק שלא ניתן להפריד בין זנות לבין ניצול מיני (עבירה פלילית לפי הקוד הפלילי הספרדי) ובשל השלכות ההכרה ביחסי זונה-סרסור כיחסי עבודה וזכאות הזונה לזכויות סוציאליות. הפרלמנט הקאטאלני עתיד להציג בקרוב חקיקה לפיה תוגדר הזנות ברחובותיהן של ערי קטלוניה כעבירה פלילית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן