Skip to content

הפסיכיאטר של האח הגדול מחזיר מלחמה: "אני שלם עם הטיפולים שנתתי"

אחרי שנחשפה פרשת התנהלותו של ד"ר אילן רבינוביץ' מאחורי הקלעים של "האח הגדול" מנסה הפסיכיאטר להגן על שמו הטוב. במכתב גלוי ששלח היום לחברי הכנסת הוא מזהיר מפני הנזק הנפשי שנגרם למשתתפי תוכניות הריאליטי ומגלה שהעניק שירות גם להפקת ״כוכב נולד״ ולחלק ממשתתפי "היפה והחנון" ו"מפרץ האהבה": "חזיתי במספר טרגדיות נוראיות. איני רוצה להיות שותף […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי שנחשפה פרשת התנהלותו של ד"ר אילן רבינוביץ' מאחורי הקלעים של "האח הגדול" מנסה הפסיכיאטר להגן על שמו הטוב. במכתב גלוי ששלח היום לחברי הכנסת הוא מזהיר מפני הנזק הנפשי שנגרם למשתתפי תוכניות הריאליטי ומגלה שהעניק שירות גם להפקת ״כוכב נולד״ ולחלק ממשתתפי "היפה והחנון" ו"מפרץ האהבה": "חזיתי במספר טרגדיות נוראיות. איני רוצה להיות שותף למשחק הדמים הזה". בברנז'ה שואלים: האם הד"ר המכובד לא נזכר מאוחר מדי?

מאת כתב מגפון

"זה לא טלוויזיה, זה חיים של אנשים". רבינוביץ'

ד"ר אילן רבינוביץ', הפסיכיאטר השנוי במחלוקת של "האח הגדול", מחזיר מלחמה בעקבות הביקורת הקשה שהוטחה ומוטחת בו בציבור ובקרב חברי הכנסת על התנהלותו מאחורי הקלעים בתוכנית הריאליטי של "קשת" בערוץ 2.

במכתב ששלח היום לח"כים מנסה רבינוביץ' להגן על שמו הטוב, מתייחס להאשמות בנוגע לטיפולים שהעניק למשתתפי התוכנית ולכדורים פסיכיאטרים שחילק או לא חילק להם, וגם עובר להתקפה ומזהיר מפני השפעת תוכניות הריאליטי על המשתתפים בהן.

וכך כותב ד"ר רבינוביץ' לחברי הכנסת:

שמי ד״ר אילן רבינוביץ', רופא פסיכיאטר מומחה ופסיכותרפיסט, מנהל את המרכז הפסיכיאטרי-פסיכולוגי הפרטי הגדול בישראל, הדוגל בפרפקציוניזם טיפולי ושם לעצמו מטרה לא רק לטפל ולשנות את איכות חייהם של אלפי אנשים מדי שנה, אלא אף להוריד את הסטיגמטיזציה והפחד מפני טיפול.

במסגרת עבודתי ליוויתי ליווי פסיכיאטרי את תוכנית "האח הגדול" במספר עונות, נתתי שירות להפקת "כוכב נולד" במשך כשנה, והגיעו אלי לקליניקה באופן עצמאי-פרטי יוצא י"מפרץ האהבה" ו"היפה והחנון".

כתוצאה מניסיוני הרב בטיפול במשתתפי ריאליטי, החלטתי לפני שנה וחצי להפסיק לחלוטין מעורבות בז׳אנר הריאליטי, ואף התראיינתי אודות כך בכלי התקשורת, כי הרגשתי שזו לא שאלה האם יקרה אסון – אלא רק מתי. 

לצערי, אשר ניבאתי קרה, ולפני כחודשיים שם קץ לחייו בחור יפה תואר, מלח הארץ, מוכשר וחכם – כחודש לאחר סיום הקרנת התוכנית "שלוש" בה השתתף. למרות שמשפחתו הדואבת פטרה את הפקת התוכנית מקשר למותו, אני כפסיכיאטר (שלא טיפל בו) התקשיתי לישון בלילה.

הייתי עד למה שקורה למשתתפים בסיום "חמש עשרה דקות התהילה", איך הם לא יכלו בשום אופן לחזור לחייהם הקודמים. ראיתי חלומות שמתרסקים ומשברים קשים, שהמשתתף נותר לבדו לאחר שריצה את ההפקה ואת אלוהי הרייטינג.

חשוב להדגיש: מרבית המלוהקים לתוכניות הללו נמצאים בקונפליקט בחייהם. קונפליקט שהם בטוחים שתוכנית הטלוויזיה תפתור: על ידי קיצור דרך של פרסום רגעי ותהילת הרחוב.

רובם אנשים אקסצנטריים בעלי טולרנטיות אפסית לחרדה, תפקודי אגו ירודים, מנגנוני הגנה חלשים, SPLIT– דהיינו הכל שחור או לבן, Acting Out – דהיינו תגובות דרמטיות וקיצוניות, סף גירוי נמוך והתפרצויות, ביטחון עצמי נמוך עם צורך בחיזוקים תמידיים, קושי מביקורת או כישלון, תנודות דרמטיות במצבי הרוח, תסמינים או הפרעה טורדנית כפייתית.

חלקם סבלו בעבר מתסמינים פסיכיאטריים ו/או טופלו. חלקם טיפלו בעצמם, לצורך שקט נפשי, בסמים או באלכוהול. אצל חלקם צורך אינסופי בריגושים.

הם נבחרים כפאזל, שאחד יעורר אצל השני דמויות מעברו ו/או שלדים מארונו וכתוצאה – אינטראקציה דרמטית של מריבות / צעקות / קללות, הכול למען המולך – הרייטינג. 

מתוכנית לתוכנית ומעונה לעונה הציבור רוצה יותר "אקשן״ והליהוקים בהתאם.

אני, שהייתי אמור לטפל בבעיות הנפשיות שנוצרו, חשתי שאיני רוצה להיות שותף למשחק הדמים הזה!

לעניות דעתי, כאדם, רופא וקלינאי, ז׳אנר תוכניות הריאליטי מחייב כללים אתיים ברורים. כך אמרתי למובילי הז'אנר בכל מקום אפשרי. זו אינה בעיה של "קשת", אלא בעיה של ז'אנר שלם שחצה קווים אדומים. לא יכולתי להשלים עם חוזה הקובע שבמקרה של חילוקי דיעות ביני להפקה, דעת ההפקה היא הקובעת.

אני שלם מצפונית, מקצועית ואתית עם איכות הטיפולים שנתתי. לצערי, אם המשתתפים היו מקשיבים לעצותי הטיפוליות, הם היו במקום אחר בחייהם כעת. חזיתי באנשים שאיבדו עולמם כתוצאה מהשתתפותם בריאליטי ואסור היה לאשר בשום אופן כניסתם לתוכנית!

אני מזהה מצוקה נוראה וקריאה לעזרה בקולם של המתלוננים. לבי עמהם ודלתי כרופא לנצח תהיה פתוחה בפניהם. לצערי, לא אני הכתובת לזעקתם.

אני קורא לקברניטי התקשורת לקבוע קודים מחייבים לריאליטי, ובראשם שרופא פסיכיאטר מומחה חייב לראות כל מתמודד לפני התוכנית למיון – לפחות בשני מפגשים. בנוסף, תיקבע אינדיקציה מחייבת לכניסה לתוכנית.

ההפקה תתחייב לממן טיפול פסיכולוגי / פסיכיאטרי שנה מגמר ההשתתפות בתוכנית לנזקקים לכך. יהיה פיקוח חיצוני ובלתי תלוי על הטיפול הרפואי בתוכניות ולא יינתנו כדורים מרגיעים-מיישנים שיש להם התרגלות והתמכרות, אבל הם לכאורה, לא כדורים "פסיכיאטריים".

חייבים להבין –

במספר מקרים שהובאו אלי לטיפול בדיעבד, גם אפשרויותי כרופא מומחה היו מוגבלות לתקן נזקים שהפכו אנשים ל״מת חי״!

לצערי, חזיתי במספר טרגדיות נוראיות ואף שלא הייתי מעורב באופן ישיר או עקיף  ותפקידי היה לנסות לתקן נזקים, ראיתי שזעקתי נופלת על אוזניים ערלות.

אולי עכשיו יקשיבו לי!

ואם גם עתה לא יקשיבו לי מסיבות כאלה ואחרות, אני מבקש מכם, חברי הכנסת, לקחת את הנושא לידיכם ולחייב בחקיקה אבחון מוקדם למתמודדי ריאליטי על מנת שלא נתעורר כשיהיה מאוחר מדי, ואזי לא נוכל להגיד "ידינו לא שפכו את הדם הזה".

בברכה,

ד"ר אילן רבינוביץ'

גם אחרי המכתב הנרגש של רבינוביץ' נותרו הרבה שאלות פתוחות. רבינוביץ' טוען ש"ידיעות אחרונות", שחשף את הפרשה, מתנקם בו בגלל קרבתו לג'ודי ניר-מוזס שלום, שעושה עסקים עם זכי רכיב, לשעבר מבעלי מעריב". ב"ידיעות" מכחישים.

ד"ר רבינוביץ', "הפסיכיאטר של המפורסמים", שלא הופיע לדיון בעניינו בוועדת הכנסת, נותר שנוי במחלוקת ומתנגדיו טוענים, שיצר הפרסום שלו עבד לרעתו. בברנז'ה שואלים: "האם הד"ר המכובד, למרות טענותיו שהתראיין על התופעה, לא נזכר מאוחר מדי כדי להתריע בפני הסכנות, לדבריו, בתוכניות הריאליטי? 

דבר אחד ברור: גם המכתב של ד"ר רבינוביץ' לא מצליח להסיר את המסתורין ואת התחושה הלא-נוחה בנוגע לחלק מתוכניות הריאליטי, למה שמתרחש מאחורי הקלעים שלהן ובעיקר לדרך הבחירה של המשתתפים בהן.

עוד בתרבות: ביקורת על הסרט "קרוב להפליא ורועש להחריד"

וגם: נינט טייב בוגדת?

1 Comment

  1. רוחמה
    26 במרץ 2012 @ 17:30

    אכתוב עדינות כדי לא להסתבך בפלילים: האיש הוא נזק. יש לי כעס עצום עליו. בתור בעל מקצוע הוא היה אמור להבין שהוא משחק בחיי אנשים.
    אני לא רואה האח הגדול, רק משום שזה לא מעניין אותי, ויבושם לכל מי שמשתתף או צופה. העניין שלי הוא ברופא מומחה, ועוד שמגדיר את עצמו כמומחה גדול, שמתערב בתהליכים כימיים פיסיולוגים במוחם של אנשים. הוא חייב להישפט ולקבל עונש חמור על מעשיו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן