Skip to content

שלגיה והמלכה המרושעת מככבות בזירת האופנה

שלגיה, המלכה המרושעת, הנסיך ואפילו שבעת הגמדים, חוזרים ומופיעים בשנים האחרונות בשלל תצוגות אופנה, סדרות וסרטים. לכבוד יציאת הסרט "מראה מראה", סקרנו את גלגוליהן האופנתיים של הדמויות המוכרות מהאגדות מאת אריאלה גויכמן אי שם בשנות השמונים (1987 ליתר דיוק), שודר בערוץ היחידי שהיה לנו סיטקום אמריקאי מטורף בשם "שלגיה במאה העשרים", שנקרא במקור "The Charmings", […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלגיה, המלכה המרושעת, הנסיך ואפילו שבעת הגמדים, חוזרים ומופיעים בשנים האחרונות בשלל תצוגות אופנה, סדרות וסרטים. לכבוד יציאת הסרט "מראה מראה", סקרנו את גלגוליהן האופנתיים של הדמויות המוכרות מהאגדות

מאת אריאלה גויכמן

"שלגיה במאה ה-20" - האגדה בגרסת הסיטקום מהאייטיז
"שלגיה במאה ה-20" - האגדה בגרסת הסיטקום מהאייטיז

אי שם בשנות השמונים (1987 ליתר דיוק), שודר בערוץ היחידי שהיה לנו סיטקום אמריקאי מטורף בשם "שלגיה במאה העשרים", שנקרא במקור "The Charmings", משחק מילים על שמו של הנסיך המקסים, הלא הוא Prince Charming.

הסדרה גוללה את סיפורה של הדמות הראשית מהאגדה המפורסמת "שלגיה ושבעת הגמדים", שכושפה יחד עם משפחתה וגמד אחד נרגן במיוחד, על ידי המכשפה הרעה, וכולם הועברו לקליפורניה של שנות השמונים, שם הם ניסו לחיות חיים בורגניים ממוצעים ורגילים.

למרות העובדה שילדי שנות השמונים ודאי נאנחים עכשיו למקרא שורות אלה בגעגועים נוגים, ובמיוחד לזכר הקומיקאי האפרו-אמריקאי, פול ווינפילד, שביצע בצורה עוקצנית ושנונה ביותר את דמות המראה של המלכה המרשעת (והלך לעולמו ב-2004), הסדרה בוטלה לאחר שתי עונות בלבד מחוסר רייטינג. מי ידע אז שמדובר בסך הכל ברעיון שהקדים את זמנו? והנה השנה, 25 שנה לאחר מכן, דמותה של שלגיה היא דמות המפתח ברבים מהסרטים והסדרות ההוליוודיים המככבים היום על המסכים.

דמותה של שלגיה בקולנוע ובטלוויזיה

נראה כי הכול החל בשנת 2005, כשמישהו בהוליווד החליט להפסיק לחלום על רובוטריקים וחלליות, ופתח ספר אגדות לשם שינוי. באותה שנה יצא למסכים הסרט "האחים גרים למבוגרים בלבד" (The Brothers Grim) – גרסה אפלולית למקבץ אגדות האחים גרים בכיכובו של מאט דיימון.

מאז ועד היום ניכר שהאחים יעקוב ווילהלם גרים, בליווי כותבי סיפורים קלאסיים אחרים כגון לואיס קרול וסי.אס. לואיס, הם הכותבים המוערכים ביותר בהוליווד, כפי שניתן לראות מהסרטים הנצפים ביותר של השנים האחרונות הכוללים את "האריה המכשפה וארון הבגדים" (סיפורי נרניה), Red Riding Hood – גרסת אימה ל"כיפה אדומה" בכיכובה של אמנדה סייפרד (מאמא מיה), וכמובן הגרסה הפסיכדלית ל"אליסה בארץ הפלאות" בבימויו של טים ברטון.

אבל, נראה כי אף אגדה לא השאירה רושם על הוליווד כמו "שלגיה ושבעת הגמדים", אגדה רוויה במוטיבים אפלים ופסיכוטיים, שכן גרסאות רבות שלה פוגשות את קהל הצופים בכל פינה. בימים אלו, ג'וליה רוברטס נותנת הופעה משעשעת ומלאת מודעות עצמית כמלכה המרושעת בסרט "מראה מראה" (Mirror Mirror). הסרט הוא גרסה ילדותית ל"שלגיה" עם קריצות למבוגרים, בכיכובה של השחקנית הצעירה לילי קולינס (הבת של…) בתפקיד הראשי.

מראה מראה - ג'וליה רוברטס ולילי קולינס בגרסה הילדותית
"מראה מראה" - ג'וליה רוברטס ולילי קולינס בגרסה הילדותית

הפקתו והפצתו של הסרט זורזו על מנת להשיג את הסרט המתחרה Snow White and the Huntsman (שלגיה והציד) – גרסת אימה ואקשן לאגדה המדוברת, שבמרכזה דמותה של שלגיה הנלחמת על חייה נגד הצייד האכזר שנשלח לחסלה. בסרט מככבות קריסטין סטיוארט (דמדומים) בתפקיד שלגיה ושרליז' ת'רון בתפקיד המלכה המרושעת (תפקיד המסתמן כאידיאלי ליפיפיות הוליוודיות שעברו את גיל השלושים). מעניין, איזו גרסה תזכה באהדת הקהל?

"שלגיה והצייד"- קריסטין סטיוארט ושרליז ת'רון בגרסת האקשן
"שלגיה והצייד"- קריסטין סטיוארט ושרליז ת'רון בגרסת האקשן

גם רשתות הטלוויזיה האמריקאיות לא נשארות אדישות לדמותה האגדית של היפיפייה צחורת העור. רשת ABC עושה חייל עם סדרת הפנטזיה Once Upon A Time, שבמרכזה עיר מבודדת במיין שבארה"ב שכל תושביה הן דמויות מאגדות, השרויות תחת כישוף המלכה המרושעת ואינן זוכרות את זהותן האמיתית. הסדרה, המבוססת קלות על הקומיקס "Fables", מתמקדת בדמותם של שלגיה, הנסיך והמלכה המרשעת (המכהנת כראש העיר) כמובילים העיקריים של העלילה, ומאתגרת את המאפיינים המוכרים של הדמויות.

Once Upon A Time - שלגיה והנסיך של רשת ABC
Once Upon A Time - שלגיה והנסיך של רשת ABC

מנגד, הפיקה הרשת המתחרה NBC סדרת פנטזיית אגדות משל עצמה הנקראת Grimm. הסדרה מתמקדת בשוטר בשם גרים, המתגלה כצאצא של האחים המפורסמים, שכישרונו הגדול הוא יכולתו להבין שדמויות הרוצחים האכזריים שסביבו הן לא אחרות מאשר הדמויות מאגדות הילדים המפורסמות. אחד הפרקים המדוברים בסדרה הוא כמובן הפרק המתמקד בדמותה של שלגיה, הנמצאת מתה ביער ובידה תפוח מורעל.

Grimm - דמות שלגיה המתה של רשת NBC
Grimm - דמות שלגיה המתה של רשת NBC

שלגיה בעולם האופנה

יריית הפתיחה שחשפה את עולם האופנה לעולם האגדות התרחשה ככל הנראה בזכותה של הצלמת המפורסמת, ואגדה בזכות עצמה – אנני ליבוביץ. ב-2007 יצרה ליבוביץ, הידועה בתצלומיה האיקוניים של זמרי רוק למגזין "רולינג סטון", סדרה של תמונות הנקראת The Year of a Million Dreams (שנה של מיליון חלומות). בצילומים אלה היא תיעדה אינספור אנשים מפורסמים, המשחזרים סצנות מתוך האגדות על פי דיסני.

בין המצולמים ניתן היה לראות את ביונסה בדמות "אליסה בארץ הפלאות", הרקדן המיתולוגי מיכאל ברישניקוב והסופר-מודל ג'יזל בתפקיד פיטר-פן וונדי, ואפילו את דיוויד בקהאם כנסיך הנלחם בדרקון. מיותר לציין שאחת התמונות המפורסמות ביותר היא של השחקנית האנגלייה-יהודיה רייצ'ל ווייס (מסדרת סרטי "המומיה") בתפקיד שלגיה, כשלצידה השחקנית היפהפיה אוליביה ווילד (האוס) בתפקיד המלכה המרשעת ואלק בולדווין (רוק 30) כמראה הקסומה. הצילומים פורסמו במגזין האופנה היוקרתי "וניטי פייר" והפכו למעין סמל סטטוס לכל מצולם.

אין עוררין על כך שמי שמצטיין בעיצוב שמלות ותלבושות דרמטיות, שנראות כאילו נלקחו מנסיכות ומלכות באגדות ילדים, הוא המעצב (לשעבר) של בית "דיור", ג'ון גליאנו. גליאנו, שהוא סוג של מלכה מרושעת בפני עצמו, הושפע תמיד ממלכות מפורסמות בהיסטוריה כגון מארי אנטואנט והמלכה ויקטוריה, וב-2009 הציג את קולקציית ההוט קוטור של בית "דיור" בתצוגה שנראתה כאילו עוצבה במיוחד בדמותן של שלגיה והמלכה המרושעת.

שלגיה מודרנית בתצוגה של ג'ון גליאנו ל"דיור" הוט קוטור 2009
שלגיה מודרנית בתצוגה של ג'ון גליאנו ל"דיור" הוט קוטור 2009

סגנונו הדרמטי של גליאנו התבטא בשמלות טפטה עשירות בבד, בעלות הדפסי פרחים בסגנון רוסי קלאסי. השמלות הלבנות שדוגמנו על ידי דוגמניות חיוורות עור והשמלות האדומות שדוגמנו על ידי דוגמניות המאופרות באופן עשיר ביותר, בליווי המוטיב הרוסי הקר שאפיין את הקולקציה, גרמו לתצוגה כולה להראות כאילו שלגיה והמלכה בכבודן ובעצמן הן המטופפות על המסלול.

המלכה המרושעת בשמלה אדומה של גליאנו ל"דיור" הוט קוטור 2009
המלכה המרושעת בשמלה אדומה של גליאנו ל"דיור" הוט קוטור 2009

השנה חזר גליאנו למוטיב השלג הרוסי בתצוגת סתיו/חורף 2012, והפעם הוא נתן במה לאופנת הגברים בדמותו של הצייד מ"שלגיה ושבעת הגמדים". על מסלול התצוגה התהלכו דוגמנים לבושים במעילים ארוכים בהשראת קוזקים, בליווי כובעים ומגפיים עבים, כאשר שלג כבד נופל על ראשיהם וברקע מתנגנת מוסיקת פולקלור רוסית (שהזכירה במקצת נעימות חסידיות).

ציידים בשלג בתצוגת סתיו/חורף של ג'ון גליאנו 2012
ציידים בשלג בתצוגת סתיו/חורף של ג'ון גליאנו 2012

גם עולם התכשיטים והאביזרים שואב השראה השנה מהאגדה העתיקה. במיוחד בולטים עיצובי הצמידים שהשיקה ענקית התכשיטים הדנית Pandora לרגל צאת הסרט "מראה מראה". הצמידים עשויים כסף או עור ומשלבים בתוכם תליונים  (Charms) בצבעי שמלתה של שלגייה – כחול, אדום, וצהוב מזכוכית מוראנו, וגם תליונים בדמותם של הגמדים החינניים. מחירי הצמידים נעים בין 1,245 ל-1,390 שקל.

צמידי פנדורה בהשראת הסרט "מראה, מראה"
צמידי פנדורה בהשראת הסרט "מראה, מראה" (צילום: ניר יפה)


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן