Skip to content

הנשיא פרס קיבל מקלט

לאחר שדירתו במשכן הנשיא הוצפה ותשתיות המים והחשמל קרסו – ייאלץ הנשיא לעבור לדירה חלופית, למשך ארבעה חודשים מאת צבי זינגר סערת הגשמים האחרונה והתיישנותן של מערכות התשתית בבית הנשיא, שלא טופלו זה כארבעים שנה באופן יסודי, אילצו את נשיא המדינה שמעון פרס לציית להוראתה של מנכ"לית בית הנשיא ולעבור לדירת מקלט חלופית, עד לסיום […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר שדירתו במשכן הנשיא הוצפה ותשתיות המים והחשמל קרסו – ייאלץ הנשיא לעבור לדירה חלופית, למשך ארבעה חודשים

מאת צבי זינגר

סערת הגשמים האחרונה והתיישנותן של מערכות התשתית בבית הנשיא, שלא טופלו זה כארבעים שנה באופן יסודי, אילצו את נשיא המדינה שמעון פרס לציית להוראתה של מנכ"לית בית הנשיא ולעבור לדירת מקלט חלופית, עד לסיום השיפוצים.

דירת הנשיא הדולפת. תצלום: יוסף אבי יאיר אנגל

תשתיות המים והחשמל בדירת הנשיא קרסו לפני מספר ימים. מי הגשמים הציפו את הדירה וגרמו לנזקים כבדים שהשביתו כליל את מערכות החשמל, המים והניקוז בדירת השרד בבית הנשיא בירושלים. המים חלחלו לנקודות החשמל, לשקעים, למנורות ולקירות הדירה; הציפו את ריצפת סלון האירוח ופינת האוכל ויצרו מפגע בטיחותי מסוכן שאינו מאפשר המשך המגורים בדירה. במהלך מוצאי שבת אף הוקפצו עובדי הבית למשכן הנשיא כדי להוציא את כמויות המים האדירות שחדרו לדירה וכדי לנסות ולמזער את הנזקים שנגרמו בעקבות השיטפון. הנשיא פרס מצידו, סירב להתפנות לבית מלון והוא ממשיך להתגורר בדירה המוצפת, עד שיעבור לדירה החלופית.

מנכ"לית בית הנשיא, אפרת דובדבני החליטה לפנות את הנשיא לדירה חלופית בירושלים , החל מה-1 בינואר. במקביל יחלו עבודות שיקום ותיקון של תשתיות הליבה בדירת השרד.  בבית הנשיא מדגישים כי, סדר יומו של הנשיא יימשך כרגיל ופגישות מדיניות, קבלות פנים, ארועים וטקסים ופגישות עבודה  יתקיימו באולם בית הנשיא, בטרקלין ובלשכת הנשיא שיחזרו לפעול כרגיל תוך שבועיים.

 על מנת לאפשר את שיפוץ דירת הנשיא בחנו בית הנשיא בשיתוף עם מינהל הדיור הממשלתי מספר חלופות לדירה זמנית של הנשיא  בירושלים ובסופו של דבר הוחלט לשכור דירה  בכפר דוד בירושלים , סמוך למשכן הנשיא אשר תשמש את הנשיא פרס במשך ארבעה חודשים עד לסיום עבודות השיקום ובכלל זה תאפשר קיום  פגישות עבודה ואירוח בביתו כמתחייב מתפקידו ותענה  על הצרכים התפעוליים והביטחוניים הנדרשים ממשכן הנשיא. בבית הנשיא אומרים כי חלופת השכרת הדירה הינה זולה משמעותית מהשכרת חדר במלון ובימים אלו מוקמות סביב הדירה תשתיות אבטחה מתאימות לפעילות הבית ולמגורים עבור הנשיא.

 עלות שיקום התשתיות והכשרת דירת השרד  במשכן  הנשיא לתקני הבטיחות, תסתכם בכשני מיליון שקלים. מאחר ומדובר באירוע ביטוחי הופעלה חברת הביטוח ענבל, המבטחת את הנכס. החברה צפויה לממן כשליש מהעלויות הישירות והעקיפות הנגזרות מתיקון הנזק והוצאת הנשיא ממשכנו.

עבודות השיפוץ יכללו את החלפת כל תשתיות החשמל, המים, האינסטלציה והמיזוג בדירת הנשיא. החלפת תשתית המים והאינסטלציה תחייב את הסרת כל הריצוף בדירה, שכן התקרה בדירת הנשיא מיועדת לשימור ולא ניתן להעביר דרכה תשתיות. כמו כן ייעשו טיפול יסודי בקירות שספגו רטיבות קשה, התקנת  מערכות בטיחות וגילוי אש המותאמות לתקן הקיים במאה ה-21, התאמת הדירה לתקן הנגישות הנדרש ושיפוץ לשכת הנשיא וטרקלין האירוח הרשמי.

משכן נשיאי ישראל הוקם  ואוכלס לראשונה בתחילת שנות השבעים. בבית הנשיא אומרים כי תשתיות המים, הניקוז והחשמל שבו לא הוחלפו מאז ונמצאות במצב קשה ביותר ועל סף התפוררות –  ואינן עומדות באף תקן ישראלי כולל תקני כיבוי אש, תקני בטיחות חשמל, תקני בטיחות מפני רעידות אדמה ותקן המחייב הנגשת מבני ציבור בישראל לנכים ולבעלי צרכים מיוחדים.

סכנה: המים חדרו למערכת החשמל. תצלום: יוסף אבי יאיר אנגל

עובדה זו  הובילה  את הנהלת בית הנשיא לפנות לפני מספר חודשים למנהל הדיור הממשלתי ולבצע סקר של גורמים מקצועיים, בלתי תלויים שבחנו לעומק את מצב תשתיות הליבה (חשמל,מים ,אינסטלציה ומיזוג ) והגישו דוחות קשים ביותר. על בסיס הדוחות החלה עבודת מטה לגיבוש מתווה השיפוץ הנדרש בשנים הקרובות.

אלא שבמהלך השבוע האחרון של נובמבר אירעו תוך מספר ימים שני אירועים קשים של קריסת צנרת המים והניקוז בדירת הנשיא: במקרה הראשון, בליל ה 21/11, התפוצצה צנרת המים מתחת לסלון האירוח הרשמי בדירה ,הציפה את הדירה וחלחלה לקומה התחתונה ללשכת הנשיא ולטרקלין האירוח הרשמי וגרמה  שם לנזקים קשים לרצפה ותקרה ולמערכות החשמל – עד כדי מניעת האפשרות לארח ביקורי נשיאים במתכונתם הרגילה כפי שנקבעו ליום למחרת. מספר ימים מאוחר יותר, במהלך סופת  הגשמים, קרסה מערכת הניקוז של גג המשכן ומים חדרו בכמויות גדולות ביותר דרך תשתית החשמל לדירת הנשיא והציפוה פעם נוספת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן