Skip to content

זעזועים במערכת הפוליטית בעיראק

המערכת הפוליטית בעיראק נכנסה לסחרור בעקבות צו מעצר שהוציא רוה"מ העיראקי, נורי אל-מאלכּי, נגד סגנו טארק אל-האשמי באשמת מעורבות במעשי טרור. בכירים עיראקים: "אל-מאלכּי גרוע מסדאם חוסיין".
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המערכת הפוליטית בעיראק נכנסה לסחרור בעקבות צו מעצר שהוציא רוה"מ העיראקי, נורי אל-מאלכּי, נגד סגנו טארק אל-האשמי באשמת מעורבות במעשי טרור. בכירים עיראקים: "אל-מאלכּי גרוע מסדאם חוסיין".

מאת סלאמה אבו רביעה

סגן ראש ממשלת עיראק, טארק אל-האשמי (US State Department)
סגן ראש ממשלת עיראק, טארק אל-האשמי (US State Department)

בעיראק שורר בימים אלו משבר לאומי שמאיים על דו-הקיום הפנימי העדין בין הסונים לשיעים במדינה. המשבר פרץ בעקבות הוצאת צו מעצר מטעם השלטון בבגדאד לסגן הנשיא טארק אל-האשמי, המנהיג הסוני הבולט במדינה, שזוכה לתמיכה משמעותית באזורים הסוניים. צו המעצר הוצא לאחר שראשי השלטון האשימו את שומריו של אל-האשמי בהשתתפות בפעולות טרור בעיראק, האשמות שמבוססות על הודאה שהוצאה מגורמים שנטען שהיו משומרי הראש של אל-האשמי, ושטענו כי הם קיבלו הנחיות אישיות מאל-האשמי לקחת חלק בפעילות טרור ובהתנקשויות.

אל-האשמי, שמצא מקלט בכורדיסטאן העיראקית, שולל את הטענות הללו מכל וכל וטוען שכל ההאשמות בדבר מעורבותו בפעילות טרור הן המצאה ושקר שכל מטרתן היא לחסלו פוליטית. אל-האשמי מאשים את המערכת הפוליטית העיראקית בפוליטיזציה של מערכת המשפט, מה שמונע את קיומו של משפט הוגן וצודק בעניינו. הוא הוסיף והביע את נכונותו להתייצב בפני מערכת המשפט רק אם יתאפשר קיומו של משפט הוגן , והביע רצונו לעמוד בפני בית המשפט בכורדיסטאן העיראקית.

צו המעצר נגד אל-האשמי הוצא שעות ספורות בלבד לאחר השלמת הנסיגה של הכוחות האמריקניים מעיראק, דבר שהעלה את החשש שעיראק תכנס למעגל הדמים מחדש. אל-האשמי האשים את ראש הממשלה העיראקי, נורי אל-מאלכּי, בגרימתו של משבר לאומי בעיראק שהוא יתקשה לשלוט עליו בהמשך. אל-מאלכּי, מצידו, טען כי הוא נחרץ בהחלטתו לשפוט את אל-האשמי וכי הוא אינו סבור שיש צורך לערב בעניין עיראקי פנימי את המדינות הערביות האחרות או כל גורם חיצוני אחר, בעקבות תביעתו של אל-האשמי לנוכחות של משקיפים ופרקליטים ממדינות ערב. אל-מאלכּי ביקש מאל-האשמי להוכיח את חפותו מול מערכת המשפט העיראקית אם הוא חף מפשע.

סגן אחר של אל-מאלכּי, סאלח אל-מוטלק, גם הוא בן לעדה הסונית, צוטט כאומר על אל-מאלכּי שהוא "הדיקטטור הגרוע ביותר שידעה עיראק מימיה". בתגובה לדברים אלה הורה אל-מאלכּי לפרלמנט העיראקי להדיחו מתפקידו לאלתר, צעד שנתפרש על-ידי יריביו של אל-מאלכּי כהוכחה נוספת להיותו דיקטטור.

לאור המשבר הנוכחי בצמרת הפוליטית העיראקית, יש הסבוריםכי המדינה עלול למצוא עצמה מידרדרת למאבק פנימי ולמלחמת אזרחים שתמיט חורבן על המדינה שמחפשת את דרכה הפוליטית מאז המלחמה בשנת 2003 ונעה בין תקווה לדמוקרטיזציה לייאוש הטרור. גורמים עיראקיים מזהירים מפני השתלטות של אל-מאלכּי על המערכת הפוליטית במדינה, מריכוזם של מוקדי הכוח העיקריים בידיו ומסתימת פיות, פרקטיקות המזכירות במקצת את דרכיו של הרודן העיראקי הקודם, סדאם חוסיין.

1 Comment

  1. מגפון עיתון ישראלי עצמאי
    18 בינואר 2012 @ 11:20

    […] שמצא מקלט באזור הכורדי האוטונומי לאחר שהוצא כנגדו צו המעצר, אמר בעבר כי הוא רוצה לעמוד […]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן