Skip to content

האיראנים מסוגלים לייצר אורניום מועשר בדרגה גבוהה, לליבת ההתקן הגרעיני

האיראנים מסוגלים לייצר אורניום מועשר בדרגה גבוהה עבור ליבה של ההתקן הגרעיני. יש לה את כל מתקני העזר לייצור דלק גרעיני לכוריה. איראן מעשירה אורניום באתר התת-קרקעי שלה בנתנז. מעריכים שאיראן מחזיקה בתוכנית פקיסטנית לייצור פצצה גרעינית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 איראן מעשירה אורניום באתר התת-קרקעי שלה בנתנז * יש לה את כל מתקני העזר לייצור דלק גרעיני לכוריה * ההערכות הן שאיראן מחזיקה בתוכנית פקיסטנית לייצור פצצה גרעינית


מאת עמי אטינגר
חילוקי דעות על תוכנית הגרעין האיראנית בין ארה"ב לבין ישראל מבוססים על ידיעת עובדות בסיסיות, שפרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית – סבא"א. בגלל המגבלות המוטלות על מנגנון האימות של סבא"א, מדובר בהערכה מינימלית בלבד, בפרט כאשר ייתכנו קיומם של מתקנים וחומרים בלתי מוצהרים. ד"ר אפרים אסכלאי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, באוניברסיטת תל אביב, שחוקר את הנושא, מביא את העובדות הבסיסיות האלה ואת מהות חילוקי הדעות, בגיליון "מבט" 324 של המכון.

עובדות

תותחים מגינים על המתקן הגרעיני, נתנז (צילום: ויקימדיה)
תותחים מגינים על המתקן הגרעיני, נתנז (צילום: ויקימדיה)

• איראן מעשירה אורניום באתר התת-קרקעי שלה בנתנז, ובשלב זה כבר העשירה כמה טונות עד לרמה של שלושה אחוזים וחצי. העשרה זו יכולה לשמש כדלק לכור הגרעיני בבושהר.
• איראן מעשירה אורניום עד לרמה הנמוכה מעט מעשרים אחוזים, המוגדרת כאורניום מועשר בדרגה נמוכה (LEU). העשרה זו עשויה לשמש כדלק לכור המחקר בטהרן (TRR).
• איראן הקימה מתקן קטן ומוגן היטב להעשרת אורניום בפורדו, ליד העיר קום, אשר על פי הצהרתה נועד לשמש לשם העשרת אורניום עד לרמה של עשרים אחוזים. איראן מתקינה את הצנטריפוגות במתקן זה.
• איראן מקימה בארק כור מים כבדים גרעיני בינוני בהספק של 40 מגה-ואט המתודלק באורניום טבעי (IR-40). כור מסוג זה עשוי לשמש לייצור פלוטוניום מדרגה צבאית. יידרש עוד זמן רב עד שהכור יופעל.
• לאיראן יש את כל מתקני העזר לייצור אורניום מועשר ולייצור דלק גרעיני לכוריה.
• קיימת אפשרות שאיראן מחזיקה בתוכנית פקיסטנית לייצור פצצה גרעינית המבוססת על אורניום מועשר. יש

העשרת אורניום

סימנים המעידים על כך שאיראן ערכה כמה ניסויים ופעילויות הקשורים בתכנון מנגנון של פצצה גרעינית.
ד"ר אסכולאי בחן את השאלה מהו הפוטנציאל של איראן לייצור נשק גרעיני? ומסקנתו היא שלאיראן יש את הידע הטכני והמתקנים להעשרת אורניום מדרגה נמוכה (3.5 אחוזים ו- 20 אחוזים) לרמה של אורניום מועשר בדרגה גבוהה (HEU), בדרגה של 90 אחוזי העשרה. אבל, הוא טוען, שתהליך זה ימשך זמן רב יותר עבור הכמות הראשונית הנדרשת לליבת הפצצה הגרעינית וזמן קצר יותר עבור הכמויות שלאחריה. האומדנים שפורסמו נעים מפרק זמן קצר מאוד (בסדר גודל של שבועות), דרך כמה חודשים וכלה בכשנה.
אם תשתמש איראן במלאי הזמין שלה של אורניום מועשר בדרגה נמוכה, היא תוכל לייצר אורניום מועשר בדרגה גבוהה שיספיק לכארבע עד חמש ליבות של פצצות גרעיניות. ההנחה הרווחת היא, שלאיראן יש את כל הרכיבים הדרושים לייצור נשק גרעיני מסוג האימפלוזיה. יחד עם זאת, הסטאטוס של הרכבת ראש נפץ גרעיני הנישא על טיל – אינו ברור. מה גם שהממשלה האיראנית טרם נתנה "אור ירוק" להעשרת אורניום מעבר לרמה של עשרים אחוזים במתקניה המוצהרים, הנתונים תחת פיקוח.

מים כבדים. אראק (צילום: ויקימדיה)
מים כבדים. אראק (צילום: ויקימדיה)

פרק זמן קצר

אין חולק על כך שהאיראנים יכולים, אם הטכנאים יקבלו את הפקודה לעשות זאת, לייצר בפרק זמן קצר למדי אורניום מועשר בדרגה גבוהה עבור הליבה הראשונה של ההתקן הגרעיני. ארה"ב סבורה, כי למרות זאת, יוותר עדיין די זמן לעשות משהו ביחס לכך, שכן היא תגלה זאת בזמן. אבל בהתחשב בקשיים שבהם נתקלת ארה"ב בכל הנוגע לאיסוף מודיעין באיראן, מתעורר ספק באשר ליעילות איסוף מודיעין בשעה הנכונה בידי סוכנויות מודיעין.
ההסתמכות על עיצומים, חוסר זמינות של מנגנון נפץ בר-ביצוע, וחשיפת כוונותיה של הממשלה האיראנית במועד, שיאפשר את עצירתה, מהווים, ככל הנראה, הימור גדול מדי עבור ממשלת ישראל. כמו כן, אין לדעת כיצד תפעל ארה"ב במקרה של הגעה לנקודת המשבר.
לפיכך, הדבר המטריד איננו העובדה שאינה שנויה במחלוקת ולפיה הנהגת איראן טרם נתנה את הפקודה לייצר אורניום מועשר בדרגה גבוהה במתקניה המוכרים. הבעיה היא מה ניתן לעשות, והאם יהיה בכך די כדי להסיר את הסכנה שביום מן הימים יתברר כי המשטר הנוכחי באיראן מחזיק בידיו נשק גרעיני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן