Skip to content

האם תתחדש מלחמת הנפט בין סודן לדרום-סודן?

סודן מפציצה שדות נפט בשטח שכנתה מדרום, ארצות הברית ומועצת הביטחון מזהירות מפני גלישה למלחמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סודן מפציצה שדות נפט בשטח שכנתה מדרום, ארצות הברית ומועצת הביטחון מזהירות מפני גלישה למלחמה

מאת גרשון גירון

הבית הלבן "מודאג" מלחימה המתרחשת באזור דרום-קורדופן, ודוחק בצדדים "לגלות איפוק מקסימלי" מדווחת רשת CNN.

מזכירת המדינה הילרי קלינטון תולה את מרב האשמה בלחימה בסודן. ביום שלישי היא כינתה את ההפצצות ואת השימוש שעושה הצפון בנשק כבד: "עדות להפעלת כוח לא מידתי מצד ממשלת חרטום."  בד בבד דחקה ארצות הברית בדרום-סודן לחדול מחימוש קבוצות מורדים בגבולה הצפוני, אף שהדרום מכחיש שהוא עושה כן.

אזור נפיץ - הקלק להגדלה
אזור נפיץ - הקלק להגדלה

"אנו דוחקים בשני הצדדים לחדול מפעילות צבאית לאורך הגבול, מפני שזהו אזור נפיץ העלול להיות אפילו מסוכן יותר ולצאת מכלל שליטה," אמרה דוברת מחלקת המדינה ויקטוריה נולן ביום שלישי.

ביום רביעי ביטאה שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, חשש דומה. היא כינתה את ההתנגשויות "הסלמה מסוכנת ומצב מתוח דיו," והזהירה כי "פעילות צבאית נוספת מעבר לגבול עלולה לגלוש לעימות צבאי נרחב יותר."

ההתנגשויות הקרקעיות שפרצו השבוע הן הראשונות שפרצו בין הצדדים מאז עצמאות  דרום-סודן בשנה שעברה. שני הצדדים חתמו בחודש שעבר על מזכר הבנות האמור להבטיח שיתוף פעולה ביניהן ולמנוע תוקפנות, ונשיאי שתי המדינות, עומר אל-באשיר וסלווה קיר,  אמורים להיפגש בג'ובה בירת הדרום באפריל הקרוב. אולם ההתנגשויות מעמידות בספק את קיום הפסגה.

דובר צבאי של דרום-סודן, פיליפ אגר, האשים ביום שלישי את סודן בהפצצת שדה נפט בדרום. דובר צבא סודן, אל-סווארמי חאלד, הכחיש את ההאשמה.

השחקן ג'ורג' קלוני, פעיל קולני לטובת דרום-סודן, נעצר ביום שישי בעת הפגנה מחוץ לשגרירות המדינה בוושינגטון. בהפגנה שבה השתתף לצד רבנים יהודים מחה על הטיהור האתני שמבצע שלטונו של אל-באשיר באוכלוסייה שבאזור הרי הנובה. ביום חמישי האחרון, אחרי שהעיד בפני ועדת יחסי החוץ של הסנאט על האלימות בהרי נובה שבדרום קורדופן, נפגש קלוני עם הנשיא אובמה כדי לדון במתרחש בדרום-סודן.

דרום-סודן זכתה לעצמאות ביולי בשנה שעברה, אחרי שנים של מלחמת אזרחים שגבתה את חייהם של יותר משני מיליון בני אדם. למלחמה היה ממד כלכלי הנוגע לחלוקת משאבי הנפט, המשאב העיקרי במדינה. משא ומתן שהתנהל לאחרונה בין הצדדים לא הביא להסכמה בדבר חלוקת רווחי הנפט.

כ-75 אחוז מעתודות הנפט של סודן נמצאות בדרומה, אלא שהמזקקות וצינור הנפט העיקרי אל הים האדום נמצאים בסודן. הלחימה מתרחשת באזורי קורדופן ויוניטי. באזור יוניטי שבתוך דרום-סודן, נמצא שדה הנפט הגדול ביותר, הגליג, ושני הצדדים טוענים לבעלות בו.

נכון לעכשיו דרום-סודן אינה יכולה להתפתח כל עוד מחזיקה סודן את שינוע הנפט כבן ערובה. לכן חתמו בינואר דרום-סודן וקניה על מזכר הבנות להנחת צינור נפט מהדרום אל עיר הנמל לאמו שבקניה.

במקביל הפסיקה דרום-סודן את שאיבת הנפט, אחרי שהאשימה את שכנתה מצפון בגניבת נפט בשווי 815 מיליון דולרים. סודן טוענת שהחרימה את הנפט הגולמי כדי לכסות על חוב הקשור לשימוש בצינור הנפט ובמתקני הזיקוק המצויים בשטחה.

סודן טוענת שהלחימה באזור הגבול פרצה בגלל פעילות מורדים. שגרירה לאו"ם הכחיש שארצו מפציצה את הדרום, וטען ששמורה לה זכות להגנה עצמית. "כאשר מורדים מאיימים על ביטחוננו בתוך השטח שלנו, יש לנו כל זכות להשתמש בכל האמצעים לשים קץ להתקפות אלה המאיימות על ביטחוננו," אמר השגריר.

מספר ההרוגים בתקריות אינו ברור, אולם סוכנויות האו"ם מדווחות על מנוסת אלפי פליטים מאזור הקרבות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן