Skip to content

הרומן בין חמאס לאיראן נגמר, הנשק עובר רק לג'יהאד האיסלאמי

המשבר בסוריה חשף את הסכסוך הגובר בין איראן לחמאס, שעובר תקופה קשה; החיזבאללה מחוזק על ידי איראן, במטרה להיות הזרוע הקדמית במקרה של תקיפה ישראלית. מאת עמיר רפפורט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המשבר בסוריה חשף את הסכסוך הגובר בין איראן לחמאס, שעובר תקופה קשה; החיזבאללה מחוזק על ידי איראן, במטרה להיות הזרוע הקדמית במקרה של תקיפה ישראלית

מאת עמיר רפפורט

העימות הישראלי-איראני, שיגיע בקיץ הקרוב לנקודת הכרעה, מושך את תשומת הלב מתהליכים מרתקים אחרים שמתרחשים בימים אלה באזור. אחד התהליכים המפתיעים הוא הסכסוך שהולך ומתעצם בין איראן לחמאס.

שורש הסכסוך נעוץ בסוריה. איראן והחמאס הגיעו לעימות עקב חוסר נכונות של החמאס לתמוך במהלכיו של בשאר אסד כנגד בני עמו. החמאס אף החל לקפל את עצמו מסוריה. העימות בין הצדדים חשף כי הרומן שנמשך כמה שנים בין החמאס לאיראן לא היה מבוסס על אהבת אמת, אלא רק על שנאה יוקדת לישראל. לאמיתו של דבר, אנשי החמאס ואיראן עויינים אלה את אלה, בראש ובראשונה מסיבות דתיות עמוקות (השלטון באיראן נמנה עם הזרם השיעי באיסלאם בעוד שהחמאס הוא תנועה סונית אדוקה).

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס (ויקימדיה)
ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס (ויקימדיה)

לאף אחד מהצדדים הניצים אין עניין להבליט זאת, אבל הברוגז בין החמאס לאיראן הוא מוחלט. איראן הפסיקה לחלוטין את המימון הכספי לתנועת החמאס, וזו הסיבה שח'אלד משעל הסתובב בשבועות האחרונים בקטאר ובערב הסעודית, בניסיון לגייס תרומה לארגונו. חשוב מכך, איראן עצרה בחודשים האחרונים את הזרמת הנשק לחמאס. ארסנל התחמושת שהיא משגרת לרצועת עזה מיועד כעת אך ורק לג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני המקורב אליה מאוד ולארגונים כמו ועדות ההתנגדותה עממית. בתמורה לתמיכה, הארגונים נדרשים לירות מידי פעם על ישראל, כמו בסבב הירי שהיה בדרום רק לפני שבועיים, ובסבב הבא, שיתרחש מן הסתם בקרוב.

חמאס לא ממריא

מבחינת החמאס לא מדובר בתקופה מזהירה. לאחר ההישג המרשים של שחרור האסירים בעסקה שבה הוחזר לישראל גלעד שליט, שקע הארגון בחודשים לא קלים. הוא מאבד פופלריות ברצועת עזה לטובת הג'יהאד האיסלאמי ובעיקר מתקשה להרים את הראש ביהודה ושומרון. ישראל והרשות הפלסטינית ממשיכים בגזרה זו בשיתוף פעולה מודיעיני הדוק שמטרתו לחסל כל התארגנות חמאסית. מבחינת השב"כ הישראלי והמודיעין של הרשות אין שום משמעות לעובדה שהמו"מ המדיני תקוע.

הכלל שאויבו של אויבי הוא ידידי – תקף באופן קבוע. האויב המשותף, החמאס, מאחד בצורה מוחלטת את האינטרסים. אך האם העויינות המשותפת כיום לישראל ולחמאס כלפי איראן תגרום גם להתקרבות בין ישראל לחמאס? תשכחו מזה.

חיזבאללה פורח 

בינתיים, בצפון, אסד מדמם. לפי כל ההערכות המודיעיניות בישראל מצבו הולך ומדרדר, אך שלטונו עודנו יציב. מלחמת האזרחים מגיעה לשיאים חדשים עם הצטרפות עוד ועוד כוחות צבא לצד המורד, וחיסולים בצמרת העלאווית הנאמנה לנשיא (כולל רצח של קצין בכיר בדרגת תת אלוף על ידי מתנקשים – אירוע מהעת האחרונה).

מי שמחזיקים את שלטון אסד בשיניים בימים אלה הם רוסיה (הרוסים נחושים להראות לעולם ובעיקר לבני בריתם שהם אינם כמו האמריקאים, שמיהרו להתנער מנשיא מצרים חוסני מובארק עם פרוץ המרד נגדו. הם תומכים במשטרים שהולכים עימם, ללא סייג) ובעיקר איראן. המעורבות האיראנית במלחמת האזרחים בסוריה הולכת ומעצימה, ושוברת שיאים. האיראנים משגרים משלוחי נשק ישירים מאיראן לסוריה, בטיסות מעל אדמת עיראק, תוך שהם מנצלים את נסיגת האמריקאים משם.

בנוסף, איראן משגרת לסוריה צלפים ואמצעי מודיעין שמיועדים ללחימה כנגד המורדים, כולל ציוד לוחמה אלקטרונית לחסימת התקשורת שלהם. ומה עם החיזבאללה? הוא בינתיים פורח ומכין את עצמו למשימה הגדולה שלמענה בנתה איראן את כוחותיו במשך למעלה 20 שנה: להיות הזרוע הקדמית של איראן באיזור שתתקוף את ישראל, במידה שישראל תעז לתקוף את מתקני הגרעין באיראן. החיזבאללה רק מתעצם עקב הקריסה המסתמנת של שלטון בשאר אסד (על אף הסיוע האיראני).

בעבר נחשף בטור זה החשש כי אמצעי נ"מ מתקדמים כבר עברו מסוריה ללבנון. הדאגה האחרונה בישראל היא מהמעבר של מאגר הנשק הכימיים הסוריים לידי חיזבאללה. אגב, קבלו עוד סימן מובהק להתדרדרות מצבו של בשאר אסד: מנהיג הדרוזים בלבנון, וואליד ג'ונבלאט, שתמיד נוהג להיות עם הצד החזק בלבנון-סוריה, הולך ונוטש אותו.

ומה יהיה ביום שאחרי אסד? (גם אם יתמהמה בוא יבוא): גוברות הערכת במערב שהמדינה תישאר מאוחדת, תחת משטר סוני חליפי. לא יהיה מרחץ דמים שבטי כמו שאירע בלוב עם חיסולו של מועמר קדאפי.

עד הלום

וגם זה קרה השבוע: נסגר המכרז לבחירת מנכ"ל התעשייה האווירית במקום יצחק ניסן, שיסיים את תפקידו ויפרוש לגמלאות בחודש אוקטובר. אחד התנאים במכרז היה שלמועמדים יהיה ניסיון בניהול חברות עם מחזור מכירות של מאות מיליוני דולרים לפחות. התנאי נועד להבטיח שלא יהיו יותר מידי מועמדים והוא יאפשר ליו"ר החברה, דב בהרב, ולשר הביטחון, לבחור מנכ"ל כלבבם.

יהיה מי שיהיה המנכ"ל הבא, משימתו העיקרית צפויה להיות להפריט את תע"א. ואם תהיה הפרטה העיתוי לכך מושלם. השבוע פורסמו דוחות תע"א המצויינים, כאשר צבר ההזמנות עומד על כמעט תשעה מיליארד דולר.

נחושתן נפרד

אחד המועמדים לתפקיד מנכ"ל תע"א הבא, גם בלי להיות במכרז, אגב (לפחות על הנייר), הוא מפקד חיל האוויר היוצא, האלוף עידו נחושתן. מח"א, שיסיים את תפקידו במאי, נמצא בימים אלה בסיבוב פרידה מצה"ל (ביום שלישי נפרד בצורה נרגשת מפקודיו בבסיס רמון).

ברביעי השתתף בערב לציון 50 שנה קליטת מטוס המיראז' בחיל האוויר ולזכרו של הטייס המיתולגי אבי לניר ז"ל, מפקד טייסת 101, שנפל בשבי הסורי במלחמת יום הכיפורים ועונה בו למוות. נחושתן פגש באירוע את לו לנארד, הטייס האמריקאי המתנדב האחרון מהרביעיה הראשונה של טייסת 101 שתקפה ב-1948 את גשר עד הלום.

לכל הטורים של עמיר רפפורט

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן