Skip to content

אירועי יום האדמה: יומן מתעדכן

כוחות הביטחון נערכים למהומות גדולות למרות שהמודיעין מדבר על שקט, יחסית לחששות. עדיף להתכונן לכל תרחיש שהוא, בכוחות מוגברים מאשר להיות מופתעים ולא מוכנים, כפי שקרה במאי 2011. כתבי וצלמי מגפון פרושים במוקדים השונים ומדווחים לאורך היום על ההתפתחויות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כוחות הביטחון נערכים למהומות גדולות למרות שהמודיעין מדבר על שקט, יחסית לחששות. עדיף להתכונן לכל תרחיש שהוא, בכוחות מוגברים מאשר להיות מופתעים ולא מוכנים, כפי שקרה במאי 2011. כתבי וצלמי מגפון פרושים במוקדים השונים ומדווחים לאורך היום על ההתפתחויות

אבירם זינו , רפי מיכאלי (ירושלים, קלנדיה). אליק מאור (גבול לבנון, דיר חנא)

בסיומו של יום האדמה וצעדת המיליון, כוחות הביטחון שבעי רצון מהשקט היחסי בו עבר היום. יחד עם זאת,  בצה"ל מבהירים כי "מבחן העמידה האמיתי מול ההפגנות, עדיין לפנינו! רק אחרי יום הנכבה ויום הנכסה, נוכל לדעת שזה מאחורינו".

מנעו מצעירים. כוחות הביטחון (צילום: רפי מיכאלי)
מנעו מצעירים. כוחות הביטחון (צילום: רפי מיכאלי)

אירועי יום האדמה וצעדת המיליון לירושלים החלו קצת אחרי השעה אחת בצהריים, סמוך לשער שכם, בהתפרעויות של צעירים עם סיום תפילות יום השישי בהר הבית. המשטרה מנעה מהצעירים להגיע להר הבית, והגבילה את המתפללים לגילאי 40 ומעלה. הצעירים החליטו מבעוד יום להפגין בבאב אל עמוד, הלא הוא שער שכם. הם הודיעו במפורש שכוונתם להתעמת עם כוחות הביטחון. עם סיום התפילות פנו הצעירים לרחוב סולטן סולימן כשבידיהם דגלי פלסטין, אבנים ובקבוקים, שהוכנו מבעוד מועד. משטרת מחוז ירושלים וכוחות מג"ב מנעו בכוח את קיום התהלוכה וההפגנה, משום שנערכה ללא רישיון ונועדה לעורר פרובוקציה. המפגיניםם זרקו בקבוקים וידו אבנים על השוטרים, במהלך העימות נעצרו כמה 15 מפגינים, בהם חאתם עבד אלקאדר, בכיר ב"פתח". פצוע אחד הועבר לבית חולים במזרח ירושלים.

מהומות בקלנדיה. (צילום: רפי מיכאלי)
מהומות בקלנדיה. (צילום: רפי מיכאלי)

זמן קצר לאחר מכן, ליד מחסום קלנדיה, החלה הצעדה לציון יום האדמה. כמאתיים צעירים, חלקם רעולי פנים, יידו אבנים אבנים והבעירו צמיגים סמוך למחסום. אחד הנפדעים מידוי האבנים הוא חבר הפרלמנט אחמד עטון, איש חמאס.

צה"ל, מג"ב ומשטרת ישראל שנערכו מבעוד מועד בכוחות גדולים, השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. מעת לעת נשמעות קולות ירי של כדורי גומי שיורים אנשי כוחות הביטחון, ושל תותח המים המכונה "בואש" – על שם החיה שמתיזה נוזל מסריח מגופה – לפיזור הפגנות.  למים המותזים ריח רע ביותר , עובדה המוסיפה ליכולת ההרתעה של הכלי. המשטרה השתמשה גם במכשיר המשמיע צלילים בתדרים גבוהים ובלתי נסבלים לאוזן בני אדם, מה שמזרז את פיזור האנשים.

במקום נכחו מספר אמבולנסים של ה"סהר האדום" שהמתינו לטפל בפצועים. עד עתה נמסר על עשרה פצועים.

רימוני הלם כשברקע עראפאת הצעיר. (צילום: רפי מיכאלי)
רימוני הלם כשברקע עראפאת הצעיר. (צילום: רפי מיכאלי)

הפרות הסדר נמשכות. המשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי להשתלט על מאות הצעירים שהגיעו. הם זרקו על כוחות הביטחון בקבוקי תבערה וידו אבנים. נופפו בדגלי פלסטין ודגלים אדומים. כשהם צועקים מדי פעם סיסמאות לאומניות לציון יום האדמה ולסיום הכיבוש הישראלי. אחד הצעירים המפגינים הבהיר כי "זה יום חשוב, כי ישראל צריכה לסיים את הכיבוש שלה. אנחנו צועדים לעבר האדמות שלנו".

צעירה בשם נאסרין אמר לכתב מגפון "תראה את החומה שבנתה ישראל! " כשהיא מכוונת אותו לגדר ההפרדה, המכוסה בציורי גרפיטי של צעירים פלסטינים, בין שלל הציורים בולטים שני דיוקני ענק של יאסר ערפאת בצעירותו ושל מרואן ברגותי. "ישראל סוגרת אותנו וגונבת שטחים פלסטינים" אמרה בלהט. "ירושלים היא שלנו ובעזרת אללה, תחזור לפלסטין בעתיד הקרוב". היא מצאה לנכון לציין כי "הצעירים פה לא אלימים, הם מפגינים כדי שישמעו את הקול שלהם."

הפיקוד הבכיר שבע רצון. (צילום: רפי מיכאלי)
הפיקוד הבכיר שבע רצון. (צילום: רפי מיכאלי)

למקום הגיעו השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, אלוף הפיקוד ניצן אלון ובכירי מחוז ירושלים. הם שמעו מפי מפקדי הכוחות בשטח על התנהלות העניינים בקלנדיה והיו שבעי רצון. אחת המטרות העיקריות של כוחות הביטחון היא למנוע יצירת אירוע תקשורתי ברמה שתגרום נזק תדמיתי לישראל. ובינתיים, הם הצליחו בכך, תוך הפעלת כוח סביר מבלי להיגרר לעימותים קשים.

בשעה ארבע אחה"צ עמד מספר הפצועים על חמישה. ידויי האבנים בעיר העתיקה ממשיכים. בשכונת א-טור בירושלים נעצרו שני צעירים בחשד שידו  אבנים על שוטרים. בקבוקי תבערה נזרקו על עמדת מג"ב במעבר רחל. מתאם פעולות בשטחים, אלוף איתן דנגוט ביקר במעבר רחל וקיבל סקירה על היערכות הכוחות במקום. בבית לחם נפגעו מספר מפגינים מגז מדמיע.

לא התקרבו יותר לגדר. היום ברצועת עזה
לא התקרבו יותר לגדר. היום ברצועת עזה

בעזה יש 14 פצועים מבין אלפי הצועדים. הם ניסו להתקרב למעבר ארז, צה"ל ניסה למנוע זאת על ידי אמצעים לפיזור הפגנות. כשאלו כבר לא הועילו, נאלץ צה"ל לפתוח באש.. במקרה זה דווחו הפלסטינים על פצועים קל עד בינוני כששנים מהם פצועים קשה. הם הועברו לטיפול בבית חולים שיפא בעזה. תקרית זו מנעה את התקרבותם של אחרים.

בדרום מתקיימת העצרת המרכזית בואדי  אל נעם, ישוב לא מוכר. המארגנים שם הם אנשי התנועה האסלאמית בראשות חאמד אבו דהבאת, ראש התנועה בדרום ותושב רהט. המארגנים השנה מנסים ליצור זיקה בין יום האדמה לבין בעיית הבדואים ואדמותיהם בנגב, בייחוד לאור תכנית פרבר. ואדי אל נעם הוא האחד הישובים האמורים להיפגע. תכנית פרבר מדברת על הענקת 100 -200 אלף דונם בטאבו לבדואים בנגב, כפתרון לדרישתם לאדמות בנגב.  בעצרת מושמעות קריאות נגד ישראל ונגד התכנית. המארגנים השמיעו במשך היום שירים לאומניים שנכתבו במיוחד ליום זה וביקשו מבאי העצרת לחתום על עצומה נגד תכנית פרבר.

זועבי מובילה. תהלוכה בסח'נין. (צילום: אתר פאנט)
זועבי מובילה. תהלוכה בסח'נין. (צילום: אתר פאנט)

בגבול לבנון שורר שקט וכל החששות  למהומות בסגנון יום הנכבה ויום הנכסה 2011, התבדו. כוחות גדולים של משטרה נערכו בשלוש גזרות עיקריות – סוריה, לבנון וערביי ישראל – אזור משגב, שבו הישובים סח'נין, עראבה ודיר חנא. אותם ישובים בהם פרץ יום האדמה בשנת 1976.

בצפון החל יום האדמה במספר מחאות מצומצמות בצפון. בכפר כנא השתתפו כמאתיים אנשים בתהלוכה כשבידיהם דגלי פלסטין. מוחמד בארכה וחנין זועבי הובילו את התהלוכות בישובים והיו הנואמים בעצרת המרכזית בדיר חנא. יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, מוחמד זידאן בירך בנאומו את כל אותם שהידים שהקריבו עצמם למען האומה הערבית כולה.

בכל המקומות, למעט בירושלים ובקלנדיה, שם היו עימותים אלימים, הקפידה המשטרה להישאר מחוץ לתחומי הישובים בהם התקיימו תהלוכות, כדי שלא לחמם את האווירה. ההנחיה הייתה לאפשר למשתתפי התהלוכות והמחאות לצעוד ולמחות, כל עוד הן ברישיון ואין הפרות סדר או הפרות חוק.

כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי סך הנפגעים בקרב הפלסטינים עומד על 100 נפגעים. דובר צה"ל טען כי בקרב הפלסטינים נפגעו 30 איש ובאורח קל. בין האח"מים הפלסטינים שהגיעו למצעד המיליון, נפגעו השרה הפלסטינית לענייני חברה, מאג'דה אל-מאסרי, ששאפה גז וחשה ברע, חבר הפרלמנט מוסטפה ברגותי, שנפגע בראשו מפגיעת רימון גז. שניהם נבדקו בית חולים ומצבם קל.

הרמטכ"ל, בני גנץ סייר היום בגבולות פיקודי המרכז והצפון. באוגדת איו"ש, סקר בפניו תא"ל חגי מרדכי, את שנעשה ואמר "נערכנו למתארים אליהם נערכנו באירועי 'ספטמבר', המשמשים אותנו כתשתית ידע משמעותית גם היום. הידע הזה הועבר לכוחות בשטח, לאחר תכנון מבצעי ונהלי קרב שבוצעו בשבוע האחרון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן