Skip to content

ביפו צויין יום האדמה בתהלוכה שקטה, בשבת

יום האדמה נקבע לפני 36 שנים תאריך 30 במרץ. ביפו ציינו אותו ב-31, בשקט, ללא התלהמות. מצוקת הדיור - המשותפת למעשה לכל המגזרים בארץ - תפסה חלק גדול במחאה השנה. מי שכבר עשה רעש הם כמה יהודים שהתעצבנו מהתהלוכה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יום האדמה נקבע לפני 36 שנים תאריך 30 במרץ. ביפו ציינו אותו ב-31, בשקט, ללא התלהמות. מצוקת הדיור – המשותפת למעשה לכל המגזרים בארץ – תפסה חלק גדול במחאה השנה. מי שכבר עשה רעש הם כמה יהודים שהתעצבנו מהתהלוכה

מאת אביב סלע

כ-400 מפגינים צעדו בצעדת יום האדמה ביפו במחאה על מצוקת הדיור הצהריים. צעדת יום האדמה שצוין יום לאחר מרבית ההפגנות, החלה בנמל יפו והסתיימה בכיכר השניים, שם הוקם אוהל המחאה היפואי שהיה חלק מהמחאה בקיץ. למרות שהצעדה השתתפו כל הזרמים ובראשה צעדו חברי כנסת ערבים ממפלגות חד"ש בל"ד ורע"מ-תע"ל הדגל היחידי שהונף היה הדגל הפלסטיני. הצעדה עברה בשקט יחסי חוץ מתקרית בה שכנים יהודים החלו לצעוק לעבר הצעדה ואף ניסו לזרוק כסא לעברה.

הצעדה, "נאבקים על הבית". (צילום: אביב סלע)

הצעדה, "נאבקים על הבית". (צילום: אביב סלע)

"כשמדברים על אדמה בהקשר של יפו, מדברים על מצוקת הדיור כתוצאה מהפקעת האדמות ב-48", אומר סאמי אבו שחאדה, חבר מועצת עיריית תל אביב מטעם סיעת יאפא. אבו שחאדה מוסיף שכיום תושבי יפו נאלצים להתמודד, סביב בעיות הדיור, עם השוק החופשי שהקפיץ את מחירי הדירות ביפו, עם מחיה בדמי מפתח בדירות עמידר וחלמיש וכן עם הריסות בתים כשבמקומם לא הוקמו מקומות דיור חלופיים.

אבו שחאדה ציין כי במרוצת השנים האוכלוסייה הערבית ביפו צמחה מ-4,000 תושבים ל20,000 תושבים שחלקם נאלץ להגר מיפו לעבר לוד ורמלה.

יהודית אילני, חברה בוועדה העממית למען זכות הדיור ביפו, סיפרה מעל הבמה המאולתרת כי כשהחלה לפעול למען דיור בר השגה ביפו, הופתעה מכך שקשיי הדיור הם לא מנת חלקם של מעטים. בתחילה חשבה שמדובר ב-500 משפחות בלבד אך בהמשך גילתה כי גם מאות מדיירי חלמיש עומדים בפני פינוי וכן גם משפחות רבות אחרות, אשר עוברות מקרוב משפחה אחד לשני כדי להתמודד עם מחסורן בקורת גג.

אילני התייחסה בדבריה למדיניות חברת עמידר שמתעקשת לא למכור לתושביה המוגנים את הדירה וטוענת כי יש למכור את הדירות במכרז, דבר אשר צפוי להעלות את מחיר הדירות. בנוסף ציינה אילני כי חברת דיור אחרת, חלמיש שמחציתה שייך לעיריית תל אביב משקיעה הרבה יותר בהוצאות משפטיות מאשר בכסף הצפוי מהקנסות השונים, בגינם היא תובעת. פעם, לדבריה, "העירייה הצטיינה בבנייה היום היא מתכננת תכנית נישול כאשר היא מגדירה דיור בר השגה לעשירים".

לאחר העצרת סאמי אבו שחאדה, חבר מועצת העיר, ניסה להציג פתרון לבעיות המרובות. לדבריו העירייה צריכה לאפשר לזוגות צעירים לבנות את ביתם. כמו כן להפסיק את צווי ההריסה ולפתוח במשא ומתן מחוץ לכתלי בית המשפט. בנוסף ציין אבו שחאדה כי על משרד השיכון לקחת אחריות ולהוביל לתכנון שכונות חדשות ומודרניות ביפו.


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן