Skip to content

מה נשתנה? המשקל – אם לא נשים לב

המצות, מאכלי הביצים, הטיגונים, ארוחות החג, הפיצוחים והקינוחים מכילים הרבה קלוריות וגורמים לתחושה כבדה, חוסר נוחות והמון רגשות אשם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כל המאכלים המסורתיים האופייניים לחגים היהודיים משמינים, אך פסח הוא ללא ספק החג הקשה מכולם למי שמתמודד עם דיאטה או מקפיד לשמור על משקלו.

מצות, לא משביעות ועתירות קלוריות (צילום: עמית קרטס בנין)
מצות, לא משביעות ועתירות קלוריות (צילום: עמית קרטס בנין)

המצות, מאכלי הביצים, הטיגונים, ארוחות החג, הפיצוחים והקינוחים מכילים הרבה קלוריות וגורמים לתחושה כבדה, חוסר נוחות והמון רגשות אשם.

הבעיה המרכזית היא שחג הפסח נמשך לא יום-יומיים, אלא שמונה ימים. אם לא נקדיש לכך את תשומת הלב הראויה – נמצא את עצמנו בפתחו של האביב עם עודף משקל נוסף.

המטרה – לשמור על הקיים. צריך לזכור כי המטרה שלנו במהלך החג אינה הרזייה אלא שמירה על המשקל. גם אי עלייה במשקל מהווה אתגר לא קטן, אך קל יותר לעמוד בו.

מה אפשר לעשות כדי לצמצם עד כמה שאפשר את העלייה במשקל במהלך החג?

  • כדאי לנצל את הארוחות המשפחתיות להנאה שבפגישה עם אנשים הקרובים לנו, היו נחמדים והציעו למארחים את עזרתכם, התנדבו להכין מנה שאתם יודעים מהו ערכה הקלורי ובארוחה עצמה עזרו בהגשה, התפקיד יעזור לכם לפסוח על כמה מנות. הופיעו לארוחה החגיגית בבגד חדש ומחמיא, כדי שתיראו במיטבכם. המחמאות שתגרפו ישמשו תזכורת שכדאי לצמצם בכמויות המזון.
  • את ימי החג נצלו לטיולים משפחתיים המשלבים פעילות גופנית כגון הליכה או רכיבה על אופניים, כבודו של האוכל במקומו מונח, אבל הוא בהחלט אינו חייב להיות העיקר בזמן פעילות משפחתית. פעילות גופניתחג הפסח הנו תחילת  האביב. בזמן החופש גם עם המשפחה כדאי למצוא זמן לפעילות גופנית סדירה, כשלוש פעמים במהלך החג. הפעילות מצמצמת את צריכת הקלורית, ומגבירה את קצב חילוף החומרים.
  • המצות הינו תחליף למזון הבסיסי ביותר – הלחם. אבל מצה אחת שקולה מבחינה קלורית לארבע פרוסות של לחם קל, כמו כן אנחנו נוטים לאכול ממנה הרבה כיוון שהיא לא מכילה מים ולכן גם לא משביעה כמו לחם. כמו כן, המצות עלולות לגרום לעצירות. על כן אפשר להיעזר במצות "קלות" המועשרות בסיבים תזונתיים או לוותר על מצות ובמקום מצה לאכול פריכיות אורז מלא, תפוח אדמה בינוני או קלח תירס.
  • כל הירקות כשרים לפסח. אפשר להכינם בצורות מגוונות כמו סלטים, מוקפצים, מרקים ופשטידות.. כדאי לאכול מהם בשפע ולהעשיר כל ארוחה בתבשילי ירקות וקיטניות, במקום תוספת של מצות לארוחה, כך נספק כמות סיבים תזונתיים שתמנע עצירות, נגיע לרמת שובע מהר יותר ונחסוך אכילה מיותרת של מצות ובעיקר של קלוריות מיותרות ללא ערך תזונתי.
  • חייבים להקפיד על שתייה מרובה של מים במהלך החג, השתייה תעזור ליציאות תקינות ותסייע בשמירה על המשקל, יש להמנע ככל האפשר ממיצים, משקאות מתוקים ואלכוהול, הללו מכילים רמות סוכר גבוהות וכמות לא מבוטלת של קלוריות.
  • בכל מתכון אשר מצריך שימוש בביצים, אפשר להשתמש בחלבוני הביצה (החלק הלבן) במקום חלק מהביצים השלמות הדרושות. שני חלבונים יכולים להחליף ביצה שלמה, חלמון הביצה (ה"צהוב") הוא החלק אשר מכיל כולסטרול ויותר קלוריות.
  • בשר עוף, הודו או בשר בקר רזה (צוואר, כתף וחלקים אחוריים) עדיפים על פני לשון בקר או בשר כבש בארוחות החג. לשון ובשר כבש מכילים כ- 25% שומן בעוד שבשר עוף, הודו או בקר רזה יכילו 4-10% שומן בלבד.
  • עוגיות הפסח – עשירות מאוד בשומן. הבוטנים והקוקוס הם שומנים ולכן עשירים בקלוריות. עוגיה אחת מכילה כ-150 קלוריות. אפשר להחליף את העוגיות בפירות טריים כגון תפוח, כוס תותים או בננה, בעוגיות מרנג או בחטיפי אנרגיה.
  •  אגוזים, אחד המאכלים הקלאסיים של פסח, ובמיוחד אגוזי מלך ופקאן, מכילים שומן חד בלתי רווי אשר בריא ללב, אבל בגלל התכולה הקלורית הגבוהה שלהם (600-700 קלוריות ל-100 גרם) כדאי לאכול לא יותר מ-2-3 יחידות כמנה.
  • שמן – מאכלי חג רבים הם מאכלים מטוגנים. השתדלו להמנע מאכילת מזונות מטוגנים, אם מוכרחים, טגנו במחבת טפלון עם תרסיס שמן, בכל מקרה יש להעדיף אפיה ובישול על פני טיגון.
  • מומלץ לבשל את מרק העוף או כל תבשיל מסורתי אחר יום מראש, כדי לאפשר לשומן שבו להתקשות על פניו. בצורה זו, קל יותר להסיר את השומן במלואו.
  • אחרי ארוחות משפחתיות כדאי לחלק את האוכל שנשאר ואם התארחתם, לא לקחת אוכל אליכם, כך תוכלו לחזור לאכול מסודר ואוכל דל יותר בקלוריות.
  • קצת מספרים:1  מצה = 2 קניידלך  = פרוסת עוגת טורט = 20 גרם אגוזים = חצי פרוסת עוגת שוקולד
* הכותבת היא דיאטנית קלינית M.s.c, מנהלת מקצועית, מחלקת דיאטה
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן