Skip to content

העליון מבקש החלטה חדשה מוועדת המשנה לעררים בעניין גשר המוגרבים

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה תדון שוב בתכנית להחלפת גשר המוגרבים בהר הבית, שאיים לאחרונה להצית את מרקם החיים הנפיץ בין כל הדתות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה תדון שוב בתכנית להחלפת גשר המוגרבים בהר הבית, שאיים לאחרונה להצית את מרקם החיים הנפיץ בין כל הדתות

 מאת אבירם זינו

 בית המשפט העליון החזיר ביום ד השבוע את הדיון בתוכנית המתאר להחלפת הגשר הזמני לשער המוגרבים בהר הבית לוועדת המשנה לעררים שתתן החלטה חדשה בשאלה אם יש מקום לאשר – במסגרת התוכנית הנוכחית – את ההוראות בעניין הרחבת השטח המשמש לתפילה ברחבת הכותל.

 פסק הדין עוסק באישור ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה של תכנית מתאר מקומית להחלפת הגשר הזמני לשער המוגרבים בהר הבית, אשר הוקם עקב הסרת סוללת מעלה המוגרבים בשנת 2004, לגשר קבוע. ד"ר מחמוד מסאלחה הגיש עתירה מנהלית נגד ההחלטה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים. בית המשפט לעניים מנהליים דחה את העתירה ברובה. עם זאת, נקבע בפסק הדין שאין לאשר, במסגרת התכנית, ניצול רצועת שטח הצמודה לעזרת הנשים בכותל המערבי המתפנה בעקבות ביצוע התכנית, לשם הרחבת עזרת הנשים של הכותל. ועדת המשנה לעררים והקרן למורשת הכותל המערבי ערערו על פסק הדין, והיום כאמור ניתנה החלטה להחזיר את הדיון לוועדת המשנה.

זמני עד מתי? גשר המוגרבים בהר הבית (צילום: ויקיפדיה)
זמני עד מתי? גשר המוגרבים בהר הבית (צילום: ויקיפדיה)

"מעלה המוגרבים" היה סוללת עפר אשר הובילה להר הבית דרך שער המוגרבים, הנמצא דרומית לאזור המשמש כיום לתפילה ברחבת הכותל המערבי. שער המוגרבים משמש כשער כניסה להר הבית לציבור הלא מוסלמי ולכוחות הביטחון. הסוללה הייתה שריד של שכונת המוגרבים, אשר ככל הנראה נוסדה במאה ה-12 לאחר כיבוש ירושלים מידי הצלבנים על-ידי צלאח א-דין, אשר העניקהּ כ'ווקף' לחיילים מצפון אפריקה אשר באו לסייע לו בקרב. אחרי מלחמת ששת הימים, בשנת 1967, נהרסו רוב בתי שכונת המוגרבים לצורך הרחבת הרחבה שלפני הכותל המערבי. נותרה סוללה מצומצמת שנשאה את המעלה, בדמות תל שהתרומם בשטח המפריד בין רחבת הכותל לבין חפירות הכותל הדרומי. בשנת 2004, ככל הנראה בעקבות פגעי טבע, חלה התמוטטות מסוימת של קיר תומך של המעלה. רשויות המדינה קבעו שהסוללה גורמת לסכנה הן למתפללים ברחבת הכותל, הן לעולים להר הבית דרך מעלה המוגרבים. לפיכך הוחלט לפרק את הסוללה ולהקים תחתיה גשר עץ זמני, עד להקמת גשר קבוע. הסוללה פורקה והגשר הזמני נבנה.

 השופטת מרים נאור, אליה הצטרפו ניל הנדל ואסתר חיות, כי, "לדעתי, וועדת המשנה לעררים חשבה, בטעות, שרכיב הרחבת עזרת הנשים בכותל ירד מהפרק, מקום שרכיב זה דווקא אושר מפורשות בדיון בוועדה המחוזית. מסקנה זו העולה מעיון בחומר המונח לפנינו ושהיה מונח בפני בית המשפט לעניינים מנהליים היא, לטעמי, קריטית להמשך הדיון. הטענות בעניין הרכיב בתכנית בדבר הרחבת עזרת הנשים בכותל לא זכו לדיון והכרעה בוועדת המשנה לעררים"

בהחלטתה קבעה בעצם השופטת נאור כי הערעור יתקבל אך במובן שונה מזה שהתבקש. את ההוראה בדבר הוספת הוראות לתוכנית תחליף הקביעה שבפסק דיננו זה לפיה לא ניתן לבצע "פעולות" (מעבר לנדרש לצורך בנית הגשר) במקום המיועד להרחבה וזאת, עד מתן החלטה חדשה של וועדת המשנה לעררים."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן