Skip to content

לקוחה זכתה בתביעה נגד רשת "פרופרציה" בגין גביית דמי ביטול ניתוח פלסטי

בית המשפט קבע כי רשת "פרופורציה" כוללת תנאי לא-סביר בחוזה שעליו היא מחתימה לקוחות המעוניינים לעבור ניתוחים פלסטיים שונים, וככזה – יש לבטלו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט קבע כי רשת "פרופורציה" כוללת תנאי לא-סביר בחוזה שעליו היא מחתימה לקוחות המעוניינים לעבור ניתוחים פלסטיים שונים, וככזה – יש לבטלו 

מאת אורלי ממן

 פסק הדין ניתן במקרה שנידון בבית המשפט לתביעות קטנות בבית שאן, ובו נתבעה רשת "פרופורציה" על ידי לקוחה שביטלה ניתוח פלסטי וחויבה בתשלום מלא. הלקוחה הודיעה על ביטול יום אחד בלבד לאחר הסכמתה לביצוע הניתוח, ושלושה ימים קודם הניתוח עצמו. רשת "פרופורציה" סירבה להשיב לאישה את התשלום עבור הניתוח, והציגה סעיף בחוזה שעליו חתמה הלקוחה, ולפיו רק ביטול שייעשה שמונה ימים קודם לתאריך ניתוח יזכה את הלקוחה בהחזר, וגם אז תיאלץ לשאת בעלות דמי ביטול בגובה 25 אחוז מעלותו. לאור נוסח החוזה, טענה הרשת, איבדה הלקוחה זכותה להחזר כלשהו, מאחר שהודעת הביטול ניתנה פחות משמונה ימים קודם לניתוח.

בית המשפט דחה את תגובת הרשת וקיבל את התביעה. לדברי בית המשפט, ההסכם שעליו חתמה התובעת, ולפיו תישא בדמי ביטול מינימליים של 25 אחוז מעלות הניתוח רק אם תבטל את ההליך שמונה ימים לפני המועד, פגע בזכותה לנצל את זכאותה על פי הסעיף, שכן לא היו לה שמונה ימים טרם הניתוח, ויש בכך משום חוסר תום לב כלפיה. זאת בפרט, כשהודיעה על הביטול תוך זמן סביר וללא שיהוי.

עוד נפסק, כי אמנם יש היגיון בגביית דמי ביטול, שכן לעתים הדבר עלול להיות כרוך בהוצאות, אולם במקרה זה לא הוכיחה הרשת כי נגרם לה הפסד כלשהו, ולא הציגה כל חשבונית או אסמכתה התומכת בטענתה כי נשאה באי אלו עלויות בגין הזמנת הניתוח. מה גם שגביית דמי ביטול בשיעור מלוא עלות הניתוח, אינה סבירה.

"בחינה מדוקדקת של ההסכם מעלה כי מדובר בחוזה אחיד, המנצל את חוזקה של הנתבעת אל מול חולשת התובעת. בהסכם יש תנאים בלתי סבירים הקובעים את זכות הנתבעת לגבות דמי ביטול בשיעורים של 25 אחוז, 60 אחוז ו-80 אחוז, בהתאם למועד ביטול העסקה על ידי המזמין, ואין בנמצא זכות דומה לתובעת", כתבה השופטת. היא הורתה על ביטול הסעיף וחייבה את "פרופורציה" לשלם לתובעת 9,500 שקל ששולמו עבור הניתוח ו-300 נוספים בגין אגרה והוצאות משפט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן