Skip to content

להבדיל מיונקים אחרים, 70 אחוז מהקלוריות שתינוק צורך מנותבות להתפתחות המוח

עשר עובדות מרתקות בנושא תזונה והתפתחות התינוק בשנת החיים הראשונה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עשר עובדות מרתקות בנושא תזונה והתפתחות התינוק בשנת החיים הראשונה

מאת נורית רייכמן 

משקל גוף התינוק משלש עצמו בשנת החיים הראשונה – בגיל 5-6 חודשים אמור  התינוק להכפיל את משקל הלידה שלו. בגיל שנה אמור התינוק לשלש את משקלו ביחס למשקל הלידה.

יש תפקיד ללחיים תפוחות
יש תפקיד ללחיים תפוחות

שבעים אחוז מסך הקלוריות שתינוק צורך מנותבות להתפתחות המוח ומערכת העצבים. לאחר הלידה מוח התינוק ממשיך לגדול, כאילו התינוק עדיין ברחם. זאת, להבדיל מיונקים אחרים, שעיקר המסה שעולה לאחר הלידה היא דווקא מסת הגוף (יונקים אחרים נעמדים על הרגליים מייד עם הלידה בשונה מבני האדם, שעיקר ההתפתחות אצלם היא מוחית ורק אחר כך גופנית).

גודל מוחו של תינוק אנושי הוא כ- 25 אחוז ממוחו של בוגר, זאת לעומת גופו שמהווה רק 5 אחוזים ממשקלו של מבוגר.  גולגולת התינוק גדולה באופן יחסי לגופו, משום שהיא צריכה להכיל את מוחו.

הלחיים התפוחות של התינוק הן בעלות תפקיד חשוב. ישנה סיבה ברורה מדוע לתינוקות בני יומם יש לחיים שמנמנות. למבנה הפנים של התינוק יש תפקיד ברור: כריות הלחיים, הצוואר הקצר ולשון שתופסת את מרבית חלל הפה מאפשרים יניקה טובה, טיפול טוב יותר במזון ומעבר קצר ובטיחותי של האוכל מעל קנה הנשימה אל מערכת העיכול. בהמשך הגדילה הצוואר מתארך, "כריות ההנקה" נעלמות וחלל הפה גדל.

הרכב חלב אם משתנה כל הזמן – הרכב החלב הוא דינמי ומתאים עצמו לקצב התפתחותו המהיר של התינוק. זוהי למעשה מערכת ביולוגית משתנה, בשונה מתרכובות מזון לתינוקות שהרכבן קבוע ואינו משתנה. חלב אם מכיל, בנוסף לרכיבי התזונה החיוניים, גם רכיבים חיים ופעילים התורמים להתפתחות מערכת החיסון ביניהם: אנזימים, הורמונים ,נוגדנים, ועוד.

לימוד האיתותים של התינוק
ללמוד מהם האיתותים של התינוק (צילומים: עמית קרטס בנין)

בעיות בהאכלת התינוק יכולה להעיד על הפרעה ביצירת קשר. עיקר התקשורת בין האם לתינוק בשנת החיים הראשונה מתבצעת דרך ההאכלה. אם התינוק לא אוכל מספיק, יכולה להיות  לכך סיבה רגשית. בעיה בקשר עין, בעיה בהבנת מסרים, האכלה שלא על פי צרכי התינוק ועוד. הטיפול יהיה על ידי לימוד האיתותים של התינוק, יצרית קשר עין חיובי, תנוחה נוחה וכו'.

אכילה בררנית אצל תינוקות יכולה להופיע כבר בגיל חצי שנה. ישנם תינוקות הסולדים מריח או ממרקם מסוים של המזון (כמו למשל מחית או גושים), מטעם מסוים או מטמפרטורת המזון. לפעמים ייתכן שמדובר בבעיה בתחושה. קיימת רגישות יתר( היפרסנסטיביות) בחלל הפה ולעיתים גם בגוף. (אלו אותם ילדים שפתקית הבגד או מגע של חול לדוגמה, מפריעים להם). הטיפול במקרים כגון אלו, אם אכן נדרש, מתבצע בדרך כלל אצל קלינאי תקשורת בשילוב עם הטיפול התזונתי.

הנקה מספקת לתינוק האנושי הגנה חיסונית משמעותית. מטרת ההגנה החיסונית בחלב אם (נוכחות נוגדנים, פקטורי חיסון, פלורה חיידקית) היא להבטיח התפתחות מוחית אופטימלית. למה הכוונה? מחלה או דלקת הם מצבים תובעניים מאוד מבחינת אנרגיה. כך שאם התינוק חולה, האנרגיה והקלוריות שיאכל ינוצלו למלחמה במחלה ולא ינותבו לצרכי התפתחות. ההגנה החיסונית של חלב האם מספקת ביטחון התפתחותי.

עגל שאינו מקבל את החלב הראשוני של אמו – מת. תינוק אנושי חי  גם אם לא ינק את מנת חלב האם המרוכזת הראשונית (קולוסטרום), אך בכך הפסיד אוכל שהוא בבחינת זהב תזונתי וחיסוני.

האכלה בשנת החיים הראשונה בנוסף לרכיבי  התזונה, מספקת ומזינה גם את ההתפתחות הרגשית, החברתית, הקוגניטיבית והמוטורית של התינוק. זיהוי  נכון של בעיות בהאכלה בגיל הזה וטיפול בהן יכולים למנוע התפתחות של הפרעות אכילה בגיל הבוגר.

* הכותבת היא דיאטנית קלינית וספורט 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן