Skip to content

מצרים: עומר סלימאן יתמודד לתפקיד נשיא מצרים

רשימת המועמדים לנשיאות מצרים מתחילה להתגבש ולצד שמות מוכרים מימי המשטר הקודם, בולטים שמות של מועמדים חדשים וחסרי ניסיון. האם מצרים תרצה לחזור ולחבק את סמלי המשטר הישן או שמא תעדיף מועמד פונדמנטליסט?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 רשימת המועמדים לנשיאות מצרים מתחילה להתגבש ולצד שמות מוכרים מימי המשטר הקודם, בולטים שמות של מועמדים חדשים וחסרי ניסיון. האם מצרים תרצה לחזור ולחבק את סמלי המשטר הישן או שמא תעדיף מועמד פונדמנטליסט?

מאת יצחק קמחי-זוארץ

המועמד לנשיאות מצרים עומר סולימאן
קשרים ענפים עם הציונים. עומר סלימאן, המועמד לנשיאות מצרים

לאחר שבועות של אי-וודאות לגבי המועמדים הרשמיים לנשיאות מצריים הגישו השבוע אחמד שפיק, ראש הממשלה האחרון בעידן מובארק, וח'יירת א-שאטר, ומועמד "האחים המוסלמים", ביום ד' האחרון את מועמדותם לנשיאות המדינה באופן רשמי. אתמול (ו') הצטרפו כמועמדים למירוץ המועמד הנאצריסטי חמדין סבאחי והמועמד הליברלי איימן נור. לנור אין זו הפעם הראשונה שהוא מתמודד בבחירות לנשיאות: בעבר התמודד מול הנשיא מובארק בבחירות ואף נכלא בשל כך פעמים מספר.

המועמד הוותיק לנשיאות, ראש המוח'בראת לשעבר  ואחד האנשים החזקים בשלטון המצרי הקודם, עומר סלימאן, הודיע במהלך השבוע על פרישתו מן המירוץ. בעקבות ההודעה על הפרישה מן המירוץ, יצאו אתמול מאות רבות מתומכיו של סלימאן להפגנת תמיכה בו ברחובות קהיר וקראו לו לרוץ לנשיאות ולהציל את מצרים מן הקנאים האסלאמים.

בתום ההפגנה, החליט סולימאן לשוב למרוץ בתנאי שיצליח למלא רשימת תומכים עם 30,000 חתימות של אזרחים שיתמכו במועמדותו לתפקיד, כאמור בתקנון הבחירות. "האחים המוסלמים" מצידם לא עמדו מנגד לנוכח חזרתו של סלימאן למירוץ: ברחובות הערים נתלו תמונות של סולימאן עם ראשי ההנהגה הישראלים כגון אהוד ברק ואריאל שרון, ודוברי "האחים" התראיינו ברשתות הטלוויזיה והתריעו על קשריו הענפים של סלימאן עם המוסד ועם "הציונים".

ח'יירת א-שאטר בריאיון טלוויזיוני
תחת שלטונו - חוקה אסלאמית. מועמד "האחים" ח'יירת א-שאטר בריאיון טלוויזיוני

אנשי מפלגת החירות והצדק של האחים המוסלמים יצאו בתצוגת כוח חסרת-תקדים מול בניין וועדת הבחירות בקהיר כתמיכה ועידוד למועמד המייצג את ארגונם, ח'יירת א-שאטר, בעת שהגיש את מסמכי המועמדות הרשמיים לוועדה. אנשי התנועה צעקו "העם רוצה את א-שאטר כנשיא". בעקבות כמות האנשים שצבאו על דלתות הוועדה וכמות הגדולה של אמצעי התקשורת במקום נאלץ המועמד האסלאמיסט להיכנס אל הבניין מדלת צדדית ולא דרך הכניסה הראשית.

המועמד אחמד שפיק, אמר לעיתון הלונדוני "א-שרק אל-אוסט" כי זכותו של א-שאטר להגיש את מועמדתו לבחירות אך מוזר הדבר בעיניו ש"האחים המוסלמים" הבטיחו בעבר כי לא יתמכו בשום מועמד ועכשיו הפכו לחלוטין את דעתם". א-שאטר, מצידו, הצהיר כי לאחר שימונה כנשיא מצרים, חוקת המדינה החדשה תנוסח רק על פי חוקי השריעה האסלאמית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן