Skip to content

הסכם במאלי: יוחזר השלטון האזרחי ויתקיימו בחירות כלליות

ראשי ההפיכה הצהירו כי יעבירו את השלטון לידי יו"ר הפרלמנט, במהלך שכולל גם התפטרות פורמלית של הנשיא המודח ועריכת בחירות כלליות במדיינה. לא ברור כיצד יתקיימו בחירות אלה, שעה שהטוארג שולטים בכל צפון מאלי. בינתיים הודיעו מדינות מערב אפריקה על הסרת העיצומים הכלכליים שהוטלו על מאלי מאת אורי קציר מטוטלת אי-היציבות במאלי נעה היום לכיוון […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראשי ההפיכה הצהירו כי יעבירו את השלטון לידי יו"ר הפרלמנט, במהלך שכולל גם התפטרות פורמלית של הנשיא המודח ועריכת בחירות כלליות במדיינה. לא ברור כיצד יתקיימו בחירות אלה, שעה שהטוארג שולטים בכל צפון מאלי. בינתיים הודיעו מדינות מערב אפריקה על הסרת העיצומים הכלכליים שהוטלו על מאלי

מאת אורי קציר

סרן אמאדו סאנוגו. הכת הצבאית תוותר על השלטון (מקור תמונה: ויקיפדיה).

מטוטלת אי-היציבות במאלי נעה היום לכיוון של חידוש המשטר הדמוקרטי במדינה. הכת הצבאית, שעלתה לשלטון לפני כשבועיים בעקבות מרד שפרץ על רקע טיפולה הכושל של הממשלה במרד בני הטוארג, הסכימה להעביר את השליטה לידי גורם אזרחי – בתמורה להסרת הסנקציות שהוטלו עליה על ידי שכנותיה.

ההסכם החדש מייצר מסגרת פוליטית שבתחומיה ניתן יהיה לבצע העברה של השלטון לידי ממשלה חוקתית, שתפעל בשלב ראשון, בראשות מנהיג שייבחר לתקופת ביניים. במהלך תקופה זו יתקיימו בחירות דמוקרטיות ויתבצע מאמץ ליישב את הסכסוך בצפון המדינה – אזור שעליו השתלטו לאחרונה בני הטוארג וגורמים אסלאמיים קיצוניים, ואף הכריזו על הקמת מדינה עצמאית בשם אזוואד.

על ההסכם, שנוסח כהצהרה חד-צדדית, חתם מנהיג המרד הצבאי, הסרן אמאדו סאנוגו, ועל חתימתו נוספו גם חתימותיהם של שלושה מתווכים שהיו מעורבים בהשגתו. בהצהרה נאמר כי המנהיג האזרחי הזמני שימונה כנשיא הוא יו"ר הפרלמנט המכהן, דיונקונדה טראורה, ועליו תוטל המשימה לקיים בחירות חדשות בתוך 40 יום. עוד נאמר בה, כי הנשיא המודח, אמאדו טומאני טורי, שעדיין מסתתר במקום בלתי ידוע, יתפטר רשמית מתפקידו ויוכל לשוב למאלי ולבירתה ללא כל חשש.

בתגובה להצהרה, הודיע יו"ר הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWAS), אלאסאנה אואטארה, כי מדינות הקהילה מפסיקות מיידית על הסנקציות שהטילו על מאלי עם פרוץ המשבר הנוכחי.

לא ברור עתה כיצד ניתן יהיה לקיים בחירות שעה שהטוארג ובעלי בריתם מחזיקים בחבל ארץ משמעותי כל כך הגודלו ובחשיבותו למדינה. השבוע, כאמור, הם הגשימו שאיפה בדלנית ישנה שלהם, והכריזו על הקמת מדינה עצמאית. יתר על כן, בעקבות מעורבותם של גורמים הקשורים לארגון אל-קאעידה בתהליך הכרזת המדינה החדשה, גובר והולך החשש שהיא תהפוך לבסיס שייצא טרור אסלאמי קיצוני לכל רחבי העולם והתווה סכנה אמיתית לביטחון הבינלאומי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן