Skip to content

חכ"ים מעל לחוק, שבוטל

הדמוקרטיה הישראלית נתונה בסכנה והכתובת על הקיר. חברי הכנסת  מרבים בהצעות חוק פרטיות וסיעתיות, שמטרתן לשנות ו/או לעקוף מצב חוקי קיים ולהתאימו לרצונם  מאת צבי זינגר יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, יקדם את יוזמת חוק יסוד החקיקה, שלפיה הכנסת תוכל "להחיות מחדש" חוק שבוטל ע"י בג"צ – כבר בכנס הקיץ הקרוב. "חקיקת החוק היא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדמוקרטיה הישראלית נתונה בסכנה והכתובת על הקיר. חברי הכנסת  מרבים בהצעות חוק פרטיות וסיעתיות, שמטרתן לשנות ו/או לעקוף מצב חוקי קיים ולהתאימו לרצונם 

מאת צבי זינגר

יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, יקדם את יוזמת חוק יסוד החקיקה, שלפיה הכנסת תוכל "להחיות מחדש" חוק שבוטל ע"י בג"צ – כבר בכנס הקיץ הקרוב.

"חקיקת החוק היא כורח ודבר מחויב המציאות", אמר ח"כ ריבלין. "הכנסת ובית המשפט העליון מצויים כבר עשרים שנים על מסלול התנגשות כרוני, כאשר הכנסת זולגת לתחומה של הרשות השופטת בתגובה לאקטיביזם שיפוטי. אילו היינו מחוקקים את החוק כבר אז, היינו חוסכים את חילופי המהלומות בין הכנסת ובית המשפט על רקע המהפכה החוקתית, שהקורבן היחיד שלהן הוא הדמוקרטיה הישראלית".

ריבלין: "חקיקת החוק היא כורח" (צילום: רפי מיכאלי)
ריבלין: "חקיקת החוק היא כורח" (צילום: רפי מיכאלי)

ריבלין הוסיף: "עלינו להסכים היום באיחור של עשרים שנה, על נוסחה שתגדיר היטב את גבולות הגזרה של כל רשות. זהו אינטרס הדדי של שתי הרשויות. בכוונתי לפגוש את נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס על מנת לדון עמו ביוזמה, כפי שנפגשתי הנשיאים הקודמים אהרן ברק ודורית בייניש, שכן חוק כה חשוב המסדיר את היחסים בין הרשויות צריך להתקבל בהבנה ושיתוף פעולה בין שתיהן. המחלוקת העיקרית נוגעת למספר חברי הכנסת הדרוש על מנת לחוקק מחדש חוק שבוטל, ולהערכתי הפתרון כבר מצוי בידינו".

בתגובה יוזמת יושבת-ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, דיון מיוחד בפגרה, לדון בהצעתו של שר המשפטים נאמן, לשינוי חוק יסוד: החקיקה.

גלאון: "סכנה לדמוקרטיה". (צילום: מתוך אתר הכנסת)

"את ההצעה הזו חייבים לחסל בעוד באיבה", אומרת ח"כ גלאון. "שר המשפטים נאמן התרשל בקריאת ההגדה, ולא הבין כנראה את משמעותו של חג החירות כשהציע את ההצעה המתיימרת להגן על חירויות האדם, אך בעצם מפקירה אותן. ביהמ"ש העליון פוסל חוקים והחלטות של הכנסת שפוגעים בזכויות האדם. הצעתו של שר המשפטים נאמן מבקשת לתת כוח בלתי-מוגבל לרוב הדורסני בכנסת לאפשר פגיעות אלו".

 ח"כ גלאון קוראת לכל המפלגות החרדות לדמוקרטיה בישראל, לכונן חזית משותפת נגד הצעתו של נאמן, ולכן יוזמת דיון מיוחד במהלך פגרת הכנסת, שיבהיר כי אין להצעה זו מקום בסדר-היום הפרלמנטרי.

גם שר הביטחון אהוד ברק מתנגד. ברק אומר כי מדובר בחוק עוקף בג"ץ שאיננו הפתרון הנכון למחלוקת שעל הפרק. השר ברק מסתייג מהיוזמה וקובע כי יש לקיים הידברות פתוחה בין הממשלה לרשויות המשפט כדי להגיע לדרכי פעולה מוסכמות שיבטיחו את יכולת התפקוד של הממשלה והכנסת, לצד הבטחת עצמאות בית המשפט ועליונות שלטון החוק בכל מצב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן