Skip to content

איראן דחתה על הסף את דרישות אובמה. ישראל נשמה לרווחה

איראן מבינה שאובמה בשנת בחירות, משחקת אתו חתול ועכבר ומתגרה בו ובמערב. לאחר שדחתה את הצעתו לתכנית גרעין אזרחית הודיעה שהיא לוקחת את ניהול הכור בבושהר לידיה. נראה שלא יהיה מנוס מלהחריף את הסנקציות נגדה. בישראל, שראו בדאגה את חלון ההזדמנויות נמוג, אומרים כעת שהוא נדחה עד לחורף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איראן מבינה שאובמה בשנת בחירות, משחקת אתו חתול ועכבר ומתגרה בו ובמערב. לאחר שדחתה את הצעתו לתכנית גרעין אזרחית הודיעה שהיא לוקחת את ניהול הכור בבושהר לידיה. נראה שלא יהיה מנוס מלהחריף את הסנקציות נגדה. בישראל, שראו בדאגה את חלון ההזדמנויות נמוג, אומרים כעת שהוא נדחה עד לחורף

מאת נורית קרטן

ממשלת איראן דחתה על הסף את הצעת המתווה של נשיא ארה"ב, ברק אובמה לפירוק תכנית הגרעין האיראנית מיכולותיה הצבאיות והשארת תכנית גרעין למטרות אזרחיות. ראש תכנית הגרעין האיראני, פרידון עבאסי אמר כי מדובר בדרישות בלתי הגיוניות של ארה"ב. בישראל נשמו לרווחה.

מתקן תת-קרקעי "פורדו", צפונית לקום
מתקן תת-קרקעי "פורדו", צפונית לקום

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הודיע בסוף השבוע האחרון לאיראן על הסכמת ארצו לפיתוח תכנית גרעינית איראנית לצורכי שלום. על הרפובליקה האסלאמית להוכיח שפניה אינן מועדות למטרות מבצעיות. לשם כך על איראן  להפסיק העשרת האורניום ל-20% ולהוציא את כל החומר המועשר לרמה זו מאיראן, למדינה המקובלת על שני הצדדים, להוציא מתחומה את האורניום המועשר לרמת שלושה וחצי אחוזים, למעט כמה מאות  ק"ג שלא תאפשר העשרה לנשק או מתקן גרעיני. ההצעה דורשת את פירוק מתקן פורדו הסמוך לעיר קום וקיומו של פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א – נ.ק.) כל הפעילות האיראנית בתחום הגרעין.

כלומר, כל החומר המועשר ברמה נמוכה יישאר באיראן וכך תוכל להפעיל כורים גרעיניים למטרות שלום. היא לא תוכל להמשיך ולהחזיק בחומר גרעיני מועשר ברמה גבוהה, לתכנית צבאית.

הצעה דומה הוצעה לפני כשנה-שנה וחצי ונדחתה על ידה. כעת, קיוו בארה"ב, תוצאות הסנקציות הקשות המופעלות על איראן ופגיעתן החמורה באזרחים, תביא לתגובה שונה. החיים הפכו לקשים ביותר. לאזרח מן השורה אין ממה לחיות. בשנת 2009, שנתיים לפני האביב הערבי, יצאו תושבי איראן לרחובות וניסו להתקומם. הם דוכאו באכזריות והעולם עמד מנגד ושתק. במהלך התקופה מאז תחילת הסנקציות, השתנה והמרקם העדתי בתוך המדינה והתערער ועמו גם בסיס השלטון. אולם, התגובה השלילית שהגיעה אתמול מממשלת איראן הייתה נחרצת.

יפעל על דלק וירטואלי. הכור באראק (צילום:Nanking2010)
יפעל על דלק וירטואלי. הכור באראק (צילום:Nanking2010)

פרידון עבאסי, שהיה יעד לחיסול בשנה שעברה וניצל, הצהיר כי בניגוד לדרישת אובמה, ארצו תמשיך להפיק אורניום מועשר ל-20%, עבור הכור בטהרן ועבור הכור החדש שעומד להיבנות. הוא ציין כי במתקן שליד איספהן מייצרים "דלק וירטואלי", שישמש גם את הכור למים כבדים באראק. עבאסי דיבר גם על המתקנים התת קרקעיים בנתנז ובפורדו וציין כי מדובר במתקנים שמטרתם זהה וכי הם נבנו מתחת לאדמה מחשש לתקיפה מצד מדינות אחרות, כולל אלה החברות בפורום השש שיתכנסו בקרוב באיסטנבול.

האיראנים ניצלו את יום הגרעין שחל אתמול, 8 באפריל, בארצם, כדי להמשיך ולהתגרות באובמה בפרט ובעולם המערבי, כשהודיעו כי הכור הגרעיני בבושהר, שנוהל בשיתןף עם רוסיה, ינוהל "באופן זמני" על ידי ממשלת איראן מהסתיו הקרוב. כך מסר מנהל הכור, מחמוד ג'אפרי. הכור בבושהר מייצר חשמל וכל הפעולות בכור מבוצעות עלי ידי אנשי צוות רוסים ואיראניים. גא'פרי ציין, כי מרגע שיקבלו את הניהול באופן בלעדי, הצוות יהיה איראני בלבד. בנוסף, הבהיר פרידון עבאסי, כי הידע הגרעיני של איראן עומד לרשות כל מי שיבקש.

בישראל נשמו לרווחה עם סירובה של איראן להצעה. ישראל נאלצה, בלית ברירה, להצטרף ליוזמת אובמה וכך חושקה על ידו, מלבצע פעילות צבאית נגד איראן. מבחינת ארה"ב, תכנית הגרעין האיראנית הרבה פחות מסוכנת קיומית מאשר לישראל, וכך היא מתנהלת. אתמול בבוקר, האפשרות הייתה שאם האיראנים יסכימו להצעת אובמה, ובשלב כלשהו יפרו את ההסכם שהיה נחתם, אז אולי יהיה לישראל, באופן קלוש, את הצידוק לתקוף.

גרעין לכל דכפין. אחמדינג'אד בכור בבושהר
גרעין לכל דכפין. אחמדינג'אד בכור בבושהר

החלטת האיראנים היא לטובת ישראל, כי שחררה את חישוקי אובמה. ישראל מודאגת ומנסה לשכנע את כל העולם שהסנקציות לא ישפיעו על איראן להפסיק את תכניות הגרעין המבצעיות שלה. השתתפותה בשיחות איסטנבול נועדו למשוך זמן ולהוליך שולל את כולם, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

גם שר הביטחון, אהוד ברק, נדרש לנושא ביומיים האחרונים והבהיר כי ישראל לא שינתה את דעתה לגבי  דרישות הסף מכניסה לשיחות ביום שישי הקרוב באיסטנבול. בראיון לרשתות טלוויזיה זרות, הבהיר ברק, כי האופציה הצבאית קיימת עבור ישראל ותחם בצורה עקיפה טווח זמנים. זה לא יהיה בעוד חודשים אבל לא יהיה בטווח של ימים. חשבון פשוט מצביע על החורף הקרוב.

סנקציות סוויפט בעניין העברות כספים רק החלה לתת אותותיה. סנקציות הנפט יתחילו ביולי – קיץ 2012. אחר כך בחירות לנשיאות ארה"ב – מספטמבר ועד נובמבר  2012 . והנה הגיע החורף.

שילוב קומנדו, חיל הים וחיל האוויר (צילום: דו"צ)
שילוב קומנדו, חיל הים וחיל האוויר (צילום: דו"צ)

מומחים ביטחוניים בארץ ובעולם מעריכים כי ישראל, אם תתקוף, תעשה זאת באמצעות טילים ארוכי טווח, שיוט או על ידי חיילי קומנדו ומדובר בפעולה נועזת ומסוכנת ביותר. לפי האנאליסטים הביטחוניים, יובאו חיילי הקומנדו על גבי ספינות טילים ונושאות מסוקים אל מול חופי איראן ומשם, יגיעו הלוחמים לכור, בניסיון לפגוע בו ולהוציאו מכלל שימוש. ההערכות הן שמדובר בכור "פורדו". הקונצנזוס בין כל הפרשנים – תקיפה אווירית לא תהיה יעילה, משום שמדובר במתקנים תת קרקעיים.






error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן