Skip to content

סוריה: הפסקת אש מהוססת על רקע קרבות מאספים והמשך לחצים דיפלומטיים

אחרי דחיות ומשחקי-כוח בין הצדדים הניצים בסוריה, יש הבוקר סימנים ראשונים לכניסתה של הפסקת האש במדינה לתוקף. אלא שבמקביל לדיווחים אלה מגיעים גם דיווחים על קרבות מאסף קשים של הצבא הסורי בערים השונות, שגבו, כלל הנראה, מחיר דמים גבוה וכן דיווחים על תוכנית של האופוזיציה הסורית להמשיך בהפגנות ברחבי המדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי דחיות ומשחקי-כוח בין הצדדים הניצים בסוריה, יש הבוקר סימנים ראשונים לכניסתה של הפסקת האש במדינה לתוקף. אלא שבמקביל לדיווחים אלה מגיעים גם דיווחים על קרבות מאסף קשים של הצבא הסורי בערים השונות, שגבו, כלל הנראה, מחיר דמים גבוה וכן דיווחים על תוכנית של האופוזיציה הסורית להמשיך בהפגנות ברחבי המדינה

מאת נמרוד זגגי ועידן בריר

מכונית שנפגעה מהפגזות צבא סוריה ברובע אינשאת בחומס, ארכיון
מכונית שנפגעה מהפגזות צבא סוריה ברובע אינשאת בחומס, ארכיון

סוריה התעוררה היום (ה') לבוקר ראשון של הפסקת אש מהוססת, אחרי שמשטר אסד הודיע אתמול כי הפסקת האש תיכנס לתוקפה בשעה 6 היום בבוקר ושכוחות האופוזיציה הודיעו, כי הם יקבלו את תנאי הפסקת האש אם משטר אסד יגלה רצינות וינצור את נשקו.

גם מפקד צבא סוריה החופשי, הקולונל ריאד אל-אסעד, חזר על מחויבותו להפסקת האש החל מהיום בבוקר, למרות שוועדות התיאום של האופוזיציה הסורית טוענות שערב הפסקת האש הגיע מספר ההרוגים למאה איש, כאשר רובם נהרגו במה שהם מכנים טבח נוסף בשכונת דיר בּעלבּה בעיר חומס.

רשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערבייה", הידועה בתמיכתה במורדים הסורים, מדווחת כי נכון לעכשיו שורר במדינה שקט מתוח. כלי תקשורת באיראן טוענים כי למעט מכונית תופת שהתפוצצה באחת בלילה בעיירה ג'רמאנא, מדרום לדמשק, ושהביאה להריגתו של אדם אחד ולפציעתם של ארבעה אחרים, שקט שורר ברחבי סוריה.

אתר החדשות הרוסי, "רוסיה היום" מביא את דבריו של גנאדי גטילוב, סגן שר החוץ הרוסי, שאמר כי "מהשעה 6 בבוקר, מכבדת ממשלת סוריה את הפסקת האש וכעת הכדור נמצא במגרש של האופוזיציה הסורית".

דיווח מטעם ארגון "מוניטור זכויות האדם הסורי", שהגיע לרשת החדשות "אל-ג'זירה", מוסר כי שעה לאחר תחילת הפסקת האש שורר שקט מוחלט בכל האזורים במדינה ולא נתקבלו ידיעות על אירועים חריגים בכל החזיתות. עם זאת, הודגש בדיווח שלא נתקבלו שום אינדיקציות לנסיגה של טנקים מן הערים.

בשעות האחרונות מאז שנכנסה הפסקת האש לתוקף, מוצפות הרשתות החברתיות ואתרי האינטרנט בתמונות ובסרטונים של הרס וטבח מן העיירה א-רסתן, בקרבת העיר חומס, המועלים על ידי פעילי האופוזיציה. כמו כן, טוענים הפעילים שמבחינת תמונותיהם של הפצועים, עולה חשד כאילו נעשה שימוש בנשק לא-קונבנציונאלי על ידי צבא סוריה שיחידותיו היו ממוקמות בפקולטה להנדסה באוניברסיטה העירונית.

גופות מהפצצות בחומס מוצגות בפני המצלמות, ארכיון
הטבח באזור חומס ממשיך. ייתכן גם שימוש בנשק לא-קונוונציונלי. גופות מהפצצות בחומס מוצגות בפני המצלמות, ארכיון

האופוזיציה הסורית: הפסקת האש – לא סוף המחאה

במקביל להכרזה על תחילת הפסקת האש במדינה, קראה "המועצה הלאומית הסורית", הגוף המאגד את ארגוני האופוזיציה השונים בסוריה, לעם הסורי לצאת להפגין. ראש המועצה, בורהאן ר'ליון, אמר בריאיון לרשת אל-ערבייה כי "זכות ההפגנה בדרכי שלום היא זכות השמורה לעמים בחוקות".

ר'ליון קרא למדינות התומכות במתווה אנאן לערוב לביטחונו של העם הסורי במהלך ההפגנות והדגיש שזכות ההפגנה היא נקודה מרכזית בתכנית אנאן. עוד טען ר'ליון, שהמשטר הסורי לא כיבד באופן מלא את הפסקת האש וכי יריות וקולות נפץ נשמעו באזורים רבים במדינה.

בסאם ג’וערה, דובר מטעם "המועצה הלאומית הסורית", הצהיר שהעם הסורי ימשיך בהפגנות וכי עשרות עוד עלולים ליפול חללים, וטען כי המשטר אינו שועה לכל ההבנות הבינלאומיות ומבין אך ורק את  שפת הכוח. עוד אמר ג’וערה, כי הצהרת המשטר על כך שכוחותיו יישארו בכוננות, נחשבת לכשעצמה הפרה של מתווה אנאן והצהיר שהעם ימשיך להפגין נגד המשטר. ג’וערה סיכם ואמר שאין טעם לפנות שוב למועצת הביטחון של האו”ם בניסיון לקדם פיתרון במדינה, בגלל הווטו הרוסי האוטומטי.

רשת הטלוויזיה "אל-ג’זירה" ריאיינה פעילים סורים, שטענו כי כרגע המצב במדינה התייצב ושורר שקט בכל מקום. אחד מפעילי האופוזיציה הצהיר, כי אמנם הפסקת אש נכנסה לתוקף, אך העיר חומס הפכה למחסן נשק וחניון למשוריינים של צבא סוריה, שאוכפים מצור קבוע על העיר. הפעיל הצביע על העובדה שמחוז חומס ספג את ההפגזה הקשה ביותר מאז פרוץ המהומות, במהלך השעתיים שקדמו לכניסת הפסקת האש לתוקף.

אנאן ממשיך בניסיונות ליישם את מתווה הפסקת האש

קופי אנאן, שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה
בעל הסמכות הבלעדית. קופי אנאן, שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה

דובר מטעמו של קופי אנאן, שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, הודיע כי אמש (ד') התקבלה איגרת ממשרד החוץ הסורי המאשרת את הסכמת ממשלת סוריה לעצירת כל הפעולות הצבאיות ולכיבוד הפסקת האש החל מן השעה 6 בבוקר היום (ה'). עם זאת, ציין משרד החוץ הסורי, כי המשטר בדמשק "שומר לעצמו את הזכות להגיב באופן שימצא לנכון על כל פגיעה מצד קבוצות הטרור החמושות כנגד אזרחי המדינה, הכוחות המזוינים או כנגד מבנים ציבוריים או פרטיים".

דיפלומטים הקשורים לאו"ם מסרו אמש (ד') כי מעצמות המערב מגבירות את לחציהן על משטר אסד לא רק להתחייב להפסקת האש אלא גם להסיג את כוחותיו מכל הערים, כפי שהתחייב. דיפלומט מערבי צוטט הבוקר באמצעי התקשורת הערביים כאומר: "לאנאן הסמכות הבלעדית והיחידה לקבוע האם הכוחות הסוריים מכבדים את הפסקת האש או לא, על-פי המתווה שהציע". הדיפלומט הוסיף: "אין זה מקובל עלינו שכוחות צבא סוריה יקיימו את הפסקת האש אך ישארו במקומם, מבלי לפנות לחלוטין את הערים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן