Skip to content

נאסרה כניסתם של עשרות מפעילי מטס המחאה בנתב"ג

באולם מקבלי הפנים בנתב"ג היה הבוקר די משעמם. אפילו ח"כ בן ארי מהימין לא הצליח לייצר פרובוקציה של ממש. מפקד מחוז המרכז, ניצב בני סאו, מדגיש כי השלב המשמעותי יתרחש בין השעות 17:00 ל-19:00. נראה כי מספר המגיעים לשדה יהיה קטן מכפי שתוכנן. הכוונה היא לחקור אותם ולגרשם במהירות מישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באולם מקבלי הפנים בנתב"ג היה הבוקר די משעמם. אפילו ח"כ בן ארי מהימין לא הצליח לייצר פרובוקציה של ממש. מפקד מחוז המרכז, ניצב בני סאו, מדגיש כי השלב המשמעותי יתרחש אחר הצהריים. נראה כי מספר המגיעים לשדה יהיה קטן מכפי שתוכנן. הכוונה היא לחקור אותם ולגרשם במהירות מישראל

מאת אליק מאור ועמי אטינגר

כוחות הביטחון עיכבו לחקירה כארבעים חשודים כפעילים פרו-פלסטינים מטיסות שונות במסגרת מטס המחאה הפרו פלסטיני. מדובר ב-27 מצרפת, שני ספרדים, שני איטלקים, קנדי, שווייצרי, פורטוגזי וירדני. ששה נוספים עוכבו בבוקר. חלקם גורש והאחרים ייחקרו ויגורשו בהמשך.

שוטרים נערכים בנתב"ג, חלקם בבגדים אזרחיים (צילום: רפי מיכאלי)
שוטרים נערכים בנתב"ג, חלקם בבגדים אזרחיים (צילום: רפי מיכאלי)

בצהרים כינס סביבו מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב בני סאו, את העיתונאים ואמר, כי הסתיים השלב הראשון וכי נערכים עתה לקראת השלב השני והמשמעותי. לדבריו: "עיקר הטיסות החשובות אמורות לנחות בין השעה 5 אחר הצהריים לבין 7 בערב".

ניצב סאו הדגיש, כי רוב הפעילים אותרו והושארו בארצות מוצאם. אלה שהצליחו להגיע לארץ אותרו גם כן ונפתחו נגדם צעדי הרחקה לחו"ל, באותן חברות התעופה שאיתם הם הגיעו לארץ.

בעוד ניצב סאו מעדכן את העיתונאים על המתרחש, הצליחו שני פעילים לחמוק מבעד לשער המכס לתוך אולם מקבלי הפנים ולהניף כרזות תמיכה בפלסטינים. אחרי פחות מדקה הם הוקפו שוטרים והוחזרו לשטח האווירי לתיחקור.

כל אותו הזמן הצליחה רשות שדות התעופה, שגם היא הקימה חפ"ק משלה, להפעיל ללא עיכובים וללא בעיות את נמל התעופה הראשי של ישראל.

צבעי הושטרים בכחול ושחור ומדי משמר הגבול בירוק כהה שלטו מאז אתמול בשטחי נתב"ג השונים ובשני הטרמינלים – טרמינל 3 הראשי וטרמינל 1 המשני. היערכות כוחות המשטרה ורשות ההגירה מבעוד מועד ומעגלי האבטחה ההדוקים מנעו עד לשעות הצהריים היום את הכניסה לאולם מקבלי הפנים בנתב"ג של הפעילים הפרו-פלסטינים, שהצליחו לטוס ולהגיע לארץ.

באולם מקבלי הפנים היה משעמם. גם הגעתם של אנשי הימין, בראשותו של ח"כ מיכאל בן ארי, לא יצרה פרובוקציות כלשהן. אפשר אפילו לומר, כי עד שעות הצהריים הם עשו את ההצגה הטובה ביותר בטרמינל, שהתקבלה במחיאות כפיים על ידי אוהדים ובחיוך על ידי מתנגדים.

החפ"ק המשטרתי פעל ללא דופי באחד מאגפי הבטיחות בטרמינל 1. משם יצאו ההוראות ולשם הגיעו "הבשורות" על הגעת פעילים פרו-פלסטינים לנתב"ג. גם תחקור הפעילים בוצע בטרמינל 1. הרחק מעיני התקשורת, שרישיונות הכניסה שלהם לנתב"ג הוקפאו למשך כל היום. בשעות הצהריים המוקדמות הייתה האוויריה בחפ"ק רגועה מאוד.

הכוחות שעצרו את הפעילים הזרים התייחסו אליהם בנימוס והסבירו להם את נסיבות מעצרם. מי מהפעילים שהגיע עם מטוס שעמד לחזור בתוך זמן קצר לארץ המוצא, הועלה עליו מיידית. אחרים יצטרכו לשהות במעצר עד שתימצא דרך להטיסם חזרה לארצם.

בנתב"ג הוצבו 650 שוטרים לא חמושים, הערוכים להגעתם  של פעילים פרו-פלסטינים נוספים בטיסות מחו"ל. רוב השוטרים הם בלבוש אזרחי, כדי לא לצבוע את נמל התעופה בן-גוריון בכחול. נתנה להם הוראה לנהוג בתקיפות כלפי כל ניסיון ליצר פרובוקציה, אך באדיבות מרבית.

חבר הכנסת מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי), ופעילי ימין נוספים, ביניהם ברוך מרזל ואיתמר בן גביר, הגיעו הבוקר לנתב"ג כדי לקבל את פני הבאים והניפו שם את דגל ישראל. ח"כ בן ארי מסר לכתב "מגפון", שהממשלה נוהגת ברכות בעוכרי ישראל. צריך להכניס אותם למעצר, כדי ש"יריחו את הליזול ושיבינו שא"י שייכת ליהודים".

המטס היה אמור לכלול מאות פעילים, אך רבים מהם לא הורשו לעלות על טיסות של חלק מחברות התעופה, לכן נראה כי מספר המגיעים לנתב"ג יהיה קטן בהרבה מהמתוכנן. קבוצת המוחים הגדולה ביותר הייתה אמורה להגיע מצרפת, אך רבים מהם לא עלו לטיסות. הפעילים הונחו להגיע בשעה חמש לפנות בוקר לטרמינל בשדה התעופה בפאריס ואם לא יורשו לעלות לטיסות, יסתפקו במכתבים לתקשורת ויסבירו מדוע נעדרו מהמסע. כמה מהם הפגינו הבוקר בשדה התעופה שארל דה-גול ומחו על כך שלא התאפשרה טיסתם לישראל. הם הניפו שלטים וקראו "תנו לנו להגיע לפלסטין".

פעילי הימין מתרווחים בנתב"ג (צילום: רפי מיכאלי)
מחכים ל"אקשן". פעילי הימין מתרווחים בנתב"ג (צילום: רפי מיכאלי)

ברשתות החברתיות התבקשו הפעילים לאתגר בכל מקרה את חברות התעופה והממשלות, ולהגיע לנמלי התעופה עם הכרטיסים.

במסגרת המבצע המשטרתי השוטרים יוצבו במספר מעגלים, ואלו שיוצבו במעגלים הקדמיים ואמורים לקבל את פניהם של הפעילים, לא יישאו נשק. אלו שיוצבו רחוק יותר יהיו חמושים. היום צפויים לעבור בשדה כ-50,000 נוסעים. כדי לא לעורר בהלה, רבים מהשוטרים יהיו בבגדים אזרחיים. עם זאת, מהמשטרה נמסר כי עדיין תורגש תנועה ערה של כוחות הביטחון במקום.

חברת  jet2 הבריטית, ביטלה את כרטיסי הטיסה של שלוש פעילות זכויות אדם מהעיר מנצ'סטר באנגליה, שרכשו באמצעותה כרטיסי טיסה למטס המחאה. כך דיווח בשבת בבוקר עיתון ה"גרדיאן" הבריטי.

מהפרסום עולה, כי החברה שלחה לפעילות הודעה בה נאמר, כי החברה מנועה מלהטיסן וכי לא תחזיר לידיהן את דמי הביטול. הנשים זעמו על כך שהחברה נכנעה ללחץ הישראלי ואחת מהן צוטטה באומרה: "לא עלה בדעתי שישראל מסוגלת למנוע מבריטים לעזוב את נמל התעופה בבריטניה".
במשטרה נערכו לגירוש של הפעילים. פקחי יחידות עוז של רשות ההגירה הפסיקו את עיצומיהם לנוכח המצב. בשב"ס הוכנו  מתקנים מיוחדים לקליטת המסתננים, אם יהיה צורך. בכוונת המשטרה לחקור את הנתפסים ולגרש אותם במהירות לארצות המוצא.
הבאים יקבלו איגרת רשמית ממשלת ישראל: טוסו לסוריה או לאיראן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן