Skip to content

רמטכ"ל צבא גיניאה ביסאו: נשב עם המפלגות לבחן יחד את המשך הדרך

חיילים עצרו ביום חמישי את הנשיא הזמני ריימונדו פריירה ואת ראש הממשלה קרלוס גומז ביום חמישי. הכת הצבאית מאשימה את השניים במתן אפשרות לכוחות צבא מאנגולה לתקוף את צבא גיניאה ביסאו. דובר הרמטכ"ל: לשניים שלום מאת גרשון גירון ארגון הארצות הדוברות פורטוגזית, הכולל את פורטוגל, אנגולה, מוזמביק וברזיל, הצטרף היום לגינוי ההפיכה הצבאית ומבצעיה, שנטלו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חיילים עצרו ביום חמישי את הנשיא הזמני ריימונדו פריירה ואת ראש הממשלה קרלוס גומז ביום חמישי. הכת הצבאית מאשימה את השניים במתן אפשרות לכוחות צבא מאנגולה לתקוף את צבא גיניאה ביסאו. דובר הרמטכ"ל: לשניים שלום

מאת גרשון גירון

הפיכה באחת המדינות הענייות בעולם
הפיכה באחת המדינות העניות בעולם

ארגון הארצות הדוברות פורטוגזית, הכולל את פורטוגל, אנגולה, מוזמביק וברזיל, הצטרף היום לגינוי ההפיכה הצבאית ומבצעיה, שנטלו לידיהם את השלטון בגיניאה ביסאו, המדינה הזעירה שבמערב אפריקה.

הפיכות וניסיונות הפיכה מתרחשים תכופות במדינה שזכתה לעצמאות מפורטוגל בשנת 1974.

במהלך ההפיכה, שהתחוללה ביום חמישי, עצרו חיילים את הנשיא הזמני ריימונדו פריירה ואת ראש הממשלה קרלוס גומז. דוברו של רמטכ"ל צבא המדינה, נאוה נאואלנה, מסר כי השניים בריאים ושלמים. לדבריו, "פיקוד הצבא" הוא האחראי למעצרים, והוא נטל את השלטון כדי להבטיח את היציבות. "הרמטכ"ל חושב שלטובת המדינה, מוטב שהשלטון לא יתגלגל ברחובות והחליט שעל הצבא למלא את חלקו בחיפוש פתרונות למשבר, יחד עם הפוליטיקאים", אמר. הוא הוסיף כי מפקדי הצבא אמרו שאין בכוונתם להישאר בשלטון, והזמינו את המפלגות להעלות רעיונות על המשך הדרך, אמר הדובר. היום אמורה להתקיים פגישה שבה ידונו ההצעות האלה.

ההפיכה התחוללה ערב הסיבוב השני לבחירות לנשיאות, שאמור להתקיים ב-29 בחודש. בהודעה מטעם פיקוד הצבא נמסר שהמרד הוא תגובה ל"עסקה חשאית" שחתמה הממשלה עם אנגולה. בהודעה נאמר כי עסקה זו מאפשרת להתיר לכוחות צבא אנגולה, השוהים במדינה, לתקוף את צבא גינאה ביסאו. המורדים האשימו כי הנשיא הזמני וראש הממשלה הם שחתמו על העסקה. הם מאשימים גם את איחוד ארצות אפריקה – שנשיאו הנוכחי הוא מאנגולה – בתמיכה בהתערבות חיילי אנגולה.

מנהיגים ברחבי העולם גינו את ההפיכה, הביעו דאגה לשלום העצורים וקראו לכל הצדדים להניח את הנשק ולהחזיר למדינה שלטון לגיטימי.

ההיסטוריה של גינאה ביסאו רוויה הפיכות צבאיות שהחריבו את כלכלתה והותירו אותה אחת המדינות העניות בעולם.

סיבוב הבחירות הראשון לנשיאות המדינה התקיים בחודש מרס, לאחר מות הנשיא המכהן מלם בקאי סאנה, שסבל זמן רב ממחלה קשה. הוא עלה לשלטון בבחירות הוגנות  ב-2009, לאחר שנרצח קודמו לתפקיד, אבל תקופת שלטונו התאפיינה במאבקי כוח  שניהל נגד הצבא ונגד חלק מההנהגה הפוליטית.

נכון להיום, שום נשיא שנבחר בבחירות דמוקרטיות בגינאה ביסאו לא סיים תקופת כהונה מלאה בת חמש שנים.

לדברי עדי ראייה בתי ראש הממשלה וכמה שרים נבזזו. הצבא השתלט על אמצעי התקשורת במדינה והם משדרים הודעות מטעמו.

אנגולה מצידה הודיעה בשבוע שעבר שתוציא מהמדינה את חייליה הנמצאים בה כדי לסייע לארגן מחדש את צבאה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן