Skip to content

פרשנות/ הסיאוב בהתאחדות דורש הקמת מנהלת ליגה, כמו בליגה האיטלקית, למשל

בזויה טענת בית הדין שעונשה של מכבי פ"ת נדחה לעונה הבאה, כדי שלא ישפיע על זהות היורדות ליגה בתום העונה! העונש שקיבלה הפועל פתח תקווה הרג אותה לגמרי. למה לא דחו לה? קראתי בכמה מאמרים על יוזמות להשבתת הליגה, חרם אוהדים וחרם תקשורתי. ואני שואל: אתם רוצים להרוס את הכדורגל או לעזור לו?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בזויה טענת בית הדין שעונשה של מכבי פ"ת נדחה לעונה הבאה, כדי שלא ישפיע על זהות היורדות ליגה בתום העונה! העונש שקיבלה הפועל פתח תקווה הרג אותה לגמרי. למה לא דחו לה? קראתי בכמה מאמרים על יוזמות להשבתת הליגה, חרם אוהדים וחרם תקשורתי. ואני שואל: אתם רוצים להרוס את הכדורגל או לעזור לו? 

מאת הילאל עאדל

אני לא אוהד אף קבוצה בליגה כאן בארץ וכמעט שאיני עוקב אחרי מה שמתרחש בה, אבל ההחלטה לבטל את הפחתת עונש הורדת הנקודות של מכבי פ"ת ולדחות את העונש לעונה הבאה, הוציאה לא רק אותי – כמי שלא מתעניין בליגה הישראלית – מדעתו מאדישותו, אלא רבים אחרים כמוני, ואני מכיר את הסערה הזו מקרוב. הדבר שבאמת בזוי הוא טענת בית הדין שקיבל את הערעור, שהעונש נדחה לעונה הבאה, כדי שלא ישפיע על זהות היורדות ליגה בתום העונה!

יפה. אז לנוכח הטענה הזו, למה שלא ידחו את עונש הורדת הנקודות של הפועל פ"ת? העונש שקיבלה הרג אותה לגמרי. חיסל את העונה כולה עבורה והפך אותה למעין עונת גרבז' טיים מובהקת? למה שלא ידחו את עונש הורדת הנקודות של הפוע"ל ת"א ובני סכנין? כי כמו שכל כותב מאמר הגיוני רשם, זה יפגע בסיכויי ההעפלה לאירופה מבחינתן? יתרה מכך – למה שלא ידחו גם את עונש הורדת הנקודות של בית"ר ירושלים? באמת, אם זה ההיגיון שעומד מאחורי ההחלטה, אז ההיגיון הזה אמור להיות מיושם על כולם. אבל עזבו אותכם מטחינת מים, זה הרי לא יקרה, וזה הדבר שמעצבן…

החטא ללא עונשו                                              

השפעה מכרעת. אבי לוזון (צילום: אתר ההתאחדות לכדורגל)
השפעה מכרעת. אבי לוזון (צילום: אתר ההתאחדות לכדורגל)

אני לא מכיר אף אחד ממשפחת לוזון באופן אישי, אבל, אני לא צריך להכיר אותם אישית כדי לגבש עליהם דעה נחרצת: חוץ מאבי לוזון, שמתנהל קצת בנימוסין כלפי חוץ – ונראה כמי ששפוט לרצונות משפחתו – כל השאר הם דמויות בעלות התנהגות לא מקובלת. הם אנשים כוחניים ביותר, בדיוק כמו החוליגנים האנגלים שמתנהגים ומדברים באופן ברוטאלי ביותר לפני, אחרי ובזמן משחקי הקבוצות שהם אוהדים. ומיותר לציין איך טיפלו הבריטים בחוליגנים. נכון – הליגה בארץ היא ליגה על הפנים – האלופה מוכתרת חודשיים לפני סיום העונה!! – אבל עדיין, זה לא מצדיק כלל שהתאחדות כדורגל שמשויכת לאירופה, תתנהל על-ידי משפחה, משפחת לוזון במקרה הזה, בגלל הכוחניות שעולה מהתנהלותה וכספה הרב. עצם קבלת המציאות הזו כבר מספר שנים, היא הבעיה של הכדורגל הישראלי, ולא הבעיה הנקודתית של החלטת בית הדין מאתמול.

קראתי בכמה מאמרים על יוזמות להשבתת הליגה, חרם אוהדים וחרם תקשורתי. ואני שואל: אתם רוצים להרוס את הכדורגל או לעזור לו? השבתה תפגע כלכלית בקבוצות ובשחקנים, חרם אוהדים לא ישפיע, כי ממילא כמות האוהדים שמבקרת במשחקים היא לא רצינית, וחרם תקשורתי? אי אפשר. ולכן – אם יש פתרון אחד ויחיד אז הוא רק הקמת מנהלת ליגה בליגת העל. ההתאחדות תהיה עדיין הסמכות העליונה, אבל היא לא מתנהלת בחופשיות ומושפעת מגורם זה או אחר, בגלל הכוח שעומד מולה והיא מנהלת הליגה. נכון שכל אחד מבעלי הקבוצות בליגה דואג בראש ובראשונה לאינטרסים של קבוצתו, אבל במעמד קבוצתו יש עוד קבוצות אחרות ולכן האינטרסים הופכים להיות משותפים לגמרי.

העם דורש לוזון תתפטר! (צילום: דן בר דוב)
העם דורש לוזון תתפטר! (צילום: דן בר דוב)

היום נערכה הפגנה מול משרדי ההתאחדות, הפגנה שלא תשנה דבר וחצי דבר בכוח של משפחת לוזון בהתאחדות ובהתנהגות של ההתאחדות. אני מאמין במחאות, אבל מחאות של צעקות והנפת שלטים הן חסרות כול השפעה. מחאות והפגנות שמגבילות את פעילות המוסד או הארגון אליו מופנה הזעם, הוא הכלי היחידי להשפעה. קרי – לסגור את ההתאחדות על-ידי חומה של אנשים ופשוט לא לתת לאף אחד להיכנס למשרדיה. וכמובן לא שכחתי, לדרוש את התפטרות אבי לוזון, שלא תרם כלום ושום דבר לכדורגל בארץ.

לא מושלם אבל עובד. סמל ההתאחדות האיטלקית (צילום: ויקימדיה)
לא מושלם אבל עובד. סמל ההתאחדות האיטלקית (צילום: ויקימדיה)

בשבת מת פיירמריו מורוסיני, קשרה של ליבורנו, שמשחקת בליגה השניה באיטליה. הוא מת על כר הדשא, במהלך המשחק מול פסקארה, מהתקף לב. עקב מותו, תוך דקות, החליטה ההתאחדות האיטלקית (ה-FIGC) בהחלטת הנשיא שלה, ג'יאנקרלו אבטה לדחות את המחזור ה-33 שהיה אמור לצאת לדרך באותו יום בשעה 19:00, בסן-סירו של מילאן במפגש מול ג'נואה. את ההחלטה המוצדקת  – שנתמכה על ידי מנהלי הקבוצות – קיבל אבטה חצי שעה לפני פתיחת המשחק.

אתמול (א') הוציאה ההתאחדות לכדורגל באיטליה הודעה שהמחזור ה-33 הדחוי, יתקיים בסוף השבוע הקרוב בימי שבת וראשון, במקום המחזור ה-34, שהיה אמור להתקיים באותו יום. המחזור ה-34 ידחה ליום רביעי  בשבוע שלאחריו, ושעות המשחקים במחזור ה-33 יקבעו בהמשך השבוע.

ההחלטה זכתה לביקורת רבה מצד מנהלי הקבוצות. החלטה זו, אמרו, תפגע בקבוצות – שכן דחיית המחזור ה-34 בעייתית מאוד עבור התיירים הרבים שרכשו מראש כרטיסים למשחק והזמינו חדרים בבתי המלון בערים השונות. בשל הדחייה, יאלצו חלקם לבטל את הכרטיסים ואת חבילות הנופש. לקבוצות עצמן לא יהיה מספיק זמן להיערך מחדש ולטפל באוהדים שרכשו כרטיסים לסוף השבוע המקורי של המחזור ה-33,  ולגבי המחזור ה-34, שההתאחדות כעת רוצה לדחות. כלומר – ההתאחדות לא דחתה רק מחזור אחד, אלא שני מחזורים.

מי שהיה חריף בהתבטאות שלו היה המנהל הטכני של רומא, פרנקו בלדיני, שכינה את התנהלות ההתאחדות "טיפשית", כשהוא אומר "גם במקרים בו ההתאחדות מקבלת החלטה נכונה, בדחיית המחזור עקב מותו של מורוסיני, היא חייבת לעשות שגיאות שפוגעות בקבוצות".

ראש מנהלת ליגת העל SERIE A, מאוריציו ברטה (מתוך אתר הליגה, איטליה)
ראש מנהלת ליגת העל SERIE A, מאוריציו ברטה (מתוך אתר הליגה, איטליה)

אז מה קרה? באיטליה יש מנהלת ליגה, כן – יש דבר כזה בעולם, גם באיזו ליגת כדורגל נידחת  כמו איטליה… מנהלת הליגה קבעה מייד מפגש, ואמש התאספו נציגי 20 קבוצות הליגה במילאנו, במשרדי המנהלת, וקיבלו החלטה פה אחד, שקבעה שהמחזור ה-34 יתקיים במועדו המקורי, קרי בסוף השבוע הקרוב, ושהמחזור ה-33 הדחוי יתקיים ביום רביעי ה-25/4. החלטה זו ביטלה את החלטת ההתאחדות שפוגעת בקבוצות. ובכך – כל הסוגיה הזו הסתיימה והכל ממשיך כהרגלו. כמובן, מיותר לציין שכל השינוי הזה נעשה תוך כדי עדכון ההתאחדות, תוך נוכחות של נציגים מטעמה באסיפה.

מנהלי הליגות באיטליה מתאספים במסגרת מנהלת הליגה בממוצע כל שבועיים, כשעבור האוהדים (ואני אחד מהם כמובן – ה.ע.) זו חווייה של ממש, למה? כי לראות את מנהלי ונשיאי הקבוצות מתראיינים ביום אחד על מגוון נושאים, מצהירים הצהרות עוקצניות, מסבירים למה הם נועדים, חושפים מה התוכניות ועוד שלל דברים, זה דבר משמח ביותר.

ראוי לחיקוי. בלדיני
ראוי לחיקוי. בלדיני

מנהלת הליגה באיטליה כיום חזקה ביותר, והיא דנה במגוון נושאים כגון: חלוקת כספי זכויות השידור, בעיות עם האוהדים, לוח המשחקים, שעות המשחקים, האיצטדיונים, שיעור המס בחוזה השחקנים, אירועים לפני ואחרי המשחקים, עידוד הימצאות דוכנים מסחריים, שמספקים מוצרים שונים ועוד הרבה נושאים. והכל נעשה במקצועיות רבה ביותר והרוב הוא זה שקובע כמובן בהצבעות. ומי שנגד, יצטרך לשנות את ההחלטות באופן דימוקרטי ולגייס נציגים מהליגות איתו. נכון, יש המון מחלוקות, כעסים, עקיצות וכמובן לא תראו את נשיא יובנטוס מחבק את נשיא אינטר, אבל בסופו של דבר – הם יושבים סביב אותו שולחן, מדברים, מחליפים דעות ומקבלים החלטות.

מנהלת ליגה חזקה, היא נכס לליגה עצמה. לא רק מהבחינה החומרית, אלא אם כי גם מהבחינה התרבותית. אולי זה ישמע ילדותי, אבל עבורי לראות את נשיא יובנטוס שלי, יוצא מהאסיפה ולידו נשיא נאפולי, שהיא יריבה מושבעת של יובה – מחוייכים ומדברים, ואז כשהם מתראיינים כל אחד אומר דעות שונות ומסבירים את הטענות שלהם, למרות שכמה דקות לפני הראיון – כולם הסכימו על החלטה X, משמחת אותי ביותר. כי לפחות  אני יודע שהיה דיון תרבותי והתקבלה החלטה מקצועית, שכולם קיבלו אותה, גם אם לא כולם הסכימו אתה.

תרבות איכותית היא אבן היסוד של כל חברה, ודאי בספורט. ובארץ, מי שעומד בראשות ההתאחדות, הוא ומשפחתו, מסמל בעיני, באופן אישי, חוסר תרבות ולטעמי מתנהל באופן תת-תרבותי. אפילו אלי טביב, שרבים מבקרים אותו, לא מדבר ומתנהל בצורה כזו.

מתוך ויקיפדיה:

אבי לוזון, , הוא יו"ר ההתאחדות לכדורגל.  אחיהם של איציק ועמוס לוזון, אביו של ייטב לוזון ותמיר לוזון ודודם של גיא לוזוןאורי לוזון ועידן מליחי. תמיר, אורי ועידן הם שחקנים בליגת העל ועמוס, איציק וגיא נושאים תפקידים בכירים בקבוצות בליגה. ייטב מאמן את קבוצת הנוער של מכבי פתח תקווה. עמוס הוא יו"ר מכבי פתח תקווה , איציק הוא מנהל הקבוצה ויו"ר מחלקת הנוער.  אורי לוזון ותמיר לוזון הם שחקני הקבוצה, ו ייטב הוא מאמן מחלקת הנוער. גיא לוזון. נשוי למדריכת הפילאטיס דנה לוזון. בתקופה בה אימן את הפועל תל אביב שימשה דנה כמדריכת הפילאטיס של השחקנים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן