Skip to content

סיפר שחלה באלצהיימר ועונשו הוקל. עד שהוכח אחרת והדיון התחדש

אחד מנאשמי פרשת השוחד ברשות המסים , בן גור, זכה להקלה בעונשו כשטען שהוא סובל ממחלת אלצהיימר. התביעה הצליחה להוכיח שהדברים אינם נכונים. בית המשפט חזר בו ופתח מחדש את הדיון בעניין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחד מנאשמי פרשת השוחד ברשות המסים , בן גור, זכה להקלה בעונשו כשטען שהוא סובל ממחלת אלצהיימר. התביעה הצליחה להוכיח שהדברים אינם נכונים. בית המשפט חזר בו ופתח מחדש את הדיון בעניין

מאת אבירם זינו

בית המשפט העליון הורה אמש (ב) על החזרת הדיון בעונשו של בן גור, אחד הנאשמים בפרשת רשות המיסים, תוך קבלת ראיות חדשות מטעם המדינה על תהפוכות במצבו הרפואי שהביא לגזירת עונש קל כנגדו. בן גור טען שחלה באלצהיימר והוא מתקשה לתפקד לבדו, ובערעור הוצגו ראיות סותרות לכך.

בן גור נמצא אשם במתן שוחד לשני עובדים בכירים ברשות המסים, ג'קי מצא ואורנה בכר. בנוסף, שידל המשיב שני עובדי ציבור בכירים לבצע מעשים של הפרת אמונים במילוי תפקידם. בית המשפט המחוזי ציין כי מעשיו של המשיב היוו "השחתה רבתי של הרשות, הפוגעת ביסודות הבסיסיים של פעולתה ופעולת עובדיה, באופן המביא נזק רב ליסודות השלטון ומערער את אמון הציבור בפקידות הבכירה". על בן גור נגזר עונש של מאסר למשך שישה חודשים בעבודות שירות.

המדינה ערערה על עונשו הקל של בן גור, ובן גור על חומרתו. המחוזי התחשב בגזר דינו במצבו הרפואי של בן גור ובבעיות קוגניטיביות חמורות שסבל מהן, לטענתו.

בן גור הציג בערעור ובמחוזי מסמכים רפואיים המעידים על כך שהוא סובל, לכאורה, מדמנציה על רקע אלצהיימר, וכי הוא מצוי כל הזמן בהשגחת אשתו, הרי משהתייצב בפני הממונה על עבודות השרות הציג המשיב בפניו חוות דעת רפואיות "אופטימיות" שנועדו לתמוך ברצונו לבצע את המאסר בעבודות שרות. על פי פס"ד של העליון שניתן על ידי המשנה לנשיא השופט ריבלין אליו הצטרפו, אליקיים רובינשטיין וסלים ג'ובראן, "הוא רואיין על-ידי רופא מטעם הממונה שהתרשם כי הוא מסוגל לנהל שיחה רהוטה ותקינה. ועוד קודם לכן נתגלה באקראי כי המשיב נסע לתאילנד שלא בלוויית רעייתו וכי בעת שעוכב בטעות בנמל התעופה נצפה כמי שמתנהג באופן טבעי ורגיל לחלוטין". לאחרונה בוצע גם מטעם המדינה מעקב אחרי בן גור שתוצאותיו מלמדות כי הוא מתפקד באופן רגיל וללא השגחה.

בפס"ד נכתב, "בצדק טוענת היום המדינה כי הראיות החדשות שהיא מצביעה עליהן מעלות חשד כי קיים פער מהותי בין מצבו הרפואי של המשיב כפי שהוצג בבית המשפט לבין מצבו האמיתי. המדינה מבקשת להמציא ראיות נוספות באשר לתהפוכות מצבו הרפואי. נסיבות העניין אכן מצדיקות להיעתר לבקשה, זאת במיוחד לאור מספר תהיות שהתעוררו למשל באשר לאפשרויות, המפתיעות כך יש לומר, של החלמה ממחלת האלצהיימר – כפי שניתן לכאורה להבין מתוך התיעוד הרפואי המשתנה. נסיבות העניין מצדיקות גם החזרת התיק לדיון מחודש, זאת במיוחד לאור העובדה שבית המשפט המחוזי ציין במפורש כי "השיקול המרכזי שעמד לנגד עיניי, בנטיית החסד והרחמים לנאשם, כרוך במצבו הרפואי". מצב זה טעון בחינה מחדש".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן