Skip to content

תוצאת השיגור: האו"ם מחריף את הסנקציות נגד צפון קוריאה

מועצת הביטחון הורתה להדק את העיצומים על צפון קוריאה בעקבות ניסיון השיגור הכושל והזהירה מפני צעדים נוספים אם תקיים המדינה המבודדת ניסוי גרעיני. מאת גרשון גירון צפון קוריאה משלמת בימים אלה מחיר כבד על החלטתה לבצע את ניסוי שיגור הטיל ולא להיעתר ללחצי המעצמות להימנע מכך. מועצת הביטחון של האו"ם קיבלה הלילה החלטה המבקשת להחריף […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מועצת הביטחון הורתה להדק את העיצומים על צפון קוריאה בעקבות ניסיון השיגור הכושל והזהירה מפני צעדים נוספים אם תקיים המדינה המבודדת ניסוי גרעיני.

מאת גרשון גירון

צפון קוריאה משלמת בימים אלה מחיר כבד על החלטתה לבצע את ניסוי שיגור הטיל ולא להיעתר ללחצי המעצמות להימנע מכך. מועצת הביטחון של האו"ם קיבלה הלילה החלטה המבקשת להחריף את הסנקציות המוטלות על המדינה הקומוניסטית המבודדת. בישיבה שהתקיימה בניו יורק הורתה המועצה להוסיף בתוך שבועיים "ישויות ופריטים" חדשים לרשימת העיצומים שהוטלו לאחר ניסויי הנשק הגרעיני שקיימה צפון קוריאה ב-2006 וב-2009. כמו כן הורתה המועצה לוועדת העיצומים לעדכן את רשימת האנשים והחברות הצפון קוריאניות שנכסיהם הוקפאו.

15 חברות מועצת הביטחון, לרבות בעלת בריתה הקרובה של צפון קוריאה, סין, ופקיסטן החמושה בעצמה בנשק גרעיני "גינו בתוקף" את השיגור בהצהרה שהדגישה "דאגה רבה למצב הביטחון" באסיה. משלחת צפון קוריאה לאו"ם טרם הגיבה להחלטת מועצת הביטחון.

פיונגיאנג - עיר שוחרת שלום

פיונגיאנג. שיגור נוסף בקרוב? 

במקביל, הודיעה פיונגיאנג שלא תאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבחון את תוכניתה הגרעינית. בחינה זו היא מרכיב מרכזי בהסכם שעליו חתמה צפון קוריאה בפברואר עם ארצות הברית. הסכם זה איפשר למדינה הרעבה לקבל מהאמריקנים אלפי טון מזון בתמורה להפסקת הניסויים ולהחמרת הפיקוח הגרעיני.

שגרירת ארצות הברית, סוזן רייס, המשמשת כנשיאת המועצה באפריל, אמרה שוועדת העיצומים תערוך רשימת "טכנולוגיות הפצה רגישות" שהעברתן לצפון קוריאה וממנה תיאסר. עוד הודיעה, כי ארצות הברית תגיש למועצת הביטחון "חבילת יעדים תקיפה", שתכלול שמות חברות הקשורות לתוכניות לפיתוח הגרעין ולתעשיית הטילים הבליסטיים של צפון קוריאה.רייס ציינה בדבריה שבעקבות שיגורי טילים ב-2006 וב-2009 קיימה צפון קוריאה ניסויים גרעיניים, הוסיפה שכל חברות הקהילייה הבינלאומית מודעות לדפוס ההתנהגות הזה וסבורות שחזרה עליו תמיט על צפון קוריאה אסון.

גם מזכירת המדינה, הילרי קלינטון, ציינה לחיוב את בסיסה הרחב של התגובה הבינלאומית. "כולנו הסכמנו, לרבות סין, שאם הם ימשיכו בהתגרויות יהיו לכך השלכות נוספות", הצהירה.

מועצת הביטחון הגדירה את שיגור הטיל, שהתפרק מעל הים הצהוב זמן קצר לאחר המראתו, "הפרה חמורה" של החלטות האו"ם 1718 ו-1874, וגינתה בתוקף את המעשה. המועצה דרשה שצפון קוריאה תחדל משיגורים חדשים "המשתמשים בטכנולוגיית טילים בליסטיים", תשעה "את כל הפעילויות הקשורות לתוכנית הטילים הבליסטיים שלה" ותעמוד ב"דחיית שיגור הטילים" שעליו היא התחייבה. "מועצת הביטחון מביעה את נחישותה לפעול בהתאם במקרה של שיגורים או ניסויים גרעיניים שתערוך צפון קוריאה", נאמר בהחלטה.

ואולם, דומה כי פיונגיאנג נחושה בדעתה לקדם את תוכנית ההתחמשות שלה. מומחים יפניים ודרום קוריאניים אומרים שמתצלומי לוויין עולה כי בעיר פונגיה-רי שבצפון קוריאה כבר מתבצעות הכנות לקראת ניסוי שיגור נוסף.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן