Skip to content

צעירה נהרגה, אחרים נפצעו, באסון בהר הרצל במהלך חזרות ליום העצמאות

קצינת צה"ל, הילה בצלאלי, נהרגה ושנים עשר נפצעו באסון בערב יום השואה, במהלך חזרות ליום העצמאות, בהר הרצל בירושלים. מתקן התאורה ענק התמוטט על הבמה ומי שהיה שם נפגע. נפתחה חקירה. מסתמן: טקס הפתיחה של יום העצמאות יתקיים, אך רישומו של האסון יהיה ניכר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קצינת צה"ל, הילה בצלאלי, נהרגה ושנים עשר נפצעו באסון בערב יום השואה, במהלך חזרות ליום העצמאות, בהר הרצל בירושלים. מתקן התאורה ענק התמוטט על הבמה ומי שהיה שם נפגע. נפתחה חקירה. מסתמן: טקס הפתיחה של יום העצמאות יתקיים, אך רישומו של האסון יהיה ניכר

מאת אליק מאור וצבי זינגר

סגן הילה בצלאלי כפי שצולמה דקות ספורות לפני האסון (צילום: דובר צה"ל )
סגן הילה בצלאלי כפי שצולמה דקות ספורות לפני האסון (צילום: דובר צה"ל )

הילה בצלאלי, צעירה בשנות העשרים לחייה, קצינה בצה"ל, נהרגה ביום ד' אחר הצהריים על בימת חג העצמאות בהר הרצל, במהלך חזרות לערב החג, טקס הדלקת המשואות. שניים עשר פצועים הועברו לבתי חולים בירושלים, רובם נפצעו באורח קל, למעט שניים באורח בינוני. אמה של הקצינה, עובדת במקום, מיהרה להגיע לבימה, בלי שהיה לה שמץ של מושג מה קרה. שם, למרבה הזוועה, גילתה כי מדובר בבתה. לנגד עיניה ראתה איך מנסים להחיותה וכעבור זמן לא רב נאלצו לקבוע את מותה.

לווייתה של סגן הילה בצלאלי ממבשרת ציון, נערכה אתמול בלילה, בבית העלמין הצבאי בהר  הרצל.

כשל הנדסי או טעות אנוש. חלק מגשרי התאורה שקרסו

כשל הנדסי או טעות אנוש. חלק מגשרי התאורה שקרסו

סמוך לשעה שלוש וחצי אחר הצהרים (יום ד) ערכו חיילי צה"ל ועשרות רבות של ילדים חזרות לטקס הדלקת המשואות בערב חג העצמאות. חיילי תרגילי הסדר היו על הבמה בעיצומן של החזרות והחלו לעצב את סמל המנורה, כאשר הבמה החלה לנוע ועמה כל מה שעליה. תוך שניות קרסה מעליהם קונסטרוקציית הברזל, שעליה מותקנים גופי התאורה השונים. משקלה מוערך בכמה מאות טונות.

מחקירה ראשונית עולה, כי כבל שמחבר את מערך עמודי התאורה נקרע ואלו קרסו כשהם גוררים בטונדה השוקלת מספר טונות. במהלך הערב  מסר תת ניצב מני יצחק, סגן מפקד מחוז ירושלים, כי נחקרים ונבדקים אחראים, חברות, מהנדסים ושורה של חוזים שנחתמו. לדבריו, העמידה המשטרה צוותים של חוקרים על מנת לכסות את חקירת האירוע במהירות וביעילות.

עדי ראייה שצפו בחזרות סיפרו כי ראו בבירור את הבמה נעה, במשך שלושים, ארבעים שניות, ואז מרבית החיילים והחיילות הצליחו להימלט כשהם צורחים באימה. אחת מהן נמחצה תחתיו. אנשי מגן דוד אדום ניסו להחיותה במשך דקות ארוכות אך ללא הועיל ומותה נקבע.

על פי דיווחי מד"א ירושלים, החל האירוע בשעה 15:32, בקריאה על קריסת קונסטרוקציה על הבמה ברחבת הטקס המרכזית בירושלים. דובר מד"א ירושלים, דני רוטנברג, סיפר כי בשלב הראשוני טיפלו צוותי החירום בפצועה אנוש ונאלצו לקבוע את מותה. הפצועה הקשה הנוספת פונתה בבהילות לבית החולים הדסה עין כרם, כשהיא סובלת מפגיעות בטן וראש. חייל נוסף נפצע באורח בינוני ועשרה נפגעים קל.

הפצועים פונו לבתי חולים הדסה עין כרם ושערי צדק. צוותי משטרה ומשרד  במשטרה בקשו ממי שצפה בחזרות ותיעד אותן במצלמת וידיאו או בצילום סרטון בנייד, לפנות אליהם, כדי לסייע בחקירה. בתמ"ת כבר חוקרים את נסיבות האירוע. ההערכה היא שהרוחות העזות הן שגרמו לקריסה, אך ייבחן היטב גם את ההיבט המקצועי, והאם לא מדובר כאן גם ברשלנות.

במת עצמאות בשנה קודמת. גשרי התאורה ניצבים מעל. עשרות טון
במת עצמאות בשנה קודמת. גשרי התאורה ניצבים מעל

השר לענייני טקסים, יולי אדלשטיין, אמר מייד לאחר שהסתיים הטיפול באירוע, כי יש לבדוק כעת מה ומדוע קרה. לדבריו, מדובר בחברה העובדת עם משרדו כבר שנים רבות והיא מאוד מנוסה. הוא הוסיף שכעת יש לבדוק, איך עם כל הכאב והצער, ממשיכים מכאן כדי לקיים את הטקס, מהחשובים ביותר שיש.

מהנדסים לעמודי תאורה בודקים ובוחנים כעת את הדברים. עדי ראיה סיפרו, כי אחד העמודים קרס ואחריו קרסה כל הקונסטרוקציה. מדובר בציוד שאמור לעמוד איתן ברוחות חזקות. גשרי תאורה, הנמצאים בדרך כלל מעל במות מפורקות מדי יום, מיועדים לשאת משקל רב מאוד, עשרות טונות, לפי תקנים מחמירים ביותר. כעת יצטרכו לבדוק אם מדובר בכשל הנדסי כלשהי או בטעות אנוש.

ריבלין: "לאסון הכבד בוודאי תהיה השפעה על הטקסים ומהלכם"

טקס הפתיחה של חגיגות יום העצמאות יתקיים למרות האסון הכבד שאירע היום – אך רישומו של האסון יהיה על הטקסים ועל האופן בו הם ייערכו. כך מסתמן מספר שעות לאחר האסון. עם זאת, ההחלטה הסופית – האם לערוך את טקס פתיחת חגיגות יום העצמאות בהר הרצל – תיפול רק בבוקר, לאחר שיתקבלו תוצאות ראשונות של החקירה שנעשתה במשטרה ולאחר שיתברר עד כמה אפשר להיערך בזמן לטקס הדלקת המשואות. "רצון יש לנו לקיים את הטקסים במתכונת המסורתית – אבל רק מחר בבוקר נדע", אמר גורם ממשלתי ל"מגפון".

ממשרד ההסברה והתפוצות, האחראי על הפקת הטקס, נמסר בתגובה: "אנו רואים את האירוע הטראגי הזה בחומרה רבה, משתתפים בצער משפחת ההרוגה ומאחלים החלמה לנפגעים. מיד עם סיום הטיפול הראשוני באירוע, הנושא הועבר לבדיקת הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל למיצוי החקירה בנושא ובחינת הסיבות שגרמו לקריסת גשר התאורה, שהוקם במקום על ידי החברה שזכתה במכרז ההקמה".

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, אמר בעקבות האסון בהכנות לטקס יום העצמאות בהר הרצל: "זהו אסון גדול ואירוע חמור המעיב על ההכנות לטקסים הממלכתיים. הכנסת כולה שולחת את תנחומיה למשפחת ההרוגה, ואיחולי החלמה מהירה לפצועים".

יו"ר הכנסת שוחח בעקבות האירוע עם שר ההסברה יולי אדלשטיין, הממונה על הטקס, ועם ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, ודן עמם בהמשך ההכנות הנדרשות לקיום טקסי יום הזיכרון והעצמאות: "לאסון הכבד בוודאי תהיה השפעה על הטקסים ומהלכם", אמר ריבלין. "אך עם כל הצער והכאב, יש לקיים את טקסי יום הזיכרון והעצמאות. במקביל לתהליך החקירה והפקת הלקחים, יש לעשות את המאמץ הנדרש כדי שההכנות יושלמו בזמן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן