Skip to content

בסכנת סגירה: הוסטל שיקומי ביפו לחולי נפש לאחר אשפוז

סטודנטים ומרצים מאוניברסיטת ת"א יוצאים למאבק לטובת החולים. הבוקר הוגשה לבית המשפט בקשה לעצירת המהלך לסגירת ההוסטל "יפו", שמשמש פתרון מעבר לאנשים מחוסרי אמצעים, חלקם דרי רחוב ורקע אובדני, לאחר אשפוז פסיכיאטרי, הזקוקים לשיקום לקראת חזרתם לקהילה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סטודנטים ומרצים מאוניברסיטת ת"א יוצאים למאבק לטובת החולים. הבוקר הוגשה לבית המשפט בקשה לעצירת המהלך לסגירת ההוסטל "יפו", שמשמש פתרון מעבר לאנשים מחוסרי אמצעים, חלקם דרי רחוב ורקע אובדני, לאחר אשפוז פסיכיאטרי, הזקוקים לשיקום לקראת חזרתם לקהילה. משרד הבריאות: לא היה מנוס מפינוי הדיירים

מאת עמית קרטס בנין

מפנים לא רק דיירים פולשים בדיור הציבורי. נראה כי בית החולים הממשלתי אברבנאל ביפו מנסה לפנות חולי נפש בשיקום המתגוררים בהוסטל מעבר, בשלב השיקום האחרון שלהם, בנימוק כי המבנה מסוכן ויש לשפצו.

ההוסטל ביפו. (צילום: לילך לנצט)
ההוסטל ביפו. סיכון לדיירים? (צילומים: לילך לנצט)

סטודנטים לעבודה סוציאלית מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב והמרצים שלהם החליטו לסייע לחולים ולפתוח במאבק, שישאיר את החולים בהוסטל לפחות עד תום חוזה השכירות שלהם. "אנו חוששים כי מדובר בתרגיל נדלנ"י ובבית החולים מבקשים, באמתלה של סיכון לדיירים, לסגור את ההוסטל השיקומי האחרון לחולי נפש", אומרים הסטודנטים.

היום הוגשה לבית משפט השלום בתל אביב עתירה לצו מניעה דחוף, בשמם של דיירי ההוסטל, ובה נאמר, בין השאר, כי "בקשה זו מוגשת באופן בהול, מאחר ולפני מספר ימים נמסר למבקשים כי ביום 1.5.2012 ייסגר הוסטל ועליהם למצוא לעצמם מסגרת מגורים חלופית. בנסיבות העניין, קיים חשש ממשי כי באם לא יינתן צו ארעי כמבוקש, ימצאו עצמם המבקשים בלא קורת גג וללא מסגרת טיפולית שתבטיח את המשך שיקומם הנפשי כנדרש." צו המניעה הוצא לבקשת העותרים והדיון נקבע ל-30 באפריל.

ההוסטל ביפו, מהווה יותר מ-25 שנה פתרון מעבר לאנשים מחוסרי אמצעים, חלקם דרי רחוב ורקע אובדני, לאחר אשפוז פסיכיאטרי, הזקוקים לשיקום פסיכו סוציאלי וליווי מקצועי לקראת שיקומם בקהילה. ההוסטל שוכן במבנה באחריות משרד הבריאות ובבעלות בית החולים אברבנאל. ביולי 2011 קבע מהנדס עיריית ת"א-יפו, כי המבנה הישן דורש שיפוץ, ועל פי תקנות העירייה אפשר לקיים את השיפוץ – בלי לפנות ממנו את הדיירים.

למרות שדיירי ההוסטל הוחתמו על חוזה שכירות עם הנהלת בית החולים בפברואר 2012, חודש לאחר מכן החליטה הנהלת בית החולים לשפץ את המבנה, ולמרות שדייריו ניאותו להישאר לגור בו בזמן השיפוצים, החליט מנהל בי"ח לפנותם ללא התחייבות להפעלתו מחדש.

קבוצת הסטודנטים מבית הספר לעבודה סוציאלית טוענת כי, לכאורה, החליט בית החולים אברבנאל על פינוי "הוסטל יפו" בניגוד לצרכי דייריו, המתמודדים עם מגוון בעיות לאחר אשפוז פסיכיאטרי, ולהעבירם בניגוד לרצונם, ולצרכיהם הבריאותיים, למסגרות מופרטות. הסטודנטים מדגישים, שהנהלת בית החולים החתימה מספר שבועות קודם את הדיירים על חוזה שכירות למגורים בהוסטל לשנה (עד מרץ 2013) ללא יידוע הדיירים כי בידה מכתב ממהנדס ת"א הדורש שיפוץ של הבניין.

מהנדס העיר - אפשר לשפץ
מהנדס העיר: אפשר לקיים את השיפוץ - בלי לפנות ממנו את הדיירים

מומחים בתחום בריאות הנפש מציינים, כי החלטתם הפתאומית והחד-צדדית של מנהל בי"ח אברבנל, ומשרד הבריאות על פינוי ושיפוץ "הוסטל יפו" והעברתם לדיור מופרט, אינה תואמת את צרכיהם של המתמודדים עם מגוון בעיות לאחר אשפוז פסיכיאטרי, והיא תמוהה ודורשת הסבר.

במכתב ששלחו ד"ר אמיר פוקס-פז ועו"ד עדי ניר-בנימיני, מהקליניקה המשפטית באוניברסיטת תל אביב, אל מנהל בית החולים, יהודה ברוך, ב- 27.3.12 , נכתב: "ממידע שהגיע עולה כי בכוונת הנהלת בית החולים לפנות, במהלך חודש מאי או בסמוך לו, את דיירי ההוסטל וכי אין בכוונת בית החולים להחזיר את הדיירים להוסטל לאחר השיפוצים וזאת למרות שרק לפני כחודש נחתם עמם הסכם שכירות עד לסוף חודש ינואר 2013…" במכתב, מבקשים באי כוחם של הדיירים לקבל הסבר "מדוע לא ניתן לשפץ את ההוסטל כאשר הדיירים שוהים בו?"

ביום 17.4.2012 התקבלה תשובתו של מנהל אברבנאל, לפיה "מפונים הדיירים מההוסטל מאחר ולמשרד הבריאות אין כרגע תקציב לשיפוץ המבנה" וכי להערכתו, השיפוץ "יהיה ארוך ביותר". המכתב אינו מציין מועד ברור לפינוי ואינו מפרט מהן החלופות שהוצעו לדיירים ומה עתידו של ההוסטל.

בדיון של ועדת "סל שיקום" שהתקיים לאחרונה, "הודיעה רכזת סל שיקום בתל-אביב לדיירים, כי יצטרכו לעזוב את ההוסטל." כך כותבים עוה"ד פז-פוקס ובנימיני. עוד נודע לסטודנטים כי "הצוות המקצועי אמור להפסיק את עבודתו בהוסטל".

אלון אבירם, אחד מן הסטודנטים המובילים את המאבק, מספר כי "בהוסטל מתקיימת קהילה מלוכדת של אנשים התומכים זה בזה כמשפחה. השהייה בהוסטל מונעת מדייריו 'ליפול בין הכיסאות', ומאפשרת לתכנן תוכנית שיקום שתאפשר לדייריו להיקלט בקהילה, להגיע לעצמאות כלכלית ולצמצם את תלותם במשאבי המדינה".

הסטודנטים, שצירפו למאבקם גם את מרצי בית הספר לעבודה סוציאלית ובראשם פרופ' עידית וייס-גל, ראש התכנית לתואר ראשון, ארגון עוסי"ם שלום, עמותת "ידיד" ואחרים, מבטיחים כי מתוכננות פעולות מחאה, שחלקן אף יגיעו לפתחם של בית החולים והנהלת משרד הבריאות.

תגובת משרד הבריאות:

ממשרד הבריאות נמסר, כי הוסטל יפו הוגדר כמבנה מסוכן לציבור ולכן נאלצו לפנותו בהקדם מכל הדיירים באופן לא מתוכנן, לא היה מנוס מפינוי הדיירים.

בהוסטל יפו נותרו עשרה דיירים, מתוכם אחד עובר לדיור עצמאי והאחרים עוברים למסגרות הדיור השונות, כל אחד בהתאם לצרכיו, באחד במאי 2012.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן