Skip to content

רכב נוהג עצמונית

לאחרונה נראה בכל מסך רכב של גוגל הנוסע שרחובות קליפורניה, כאשר הנהג....עיוור. האם בקרוב נוכל "לנהוג" ברכב בלי להפעיל דוושות והגה ? העתיד כבר כאן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחרונה נראה בכל מסך, רכב של גוגל הנוסע ברחובות קליפורניה, כאשר הנהג….עיוור. האם בקרוב נוכל "לנהוג" ברכב מבלי להפעיל דוושות והגה ? העתיד כבר כאן

מאת דני בר

כאשר גוגל עושה מהלך, אין כמו גוגל ביחסי ציבור. אבל נסיעה של רכב עם נהג עיוור, כלומר נסיעת רכב מנקודה אחת לשנייה תוך קריאת תנאי הדרך, חציית כבישים, מעברי חצייה עם הולכי רגל ועוד, היא משימה אפשרית לא רק בעולמה של גוגל.

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=_6zAOnKPGSw&NR=1

מערכות בקרה אוטומטיות לשליטה על חלק ממערכות הרכב כבר קיימות עשרות שנים. מערכת בקרת מהירות, קיימת כבר משנת 1958 במכוניות קרייזלר.

יצרנית הרכב האמריקאית, ביואיק, עורכת ניסויים מתקדמים במערכת בנקראת "סופר קרוז" (Super Cruise ). זו מערכת בעלת היגוי, בלימה ומרכוז הרכב בנתיב הנסיעה, באופן אוטומטי ואוטונומי ללא התערבות הנהג.

מערכת ה – Super Cruise בעלת מכ"ם, חיישני קול, מצלמות ומערכת ניווט לוויני עם מפות. שילוב כל חלקי המערכת מאפשר נסיעה מנקודה אחת לשנייה, אפילו בכביש עמוס בתנועה, וללא פגע או סכנה, ליושבים ברכב ולסביבת הרכב.

http://www.youtube.com/watch?v=ahkS_3bP-ME

יש כבר היום כלי רכב, עם מערכות בודדות מתוך כלל המערכת. המערכות שבשימוש היום, הן להתראה בלבד, ועל הנהג לפעול בהתאם להזהרות המערכת, כלומר בלימה, היגוי או האצה הן ע"י ובאחריות הנהג. מערכת Super Cruise תהייה חלק מאבזור רכבי קדילאק כבר תוך 3-5 שנים, לדברי מפתחי המערכת אולם גם אז לא יוכל "נהג" הרכב לנמנם בשעת נסיעה, היות ויש עוד פרמטרים שישפיעו על המערכת והתנהגות הרכב, כמו תנאי מזג האוויר, בהירות תמרורים וסימני הדרך ועוד. בתנאים כאלה יהיה על הנהג לפעול כמו היום.

כמו כן, עדיין יש מגבלה חוקית. עד כה, רק במדינת נבאדה בארה"ב, עבר חוק המאפשר קיום חוקי של ניסיונות נהיגה ברכבי UGV, כלומר כלי רכב הנוסעים אוטונומית (Unmanned Ground Vehicle)

קרייזלר (צילום דני בר)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן