Skip to content

חברת הדירוג הבינלאומית Fitch: דירוג האשראי של ישראל – "A" עם תחזית יציבה

על פי התחזית, הצמיחה תרד מ-4.8% לשלושה אחוזים בלבד ב-2012. בשנה שלאחר מכן צפויה הצמיחה לגדול שוב ל-3.5%. החברה אינה משקללת בדוח שלה את ההשפעות החיוביות של תגליות הגז האחרונות, אך גם אינה לוקחת בחשבון הסלמה אפשרית בסכסוך עם איראן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על פי התחזית, הצמיחה תרד מ-4.8% לשלושה אחוזים בלבד ב-2012. בשנה שלאחר מכן צפויה הצמיחה לגדול שוב ל-3.5%. החברה אינה משקללת בדוח שלה את ההשפעות החיוביות של תגליות הגז האחרונות, אך גם אינה לוקחת בחשבון הסלמה אפשרית בסכסוך עם איראן

מאת צבי זינגר

שי ליום העצמאות מחברת הדירוג הבינלאומית Fitch. החברה הבינלאומית אישררה ביום ד' את דירוג האשראי של מדינת ישראל. הדירוג שאושרר הינו "A" עם תחזית יציבה.

בהודעתה ציינה חברת הדירוג לחיוב את הביצועים המקרו-כלכליים המרשימים של הכלכלה הישראלית, המתאפיינת בגיוון מקורות ומאזן חיצוני חזק. עוד ציינה החברה בהודעתה, כי תחזית המדינה נותרת "יציבה" חרף אי-הוודאות השוררת בנושא האיום האיראני.

חברת Fitch צופה, כי לאחר הצמיחה הכלכלית המרשימה בגובה 4.8%, בה התאפיין המשק הישראלי בשנים 2010 ו-2011, הצמיחה ב-2012 תהיה נמוכה יותר ותעמוד באופן זמני על כ-3%. עם זאת, התחזית של Fitch ל-2013 גבוהה יותר, והחברה צופה צמיחה בגובה 3.5% מהתוצר, בהתחשב בתחזיות הצופות התאוששות הכלכלה הגלובלית.

החברה מציינת לחיוב את תגליות הגז בישראל, אשר יקלו את הלחץ על הכלכלה הישראלית ויגוננו עליה מפני עליית מחירי הדלק העולמיים. עם זאת, מדגיש ריצ'רד פוקס, אנליסט בכיר בחברת Fitch, כי ההשפעות החיוביות של תגליות הגז טרם נכללו בשקלול הדירוג של ישראל לשנה זו, שכן השיפור המשמעותי במצב הכלכלה הודות לתגליות אלו ייתן את אותותיו רק בטווח הרחוק יותר.

הדירוג אינו משקלל גם מצב של הסלמה בסכסוך הישראלי-איראני. פוקס מציין, כי בעקבות הידוק הסנקציות הבינלאומיות על איראן והתחדשות השיחות בינה לבין הקהילה הבינלאומית, ישנה סבירות נמוכה להידרדרות היחסים בין המדינות בטווח הנראה לעין.

עם זאת, ב-Fitch מציינים כי למרות הירידה המתמשכת ביחס החוב לתוצר בשנים האחרונות, המצב הגיאופוליטי של ישראל וההוצאה הביטחונית הגבוהה הנגזרת ממנו מחייבת להחזיק יחס חוב תוצר נמוך יותר ממה שנדרש ממדינות אחרות בעלות מאפיינים זהים. במידה שהמשמעת הפיסקאלית של הממשלה תביא להמשך הורדת יחס חוב-תוצר, או אם יחול שיפור במצב הגיאופוליטי של ישראל, ב-Fitch ישקלו את העלאת הדירוג של המדינה.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, הגיב על כך באמרו, כי לנוכח המצב הכלכלי בשווקים הבינלאומיים, אישרור הדירוג הינו עדות ליציבותה ולחוסנה של הכלכלה הישראלית. עוד אומר השר שטייניץ, כי החברה מדגישה שוב את החשיבות בשמירה על משמעת פיסקלית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן