Skip to content

"מותק, תרימי את החולצה, אני רוצה לראות לך את הציצים"

אמנות או מציצנות? זו השאלה שעלתה בפסטיבל ציורי גוף שנערך בתל-אביב. אמנית איפור הגוף, ליטל נוה, שופטת בתחרות: "אני חושבת שאנשים מבדילים בין אמנות לבין עירום". הזוכה המאושרת, רותם לוץ-זיידן, תייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית באוסטריה.  אוריאל רז הציץ ונפגע, וגם צילם את ההתפשטות האמנותית ואת האמנות המופשטת אמנות או מציצנות? זאת השאלה שצפה ועלתה בפסטיבל ציורי גוף שנערך לאחרונה בתל-אביב. […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אמנות או מציצנות? זו השאלה שעלתה בפסטיבל ציורי גוף שנערך בתל-אביב. אמנית איפור הגוף, ליטל נוה, שופטת בתחרות: "אני חושבת שאנשים מבדילים בין אמנות לבין עירום". הזוכה המאושרת, רותם לוץ-זיידן, תייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית באוסטריה.  אוריאל רז הציץ ונפגע, וגם צילם את ההתפשטות האמנותית ואת האמנות המופשטת

רמי מאירי ו"יצירתו". מציורי קירות לציורי גוף

אמנות או מציצנות? זאת השאלה שצפה ועלתה בפסטיבל ציורי גוף שנערך לאחרונה בתל-אביב. הפסטיבל התקיים במסגרת הכרזתה של עיריית ת"א על 2012 כ-"שנת האמנות", ובסיומו נבחרה האמנית הישראלית שתייצג את ישראל באליפות העולם לציורי גוף, שתתקיים ביולי בעיר ז'ייבודן באוסטריה. התחרות תהיה שיאו של הפסטיבל הגדול בעולם לציורי גוף, שיתקיים במקום. 

סליחה, מה השעה?

"לפרויקט הוזמנו 31 אמנים", מספרת ידידה בר-צבי, מנהלת פרויקטים ואירועים בעיר. הנושא שאמור לאתגר את האמנים היה, כמה לא מקורי – תל-אביב, עיר ללא הפסקה. אבל האמנים יכלו להתפרע ככל העולה על דמיונם. בר-צבי: "אחת האמנויות העתיקות והמרתקות בעולם היא אמנות ציורי הגוף. שבטים פרימיטיביים השתמשו ומשתמשים בה עד היום כחלק מטקסי פולחן רוחניים, וזה מרתק".

הרמוני רוט שבתאי, ציירת, המנהלת האמנותית של הפסטיבל והתחרות, סיפרה ל"מגפון", כי השתתפה בתחרויות אמנותיות רבות בארץ, אבל, לדבריה, אין מה להשוות: "מעולם לא היה משהו בסדר גודל כזה בארצנו הקטנטונת. תחרות כזו נמשכת כ-6 שעות. זה המינימום שנדרש מאמן בשביל לכסות את כל הגוף בצבע עם קומפוזיציה נכונה".

מהם הקריטריונים שלפיהם החליטו השופטים?

"הקשר לנושא התחרות, איזה רושם היצירה עושה עליך, האם זו  יצירה שעושה לך 'וואו' ברגע שאתה רואה אותה ורוצה להמשיך להסתכל עליה, האם היצירה עומדת כעולם שלם בפני עצמה ועוד".

טיסה נעימה. צילום: דן בר דוב
גם גברים

אחד השופטים בתחרות, דובי פריגר, אמן אפקטים וציורי גוף: "הקריטריונים לבחירה מתבססים על קומפוזיציה, יצירתיות, מעוף, שימוש בדמיון ואלמנטים נוספים שקשורים בסטיילינג – שיער, ציפורניים ואביזרים נוספים.

"ציור גוף זו אחת מצורות האמניות המאתגרות ביותר מכיוון שבניגוד לציור רגיל שהוא דומם ודו ממדי, כאן מדובר על ציור תלת מימדי חי ונושם, הוא בתנועה, ומכל זווית שאתה מסתכל עליו אתה מקבל משהו אחר".

דובי, עם יד על הלב, זו אמנות או מציצנות?

"אנחנו שמים הרבה מאוד דגש להימנע מעירום בוטה ופרובוקטיבי. המטרה של הדוגמנית לא להציג את עצמה, אלא את הציור שמצויר עליה". 

המאפרת ואמנית איפור הגוף, ליטל נוה, ששפטה בתחרות, מוסיפה: "אני חושבת שאנשים מבדילים בין אמנות לבין עירום ולא מערבבים בין השנים. כך אני מקווה".

אחד המשתתפים בתחרות הוא הצייר רמי מאירי, שמפורסם בציורי הענק שלו על קירות ובניינים. הפעם, לראשונה בחייו, הוא צייר על גוף חי. "אני מצייר כל הזמן אנשים על אבנים, עכשיו החלטתי להחליף ולצייר אבנים על אנשים".

בלי להתבייש

הפסטיבל הבינלאומי באוסטריה נמשך שבוע ומגיעים אליו  אלפי אמני איפור גוף מקצוענים, ציירים חובבים ועשרות אלפי מבקרים חובבי אמנות (ואולי גם מציצנות).

במקביל לאמני האיפור, מגיעים לפסטיבל מאות דוגמנים ודוגמניות המעוניינים להוות עבור הציירים בד קנווס חי ונושם.  "'מותק, תרימי את החולצה ותראי לי את הציצים', איננה נחשבת שם להטרדה מינית", אומר מאירי.

ליטל נוה מכירה היטב את הפסטיבל: "יש פאב מרכזי שכולם הולכים אליו ובאים אליו מודליסטיות מכל העולם. אתה אומר לה בלי להתבייש – 'תרימי את החולצה, אני רוצה לראות'. אתה רואה ומחליט אם היא מתאימה לך. רק כך אני יכולה לדעת. גוף גבר שונה מגוף אישה, גוף גדול ושרירי שונה מקטן ורזה, וגם לגודל החזה האישה יש משמעות, אתה לא רוצה שיהיה גדול מדי".

טקס הכרזת הזוכה המאושרת

גם אלי מזרחי, שופט "לרקוד עם כוכבים", נמנה על חבר השופטים בתחרות: "ראינו פה דברים מהממים, כל אחד בא עם החזון שלו, ואיך הוא רואה את תל אביב. חלק רואים את הים, אחרים ביטאו את תל אביב הסוערת וחיי הלילה. זו דרך הבעה מדהימה ואני חושב שנעשתה פה עבודה יוצאת מן הכלל. היה כיף".

ומי הזוכים המאושרים? במקום הראשון זכה ציור הגוף "שער ליצירה", שציירה רותם לוץ-זיידן בעזרתה של זהר אגמון. במקום השני – ציור הגוף "התגשמות", שציירה טוני בלוסטון בעזרתה של ויקי פרץ. ובמקום השלישי – ציור הגוף "חיי הלילה", שציירה שגית צמח בעזרתה של קרין סטרודבורסקי.

רותם לוץ-זיידן, שתייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית, קרנה מאושר, כמו הציור הזוכה על גופה העירום: "אני מציירת כל חיי ציורי גוף ומבטיחה לייצג את ישראל בכבוד ובאהבה".

עוד צילומים מהתערוכה של צלם "מגפון" דן בן דב:

http://megafon-news.co.il/archive/photographers/bardov/index.php?sfpg=4uXzIOHu9-XtIPfw4fEg9PHnIDIwMTIvKipjMjFkMTIyODdiMzQ2ZGVlNGIxNzRlMTIzMjJmNWE4OA

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן