Skip to content

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: ארה"ב מפנה כוחות מאוקינאווה

מאז שנות התשעים התגברה דרישת היפנים לפינוי אמריקני מהמקום ולהשבת אדמות שעליהם השתלטו בסיסי צבא ארה"ב. ההסכם החדש קובע כי אלפי נחתים יפונו לבסיסים בגואם, בהוואי ובאוסטרליה. יפן תשתתף בחלק מהוצאות הפינוי מאת אורי קציר השם אוקינאווה מזוהה בתודעה האמריקנית עם אחד הקרבות ההירואיים ביותר במלחמת העולם השנייה. המלחמה על האי, שהפכה לקרב האמפיבי הגדול […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאז שנות התשעים התגברה דרישת היפנים לפינוי אמריקני מהמקום ולהשבת אדמות שעליהם השתלטו בסיסי צבא ארה"ב. ההסכם החדש קובע כי אלפי נחתים יפונו לבסיסים בגואם, בהוואי ובאוסטרליה. יפן תשתתף בחלק מהוצאות הפינוי

מאת אורי קציר

מפת איי ריוקו, קבוצת האיים שאליה משתייך האי היפני אוקינאווה (מקור תמונה: ויקיפדיה).

השם אוקינאווה מזוהה בתודעה האמריקנית עם אחד הקרבות ההירואיים ביותר במלחמת העולם השנייה. המלחמה על האי, שהפכה לקרב האמפיבי הגדול בהיסטוריה, גבתה את חייהם של 110 אלף חיילים יפנים ו-50 אלף חיילים אמריקנים, לא כולל עשרות אלפי אזרחים שמצאו אף הם את מותם שם. כיבוש האי אפשר לאמריקנים לקיים בו בסיס תקיפה נוח נגד יפן ולקצר את המשך המלחמה באוקיינוס השקט. מאז אותה מלחמה עקובה מדם נותר באיים כוח אמריקני שמנה כמה אלפי נחתים, ששהה בו גם לארח שארה"ב ויפן הפכו לבעלות ברית ויחסיהן התייצבו והתחזקו. אבל מעתה, המציאות הזו עוברת שינוי חד. לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה מפנה ארה"ב כוחות צבאיים שלה מהאי. הסכם על כך נחתם בין וושינגטון לטוקיו ופורסם אתמול.

ההסכם לפינוי אוקינאווה הוא חלק מאמנה רחבה יותר שעליה הוסכם בין הצדדים. הוא קובע כי תשעת אלפים נחתים האמריקניים המוצבים באוקינאווה יפונו ממנה לגואם ולבסיסים אחרים באוקיינוס השקט, כולל הוואי. ההסכם קובע כי גם לאחר הפינוי יישארו עשרת אלפים נחתים באי, המשמש כבסיס אסטרטגי של ארה"ב באסיה מזה עשורים רבים.

"אני חש סיפוק מכך שלאחר שנים רבות הגענו להסכם כה חשוב ולתוכנית פעולה", הצהיר שר ההגנה האמריקני, ליאון פאנטה. הוא לא מסר מה יהיה לוח הזמנים שנקבע לפינוי, אך מידיעות שפורסמו בחלק מאמצעי התקשורת עולה כי באי גואם כבר נעשות הכנות לקליטת אלפי חיילים שיגיעו מאוקינאווה. בהסכם נקבע כי לגואם יגיעו 4,700 נחתים, להוואי 2,700 והשאר יועברו לבסיס בדארווין שבאוסטרליה.

מחנה האנסן, אחד ממחנות הצבא האמריקניים באוקינאווה (מקור תמונה: ויקיפדיה).

ההסכם משקף את מדיניותו של הנשיא אובמה להביא לפיזור רחב יותר של כוחות אמריקניים באגן האוקיינוס השקט.

דילול מספר הנחתים האמריקניים באוקינאווה אמור להביא להפחתת החיכוכים הקיימים בינם לבין י האזרחית במקום. חיכוך זה הביא לכמה תקריות חמורות בשנים האחרונות, בעיקר בשל הבדלים תרבותיים ובשל ביצוע עבירות פליליות חמורות. הדרישה לפינויים מהאי הלכה וגברה מאז 1995, אז נודע על אונס אכזרי שביצעו שלושה חיילים בנערה בת 12 מבנות המקום. מעשה זה עורר זעם רב וזעזוע קשה ביפן, וארה"ב מיהרה להיכנס עמה למשא ומתן בנושא. בשנת 1996 נחתם הסכם המחייב את האמריקנים לפנות חלק משטחי האי שאותם החזיקו כבסיסי צבא. כיום שוהים על אדמת יפן כ-40 אלף חיילים אמריקניים. למעלה משלושה רבעים מבסיסי הצבא האמריקניים ממוקמים באוקינאווה. בתקופות מסוימות החזיק הצבא האמריקני כחמישית משטחי האי. בשנת 2006 נחתם הסכם המחייב את ארה"ב להעביר אלפי נחתים מבסיס קיים על האי לבסיס חדש שנבנה בו. הבסיס החדש בפוטנמה לא נכלל בהסכם הפינוי שנחתם אתמול.

בהסכם נקבע כי אדמות הבסיסים שיפונו יוחזרו ליפן לאחר הפינוי. עלות מבצע הפינוי של הנחתים לגואם היא כ-8.6 מיליארד שקל. מסכום זה, 3.1 מיליארד דולר ימומנו על ידי ממשלת יפן.

הגם שאוקינאווה מוכרת בעיקר כאתר קרבות מרים במלחמת העולם השנייה (באנדרטת ההנצחה לקרב מופיעים שמותיהם של יותר מ-240 אלף הרוגים, חיילים ואזרחים), מיקומם של כוחות אמריקניים שם גם הועיל ליפן. מבסיסי ארה"ב באי שיגרו האמריקנים מטוסים ובהם כוחות וציוד סיוע והצלה לאזורים שנפגעו ברעידות אדמה, בגלי צונאמי ובאסונות טבע נוספים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן