Skip to content

תושבי שכונת שפירא ופעילים חברתיים התעמתו בעקבות ליל הבקת"בים

ביום שאחרי זריקת בקבוקי התבערה לדירות של מבקשי מקלט אפריקאים וגן ילדים, שכונת שפירא רותחת. עשרות תושבים ופעילים חברתיים הפגינו נגד הגזענות, ועוררו את זעמם של תושבים אחרים, שסובלים מהמצב בשכונה ומתקוממים על הצגת השכונה כגזענית. פחד הוא מילת המפתח. פחד ממה שקורה וממה שיקרה. גם מבקשי המקלט מפחדים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפגנת תמיכה שהתארגנה היום (ו')  בצהריים, כתגובה ספונטנית למה שמסתמן כפיגוע גזעני, הפכה במהרה לעימות בין מפגינים לבין תושבים אחרים, שבאו אליהם בטענות על שהם מציגים את השכונה באור שלילי ותקפו אותם על כך שהם מגנים על הזרים. תושבים משכונת שפירא עשרות מפגינים, ופעילים חברתיים, הפגינו  בעקבות זריקת בקבוקי התבערה לדירות של מבקשי מקלט מאריתריאה בשכונה.

 

הפחד מוליך את כולם. מתעמתים שכונת שפירא
הפחד מוליך את כולם. מתעמתים בשכונת שפירא

המפגינים קראו: "שכונת שפירא נגד אלימות" ונשאו מעט מאוד שלטים, "שפירא נגד גזענות" ו"Africans are welcome", אך הכעיסו מאוד חלק מהתושבים. אלה הרגישו שההפגנה היא נגדם והתעמתו עם המפגינים. הוויכוחים הפכו עד מהרה לצעקות והרבה טענות וקללות הופנו אל המפגינים: "אנרכיסטים" "עוכרי ישראל" " וגם גרוע מכך. המשטרה נאלצה להפריד בין הקבוצות השונות, שעמדו משני עבריה של כיכר קטנה בלב השכונה.

נתנאל סרור, תושב השכונה שבא להפגין נגד הפיגוע סיפר: "באתי להפגין אחרי ששמעתי שאתמול אחרי חגיגות יום העצמאות נזרקו חמישה בקבוקי תבערה לדירות של מהגרי עבודה ופליטים, ביניהם לדירה שבה פועל גן ילדים, למזלנו לא היו אנשים בגלל השעה המאוחרת ולא נפגעו. זה מעשה בזוי. אסור להשתמש באלימות וצריך לגנות את  התופעה. לי חבל שבמקום שתושבי השכונה יפנו למדינה בדרישות של חלוקה בנטל, של שוויון הם פה צועקים על אנשים שבאו להפגין כאן בסך הכול נגד האלימות."

אוריין סוזנה, תושבת השכונה: "אני גרה כאן שש שנים, ילדתי כאן את שני הילדים שלי. אני ישראלית אחת מתוך שמונה דיירים בבניין, אני גרה איתם בשכנות מצוינת כולנו חיים טוב ביחד. אין אצלנו עניין של גזענות בכלל. המפגינים טוענים שכל ההפגנה היא נגד אלימות. אני לא רואה פה שלט אחד שכתוב נגד אלימות. כל השלטים זה נגד גזענות, להכפיש את שמנו. אם היו רושמים שהם נגד אלימות לא היינו עומדים פה, היינו תומכים בהם. גם אנחנו לא רוצים אלימות. אני לא גזענית, אנחנו פתחנו את הלבבות, את הבתים, אנשים משכירים להם דירות פה, מה שלא עושים במקום אחר. היו צריכים לעשות פה הפגנת תמיכה: 'כל הכבוד לכם שאתם היחידים בכל הארץ שפותחים את הדלתות שלהם' ".

"אנחנו שכונה שסופגת הרבה. יש פה מדי לילה גניבות, פריצות. הפשיעה פה עלתה בהרבה. זה לא שכולם כאלה, כמו שאנחנו יהודים, יש כאלה ויש כאלה. אבל מביאים לפה אנשים עם מצוקות כלכליות, שאין להם מה לאכול הם כבר במצב ייאוש. מתוך ייאוש הם עושים דברים. למה פה? אנחנו משפחות, יש לנו ילדים. סגרו את תל ברוך לפני שלושה חודשים, את יודעת מה הולך פה? יש פה פי שלושה זונות. אני לא יכולה לשבת בתחנת אוטובוס בתשע בערב בלי שיעצרו לי מכוניות. אז למה הכול עלינו?. אני אומרת למפגינים, למה אתם לא הולכים לסביון, להרצליה. הם אומרים לי ששם לא משכירים דירות לזרים. אז אני אומרת תלכו תפגינו שם, איפה שלא מוכנים להשכיר להם דירות. כי הם הגזענים, לא אנחנו."

תושב שעבר במקום: "הגזענות האמיתית פה היא נגד יהודים שחורים, ספרדים, דתיים. דמוקרטיה יש רק לשמאלנים. גם המשטרה לא מגבה אותנו וגם לא הממשלה. מה שכנראה מחכים פה זה להתקוממות. אנחנו גזענים, את יודעת למה? שלא יהיו חכמים על חשבוננו ויציפו אותנו במאות אלפי פליטים. מי שרוצה לארח שייקח לאבן גבירול".

גבריאל, מבקש מקלט מאריתריאה חושש. "אני מפחד. אני לא מבין למה ישראלים עשו את זה לפליטים ביום העצמאות. גם היהודים היו במצב הזה, ואני לא מבין למה הם יוצאים נגדנו. אני חושב שזו האחריות של התקשורת, כי הם אומרים שאנחנו מהגרי עבודה ובאנו לקחת לאנשים את העבודה. זה לא נכון. אנחנו ברחנו מאריתריאה כדי להציל את חיינו. עברנו גיהינום של עינויים בסיני, לא באנו לעבוד. אבל אף אחד לא עורך לנו ריאיון ולא בודק מה המעמד שלנו. אני רוצה לומר לרשויות ולאזרחים שמה שקרה בלילה זה סימן לא טוב".

הפחד הוא מנת חלקם גם של חלק מתושבי התכונה. "אנחנו לא גזענים, אבל המצב פה לא יכול להימשך! עניי עירך קודמים. יש בעיה של פשיעה – והמשטרה לא עושה כלום. יש אלף אנשים שישנים פה בגינה – לא מפנים אותם. אם זה היה בפארק הירקון, תוך חמש דקות היו מפנים אותם משם! אלה אנשים עניים, הם לא יכולים לעבוד, ישנים ברחוב. אנחנו מפחדים להדליק את הגז בבית – גונבים לנו את הבלונים, הצינור נשאר פתוח – זה יכול להתפוצץ. המשטרה עוצרת אותם ומשחררת אחרי 24 שעות. לא עושים כלום. אני לא חושב שצריך לגרש אותם, אבל שיוציאו אותם למקום אחר, שיתנו להם עבודה".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן