Skip to content

אסתמה: מה לאכול, מה לא והאם אפשר לעסוק בספורט?

נמצא קשר בין אלרגיה למזון לבין סיכון מוגבר להתקפי אסתמה. דבקות בתזונה ים-תיכונית דלת שומן, עשויה לספק הגנה מסוימת. אסתמה מטופלת לא צריכה למנוע מהסובלים ממנה פעילות גופנית מתונה, שעשויה להקל על חומרת ההתקף - אבל לא לפני שמתייעצים ברופא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחלת האסתמה ובשמה העברי גנחת הסמפונות הינה דלקת כרונית של הסמפונות (צינורות דרכי הנשימה) ומערכת הנשימה. מחלת האסתמה מוכרת לרפואה כ-2000 שנה והיא תוארה לראשונה בכתביו של אבי הרפואה – היפוקרטס.

האסתמה נחשבת להפרעה על רקע אלרגי, המתבטאת בהתקפים של קשיי נשימה הנובעים מהיצרות דרכי הנשימה כתוצאה מהתכווצות השרירים המקיפים אותם והפרשה מוגברת של ליחה צמיגה. התקפים אלו מאופיינים בקוצר נשימה, תחושת לחץ בחזה, צפצופים בעת הנשיפה ולעיתים אף שיעול עם ליחה סמיכה. חומרת ההתקפים נעה מצפצוף מתון בנשיפה ועד חוסר יכולת לנשום המאיים על החיים.

אגוזים, מפחית מתסמיני המחלה (צילום: עמית מנדלזון)
אגוזים, מפחית מתסמיני המחלה (צילום: עמית מנדלזון)

מחלת האסתמה יכולה להופיע בכל גיל, ותוקפת כ-7 אחוזים מאוכלוסיית הבוגרים ו-12 אחוז מאוכלוסיית הילדים. הרוב המכריע (כ-90 אחוז) של ההתקפים הראשונים יופיע לפני גיל שלוש שנים. המחלה נפוצה במיוחד אצל ילדים. אחד מתוך עשרה ילדים בגיל בית-הספר יסבול מאסתמה, לעומת 3 אחוזים בלבד בקרב המבוגרים.

מחקר חדש, אשר פורסם בגיליון אפריל 2010 של הירחון Journal of Allergy and Clinical Immunology, מעלה כי הנקה בלעדית במשך ארבעת החודשים הראשונים לחיי התינוק עשויה להפחית את הסיכון של הילד לפתח אסתמה עד גיל 8 שנים.

לרוב, המחלה באה לידי ביטוי בהתקפי קוצר נשימה, הנוצרים ממספר גורמים עיקריים:

1. מאמץ גופני.
2. מחלות ויראליות (כגון: התקררות, שפעת, ברונכיטיס ועוד).
3. אלרגיה לחומרים שונים (כגון: פריחה – אבקנים, קרדית אבק הבית, פרוות בעלי חיים, עישון ועוד).
4.  סטרס נפשי ופיזי, לחץ נפשי, כגון: חרדות, עצבנות-יתר וכ"ו.
5.  תגובה לשאיפת קור, גז האוזון או חנקן דו-חמצני.

אסתמה ואלרגיה למזון

מחקרים רבים מראים שאלרגיות למזון הן גורם חשוב בהתפתחות התקפי אסתמה. מתוצאות מחקר חדש, שפורסם בגיליון אוקטובר 2010 של ה-Journal of Allergy and Clinical Immunology, עולה כי נמצא קשר בין אלרגיה למזון לבין סיכון מוגבר להתקפי אסתמה. החוקרים בדקו נתונים של 8,203 משתתפים בסקר אשר נעשה ע"י National Health and Nutrition Examination Survey.

מתוצאות המחקר עולה, כי השכיחות המוערכת של אלרגיה למזון בארה"ב הייתה 2.5%.המחקר מצא, כי אנשים בעלי אלרגיה למזון נמצאים בסיכון גבוה לביקורים בחדר המיון בשל התקפי אסתמה, בהשוואה לאנשים ללא אלרגיה למזון.

מחקר חדש  אשר התפרסם בחודש יוני 2010 בירחון Thorax, טוען, כי דבקות בתזונה ים-תיכונית דלת שומן, המורכבת מירקות ופירות, אגוזים בעלת רכיב של דגנים מלאים, עשויה לספק הגנה מסוימת מפני אירועי צפצופים בנשימה, אלרגיות של דרכי הנשימה ואסתמה בילדות.

החוקרים, שנתקבצו ממספר מדינות ברחבי אירופה: המוסד הלאומי ללב וריאות בבריטניה, אוניברסיטת כרתים, בית החולים הכללי Venezelio שבכרתים והמרכז למחקר אפידמיולוגיה סביבתית בברצלונה, טוענים כי שכיחותה הגוברת של מחלת האסתמה ושל תופעות אלרגיות עשויה להיות קשורה בתזונה, בעיקר אצל חולים במדינות מערביות. מממצאי המחקר עולה, כי תזונה עשירה בחומרים נוגדי חמצון, עשויה למנוע ביטויי אלרגיה באוכלוסייה וכי אלו הגנו על חולי האסתמה מפני צפצופי נשימה ומפני נזלת אלרגית.

עוד עלה מהמחקר, כי צריכת אגוזים – מקור עשיר לויטמין E – הורידה באופן משמעותי את תסמיני האסתמה והגנה על הגוף מפני נזק לתאים הנגרם מרדיקלים חופשיים. כמו-כן, אגוזים מכילים רמות גבוהות של מגנזיום, אשר מחקרים אחרים הראו כי הוא עשוי להגן מפני אסתמה ולשפר את כוח הריאות.

המזונות המומלצים לחולי אסתמה הם: פירות, ירקות, אורז מלא, קינואה (עשירה בחלבון, ברזל, קלציום, סיבים תזונתיים ובוויטמינים, הקינואה נחשבת כמייבשת עודף ליחה בגוף), דייסת שיבולת שועל (עשירה בוויטמין B – טובה לרגיעה ולשינה בלילה) ודגנים מלאים.

קינואה
נחשבת כמייבשת עודף ליחה בגוף. קינואה

המזונות מהם מומלץ להימנע הם: מוצרי חלב למיניהם, בוטנים, קמח לבן, סוכר לבן מזונות משומרים, משקאות תוססים, בשר אדום, מלח, פרי הדר, מזונות המכילים את צבע המאכל טרטרזין, מזונות המכילים חומר משמר בשם בנזואט, קפאין, מזון מטוגן, מונוסודיום גלוטמט.

אסתמה ופעילות גופנית

רבים מהאנשים הסובלים מאסתמה תופסים את מחלתם כגורם המגביל את יכולתם הגופנית. מסיבות אלה, חולי אסתמה נמנעים לרוב מפעילות גופנית ובוחרים באורח חיים לא פעיל. השפעתה המיטיבה של הפעילות הגופנית על חולי האסתמה הוכחה במספר רב של מחקרים כמסייעת להקטנת חומרת ההתקף, הקטנת שכיחות התקפי אסתמה ומידת חומרתם, שיפור הכושר הגופני,  ירידה בשימוש בתרופות, שיפור ביכולת המוטורית, העלאת הדימוי הגופני והביטחון העצמי והשתלבות טובה יותר בפעילויות החברה הבריאה.

אסתמה מטופלת לא צריכה למנוע מהסובלים ממנה פעילות גופנית וספורט, אך חשוב לדעת שפעילות גופנית מאומצת יכולה לגרום להתקף אסמתי ולכן יש להתייעץ ברופא לפני תחילת הפעילות להתאמת טיפול תרופתי המתאים לפעילות גופנית.

רצ"ב מספר עצות אותן מעניקה גלית פרי לפני היציאה לפעילות גופנית בקרב חולה אסתמה:

  • ביום קר ויבש מומלץ לבצע את האימון בחדר הכושר או באולם ולהימנע מלהתאמן בסביבה/מזג אוויר אשר עלולים להאיץ את התפתחות ההתקף.
  • לפני הפעילות חשוב להקפיד על ביצוע תרגילי חימום ומתיחות בין 5-10 דקות, שיעזרו לפתוח ולהרפות את דרכי הנשימה.
  • בסיום האימון יש לבצע תרגיל שחרור והרפיה עד לירידת קצב הלב.
  • הפעילות המומלצת הינה פעילות גופנית מתונה כמו: הליכה, שחייה ולא פעילות מאומצת שיכולה לגרום לגירוי דרכי הנשימה ולהתקף אסטמה.
  • אם במהלך הפעילות מתחילים להרגיש כי נכנסים להתקף אסתמה, יש לעצור וליטול משאף מרחיב סימפונות.

* המאמר נכתב על ידי איילת נדיב, דיאטנית קלינית M.s.c,  בשיתוף עם גלית פרי, בעלת תואר B.Ed בחינוך גופני, שתיהן מרשת סטודיו C

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן