Skip to content

האם קרויף הובא רק בגלל השם?

הבן של אגדת הכדורגל יצטרך להתמודד במכבי עם קהל עצבני, מאמנים לא מפרגנים, שחקנים חסרי סבלנות ותקשורת דוקרת. גיבוי מגולדהאר יהיה המפתח להישרדותו. מאת שי דלל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבן של אגדת הכדורגל יצטרך להתמודד במכבי עם קהל עצבני, מאמנים לא מפרגנים, שחקנים חסרי סבלנות ותקשורת דוקרת. גיבוי מגולדהאר יהיה המפתח להישרדותו

מאת: שי דלל

רק הזמן יגיד האם ג'ורדי קרויף הוא האדם המתאים לחלץ את מכבי ת"א מהבוץ העמוק שבו הקבוצה שקועה כבר מעל 15 שנים. הרקורד של ג'ורדי כמנג'ר כולל את ואלטה ממלטה ושנתיים בלרנקה מקפריסין. אנשי מקצוע מאירופה יסכימו לאמן בישראל באחד מהמצבים הבאים: 1. מאמן ותיק שלקראת סוף הקריירה יסכים לבוא לישראל תמורת משכורת עתק. 2. שחקן עבר בעל שם שנכשל כמאמן ואין לו ביקוש באירופה. 3. איש מקצוע צעיר שיראה בישראל כקרש קפיצה לליגות הבכירות ביבשת.

ג'ורדי קרויף (צילום: ויקיפדיה)
ג'ורדי קרויף (צילום: ויקיפדיה)

על פניו, נדמה שמיץ' גולדהאר עשה את הבחירה הנכונה: מאמן ותיק ומצליח יחסית יעלה כמה מיליוני יורו. מאמנים שהיו שחקנים גדולים מתבררים בלא מעט מקרים כמאמנים די קטנים (לואיס פרננדס, לותר מתיאוס). קרויף ג'וניור לעומת זאת, מגיע למכבי כהמשך טבעי בגרף ההתקדמות שלו במקצוע. הוא גדל כבנו של יוהאן קרויף האגדי, שמלבד היותו אחד מהשחקנים הגדולים בהיסטוריה, הוא גם אחד ממוחות הכדורגל החריפים, שלפי חזונו נבנתה ברצלונה הגדולה. בלרנקה הגיע ג'ורדי לקבוצה שרק עלתה ליגה ובתוך שנתיים העפיל עמה לשלב הבתים בליגה האירופית (פעם ראשונה שקבוצה מקפריסין מגיעה לשלב זה). מלבד החינוך בבית, עבר ג'ורדי דרך כל מחלקות הנוער ועד לקבוצה הבוגרת של ברצלונה, ואף הספיק לשחק ארבע שנים תחת אלכס פרגוסון במנצ'סטר יונייטד.

השם לבדו לא יספיק

למרות נתוני פתיחה שנראים די מבטיחים, על מנת להצליח במכבי יצטרך ג'ורדי להתמודד מול מספר מכשולים: קהל אוהדים למוד כשלונות וחסר סבלנות, קהילת המאמנים בישראל שבאופן טבעי לא רואה בעין יפה את העובדה שאחד מהתפקידים המבוקשים ביותר נמסר לאיש מקצוע זר, שחקנים שכבר מהרגע הראשון יסבירו כיצד זר לא יוכל להבין את המנטליות של הכדורגלן הישראלי ולקינוח תקשורת מזלזלת שתדון בעיקר בשאלה האם יפוטר לפני או אחרי החגים.

גולדהאר. ייתן גיבוי?
גולדהאר. ייתן גיבוי?

אך בעיקר יצטרך קרויף להתמודד עם האיש שמינה אותו לתפקיד, מיץ' גולדהאר. הבעלים של מכבי נתפס כאדם תרבותי, מנומס, עומד בלחצים וכאחד שחושב לטווח ארוך. אלא שכמעט כל פעולה שביצע מאז שרכש את מכבי ת"א אוגוסט 2009, מעידה ההיפך. לאחר שנת הסתגלות ולמידה של הכדורגל הישראלי, החליט גולדהאר בקיץ 2010 שהדרך להצליח בכדורגל היא להשקיע כסף. הרבה מאוד כסף. תקציב הקבוצה בעונה שעברה חצה את רף 100 מיליון השקלים. הצוות המקצועי בראשות אבי נמני ויוסי מזרחי התמקד ברכישת זרים בעל שם גדול יחסית לליגה הישראלית ובמשכורות ענק לשחקנים הישראלים. חוזים מופרכים נחתמו עם רוברטו קולאוטי, ברק יצחקי, יואב זיו ובעצם עם כמעט כל שחקן בקבוצה. חצי שנה מאוחר יותר החליט גולדהאר לפטר את הצוות המקצועי, ולמנות את מוטי איווניר כמאמן. אך ההחלטה היותר משמעותית הייתה לשנות גישה לחלוטין ולבסס את הקבוצה על שחקני בית ורכישת שחקנים צעירים, ואכן בקיץ האחרון הרכש התבסס על שחקנים צעירים, הן זרים והן ישראלים.

יכול להיות שגולדהאר הבין שטעה וההחלטה לשנות לחלוטין את תפיסת העולם היא מוצדקת, אבל תוך פחות מחצי עונה הסבלנות שוב אזלה לגולדהאר וגם איווניר פוטר. חשוב לציין שהקבוצה אכן נכשלה בשנתיים האחרונות ולא מדובר בקפריזות של בעלים רודף פרסום, אך ניתן לצפות מגולדהאר לקצת יותר אורך רוח ואמונה בדרך בה החליט להוביל את הקבוצה.

רן בן שמעון, ההיית או חלמתי חלום

לכן, על מנת להצליח במכבי ג'ורדי חייב לקבל גיבוי מוחלט מהבעלים. ברגע שגולדהאר החליט על מנהל מקצועי זר, הוא חייב לספק לו את הכלים והזמן על מנת לעצב את הקבוצה בדמותו. המבחן הגדול למידת האמון שיעניק לו הבעלים הוא במינוי המאמן שיעבוד תחתיו. ג'ורדי מעדיף מאמן זר. אדם שאותו הוא ייבחר בעצמו ועמו תהיה לו שפה משותפת. מספר שמות נזרקו לאויר כשהמעניין ביותר הוא אוסקר גרסיה, מאמן קבוצת הנוער של ברצלונה. לעומת זאת מעדיף גולדהאר מאמן ישראלי, כך לפחות על פי הפרסומים בתקשורת. אפשר לנחש שעבודה עם רן בן שמעון היא לא חלום ילדות של ג'ורדי, וספק עד כמה הוא מכיר את תפיסת העולם של אלישע לוי. מינוי של מאמן ישראלי יעשה ככל הנראה בניגוד לדעתו. ואם המנהל המקצועי לא יכול לבחור את המאמן, אז כנראה שג'ורדי הובא למכבי בעיקר כדי למשוך שחקנים אירופיים בעזרת שם משפחתו.

ברגע שגולדהאר בחר בדרך מסוימת, הוא חייב לדבוק בה, לתת לאנשי המקצוע את מלוא מרחב הפעולה המקצועי, ובעיקר להתאזר בסבלנות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן