Skip to content

פרשת שפינוזה, עכשיו ההצגה

"ירושלים החדשה", מחזהו הטעון של האמריקאי דייוויד איבס על פרשת החרמתו של הפילוסוף היהודי ברוך שפינוזה, עולה לראשונה על בימת התיאטרון הישראלי  המחזה "ירושלים החדשה", שיעלה בקרוב על בימת תיאטרון החאן, מתאר את פרשת החרמתו של הפילוסוף היהודי הנאשם בכפירה ברוך דה שפינוזה (1677-1632) על ידי  פרנסי הקהילה היהודית באמסטרדם ורבה הראשי, שאול מורטרה, באמצע המאה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ירושלים החדשה", מחזהו הטעון של האמריקאי דייוויד איבס על פרשת החרמתו של הפילוסוף היהודי ברוך שפינוזה, עולה לראשונה על בימת התיאטרון הישראלי 

חזרות אחרונות על "ירושלים החדשה". צילום: יעל אילן

המחזה "ירושלים החדשה", שיעלה בקרוב על בימת תיאטרון החאן, מתאר את פרשת החרמתו של הפילוסוף היהודי הנאשם בכפירה ברוך דה שפינוזה (1677-1632) על ידי  פרנסי הקהילה היהודית באמסטרדם ורבה הראשי, שאול מורטרה, באמצע המאה ה-17. 

מדובר בחרם הגורף ביותר שהטילה הקהילה היהודית אי פעם. לאורך המחזה שפינוזה עומד לחקירה על ידי חבר בכיר במועצת העיר התובע מהקהילה היהודית לנדות את שפינוזה מתוכה ולהחרימו, אם יוכח, לפי השקפת החברים, כי אכן ביזה את עיקרי האמונה הדתית. 

מרבית הדמויות במחזה מבוססות על דמויות שהיו קיימות במציאות ופעלו בסביבתו של שפינוזה. המחזה הטעון מספר על שפינוזה הצעיר והמוקדם, שהפילוסופיה שלו עדיין בחיתוליה, מזניח את עסקי יבוא התבלינים שירש מאביו, ומעדיף להתבונן בנוף ולהתפלסף על טבע ואלוהים, על נצח ומתמטיקה ועל הקשר ביניהם. הוא חולק את הרהוריו הפילוסופיים עם נוצרים צעירים ובראשם קלרה ואן דן אנדן, שבה הוא מאוהב בדרכו האפלטונית. 

קשריו עם נוצרים אינם מפריעים לו לחיות בקרב הקהילה היהודית, להיחשב לעילוי בתורה, ולתלמידו האהוב של מנהיג הקהילה, רבי מורטרה, האוהב את שפינוזה כנכדו ומצפה ממנו שיירש אותו. במהלך המשפט עומדים כל הישגיו ויכולותיו בסכנה של נידוי מתוך הקהילה.  

ויטלי פרידלנד מגלם את שפינוזה ולצידו אורטל אבנעים (קלרה), אריה צ'רנר (מורטרה) ואחרים. את ההצגה, שתעלה ב-12 במאי, מביים סיני פתר. המחזאי דייוויד אייבס, יליד 1950, הוא אחד המחזאים האמריקאים המצליחים בשני העשורים האחרונים. "ירושלים החדשה" זכה בפרס של גילדת המחזאים האמריקאית (2008), והציב אותו בשורה אחת עם גדולי המחזאים האמריקאים, אלבי, מאמט, וקושנר, שזכו אף הם בפרס היוקרתי.   

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן