Skip to content

ליקויים, חלקם מהותיים, שנפלו בחמש עסקאות ייצוא ביטחוני

ליקויים, חלקם מהותיים, שנפלו בחמש עסקאות ייצוא ביטחוני. התנהלות בכירים ובראשם מנכ"ל משרד הביטחון לא נעשתה בהתאם לדפוסי מינהל תקין. שר הביטחון: "בכוונתו לפעול בהמשך על פי המתבקש מדוח הביקורת". בכ-30% מהמכרזים לאיוש משרות במשרד הביטחון נתגלו ליקויים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מבקר המדינה
מבקר המדינה

התנהלות בכירים ובראשם מנכ"ל משרד הביטחון לא נעשתה בהתאם לדפוסי מינהל תקין *  שר הביטחון: "בכוונתו לפעול בהמשך על פי המתבקש מדוח הביקורת" * בכ-30% מהמכרזים לאיוש משרות במשרד הביטחון נתגלו ליקויים

מאת עמי אטינגר

מבקר המדינה מצביע על ליקויים, חלקם מהותיים, שנפלו בחמש עסקאות ייצוא ביטחוני שבהן התנהלות בכירים במשרד הביטחון (משהב"ט), ובראשם המנכ"ל אודי שני, לא נעשתה בהתאם לדפוסי מינהל תקין. התנהלות מנכ"ל משהב"ט באה לידי ביטוי בנקיטת פעולות המצריכות סמכויות חוקיות, ללא סמכויות כאלה; באי-קיום חוק הפיקוח ותקנותיו, והוראות משהב"ט; בקבלת החלטות שאינה מבוססת על עבודת מטה סדורה; ובאי-התייעצות עם שר הביטחון בנושאים בעלי השלכה מהותית על מדיניות הייצוא הביטחוני.

משרד מבקר המדינה מעיר בחומרה, כי נוכח הרגישות המדינית שבייצוא הביטחוני, המצב של אי-מילוי הוראות חוק הפיקוח ותקנותיו ביחס לתיאום ולהתייעצות עם משרד החוץ, מעלה חשש לפגיעה באינטרסים המדיניים של מדינת ישראל.

עוד מעיר משרד מבקר המדינה, כי על משהב"ט להפיק את הלקחים העולים מדוח זה, ולוודא שליקויים כאלה בתהליכי העבודה לא יישנו. מבקר המדינה רשם לפניו את הודעת שר הביטחון מפברואר 2012, כי בעקבות ממצאי הביקורת "בכוונתו לפעול בהמשך על פי המתבקש מדוח הביקורת".

בשלושה מקרים פעלו מנכ"ל משהב"ט, אודי שני, וראש האגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני, מאיר שליט, שלא בהתאם לחוק הפיקוח ותקנותיו. אין להסיק ממקרים אלה על כלל פעילות משהב"ט בנושא זה, אך קיומם מצביע על ליקוי מהותי בניהול רישיונות השיווק והייצוא הביטחוניים.

ליקויים באיוש משרות במשרד הביטחון

בחודשים ינואר עד אפריל 2011 בדק משרד מבקר המדינה את ההליכים לאיוש משרות בכ-80 מכרזים פנימיים, המהווים כשליש מכלל המכרזים, שפרסם המשרד במהלך שנת 2010. בביקורת עלו ליקויים בשלבים השונים של המכרז: בכ-30% מהמכרזים שנבדקו עלו ליקויים בהתנהלות נציגי המשרד ונציגי נציבות שירות המדינה בנוגע לטיפול בפניות המועמדים ובניהול הישיבות של ועדות בוחנים; נוסף על כך, בחלק גדול מהמכרזים קיים המשרד דיון מקדים בטרם התכנסות ועדת הבוחנים – דבר שיש בו כדי לפגוע בכללי המינהל התקין. כמו כן נמצא, כי פרוטוקולי הדיונים של ועדת הבוחנים אינם משקפים את מהלך הדיון עד לקבלת ההחלטה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן