Skip to content

ארגון "בצלם": פרשת הרג משפחת סמוני ממחישה את הצורך במנגנון חקירה חיצוני לצבא

הפצ"ר: סגרנו את תיק החקירה של מות 21 בני משפחת סמוני. הפרקליטות: צה"ל לא ביצע פשעי מלחמה. ארגון בצלם: חמור מאוד שצה"ל חוקר את עצמו - יש להוציא את החקירה למנגנון חיצוני. אל"מ אילן מלכא לאחר זיכויו: אם חיילי היו נהרגים בעזה - היו לי היום דרגות תת אלוף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפצ"ר: סגרנו את תיק החקירה של מות 21 בני משפחת סמוני. הפרקליטות: צה"ל לא ביצע פשעי מלחמה. ארגון בצלם: חמור מאוד שצה"ל חוקר את עצמו – יש להוציא את החקירה למנגנון חיצוני. אל"מ אילן מלכא לאחר זיכויו: אם חיילי היו נהרגים בעזה – היו לי היום דרגות תת אלוף

מאת אליק מאור

תיק החקירה הצבאי, שנפתחה בעקבות נסיבות מותם של בני משפחת סמוני בתקיפת חיל האוויר במבצע "עופרת יצוקה", בשכונת זיתון שברצועת עזה, נסגר ולא יוגשו בו כתבי אישום. על כך, הודיעה אתמול (יום ג') סגנית הפרקליט לעניינים מבצעיים, רס"ן דורית תובל, מהפרקליטות הצבאית לארגון "בצלם".

"לאחר עיון בחומר החקירה", הודיעה הפרקליטות, "נמצא כי החקירה הפריכה לחלוטין את האשמות החמורות שהוטחו בצה"ל על ידי גורמים שונים, לפיהן התקיפות שבוצעו, כוונו במודע ובמישרין נגד אזרחים שלא נטלו חלק ישיר בלחימה, או שנעשו מתוך פזיזות או קלות דעת ביחס לאפשרות שאזרחים כאמור יפגעו מתקיפות אלו".

מדובר באירוע קשה שאירע במבצע "עופרת יצוקה" בעזה. 21 בני משפחת סמוני נהרגו מאש חיילי צה"ל ביום הרביעי למבצע הקרקעי בעזה. בין ההרוגים היו תינוקות בני חמישה ותשעה חודשים, ילדים בני 3, 4 ו-5. קשישים, נשים וילדים. בני המשפחה מסרו עדויות מזעזעות על ההרג ועל החרבת מתחם המשפחה. בעקבות כך נפתחה החקירה שנסגרה ללא האשמה.

פראג' סמוני (22) שאל אז במרירות: "איך ידברו איתי על שלום כשאני החזקתי את אחי הצעיר בן הארבע על ידי כשהוא נורה ומת בידיי ואני נפצעתי ביד וברגל?". שלוש שנים ארכה החקירה ובארגון בצלם יש כעס רב. "האופן והדרך בה צה"ל חוקר ופוטר את עצמו מאחריות", נטען בארגון, "מקומם ומעורר זעם".

אלמ מלכא (צילום: זרוע היבשה)
העדיף לשמור על חיי חייליו. אל"מ מלכא (צילום: זרוע היבשה)

עו"ד יעל שטיין, מנהלת מחקר בצלם, אומרת בתגובה לתקשורת, כי זה לא קביל "שבפעולה של הצבא, שהובילה להרג של 21 בני אדם שלא היו מעורבים בלחימה ושהו במבנה בו נהרגו, בהוראת הצבא, הצבא פוטר את עצמו מאחריות ולו כזו שתכיר בחומרת האירוע ותבהיר את נסיבותיו, גם אם מדובר בתאונה. הפרשה ממחישה את הצורך במנגנון חקירה חיצוני מהצבא".

אחד מנחקרי הפרשה, אל"מ אילן מלכא, מח"ט גבעתי לשעבר, אשר הורה על הפגזת המבנה בו שהו בני המשפחה, נמצא זכאי גם הוא. כל זאת, למרות שבמהלך התחקיר, הורה הרמטכ"ל כי נוכח כשלים מקצועיים שנתגלו בהתנהלותו, לא יקודם יותר מלכא במסלול פיקודי-מבצעי. דובר צה"ל מסר בתגובה כי "תא"ל דני עפרוני, (הפצ"ר) נתן את חוות דעתו על האירוע בטענות על ירי מהאוויר בשכונת זייתון במהלך מבצע 'עופרת יצוקה', והחליט כי החקירה הפריכה לחלוטין את ההאשמות החמורות לביצוע פשעי מלחמה שהוטחו בצה"ל על ידי גורמים שונים. כמו כן, מצא הפצ"ר, כי איש מן הגורמים המעורבים, ובראשם המח"ט, לא נהג ברשלנות בנסיבות העניין".

אל"מ מלכא מסר: "אם הייתי חוזר עם חיילים הרוגים מעופרת יצוקה, היו לי היום דרגות תת אלוף". מלכא אמר את הדברים אתמול למקורבים, לאחר שהפצ"ר דיווח על זיכויו. עתה הוא צפוי להיות מקודם, לאחר שקידומו הוקפא במהלך החקירה על ידי הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי. עוד אמר, כי בחר לשמור על חיי לוחמיו בשדה קרב מאוד מורכב.

סגנית הפרקליט, דורית תובל, הוסיפה בעניין זה: "הנסיבות המבצעיות של מבצע עופרת יצוקה בכלל, אשר התנהל ברובו בסביבה עירונית מאוכלסת בצפיפות, ושל האירוע הנדון בפרט, השליכו על האופן שבו נבחנו ההחלטות המבצעיות שהתקבלו במהלך האירוע".

מארגון בצלם לא נמסר, אם בכוונתם לערער על ממצאי התחקיר והחלטת הפרקליטות הצבאית לסגור את תיק החקירה ולזכות את צה"ל מאחריות.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן