Skip to content

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת: "מנהל הגימנסיה, ד"ר דגני, אינו ראוי להיות במערכת החינוך"

להגנתו של מנהל הגימנסיה יצאה מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר: "המנהל הביע את דעתו. זוהי מדינה דמוקרטית ומשרד החינוך אינו סותם פיות. גימנסיה הרצליה מחנכת ליעדים של משרד החינוך - לגיוס לצה"ל, לתרומה לקהילה ולהישגים גבוהים. אדם אמר את דעתו וצריך לכבד אותה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

להגנתו של מנהל הגימנסיה יצאה מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר: "המנהל הביע את דעתו. זוהי מדינה דמוקרטית ומשרד החינוך אינו סותם פיות. גימנסיה הרצליה מחנכת ליעדים של משרד החינוך – לגיוס לצה"ל, לתרומה לקהילה ולהישגים גבוהים. אדם אמר את דעתו וצריך לכבד אותה"

מאת צבי זינגר

התנהגות תלמידי התיכון בהצגה "גטו" בערב יום השואה הגיעה הבוקר לדיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר, פתח ואמר כי מדובר בפגיעה ברוטלית בזיכרון השואה והעם היהודי. הוא הוסיף ואמר, כי דבריו של ד"ר זאב דגני מנהל גימנסיה הרצליה, שקשר את התנהגות התלמידים לכיבוש, חמורים מאוד וכי הוא אינו ראוי להיות במערכת החינוך.

ד"ר דגני (צילום: מתוך אתר הגימנסיה)
שיקול דעת פדגוגי מוטעה? ד"ר דגני (צילום: מתוך אתר הגימנסיה)

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, אמרה בתגובה: "מנהל גימנסיה הרצליה הביע את דעתו. זוהי מדינה דמוקרטית ומשרד החינוך אינו סותם פיות. גימנסיה הרצליה מחנכת ליעדים של משרד החינוך – לגיוס לצה"ל, לתרומה לקהילה ולהישגים גבוהים. אדם אמר את דעתו וצריך לכבד אותה. דעתנו היא אחרת ואין שום הצדקה לכך שהתלמידים לא התנהגו כראוי". לעניין הפקת הלקחים בעקבות האירוע, אמרה שטאובר, כי התלמידים לא הוכנו כראוי לאירוע זה והמורים באולם לא מילאו את תפקידם. "חידדנו את הנהלים בדבר הצורך בהכנה מעמיקה לקראת אירועי תרבות מסוג זה והנחינו שבעתיד כל בית ספר ימנה מנהל אירוע מקרב המורים, ששמו יינתן מראש לאנשי התיאטרון למקרה של בעיות ושאלות".

 ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי): "סוגיית זיכרון השואה היא מכוננת. בעיני מה שאירע בהצגה הוא בבחינת חילול אחד הערכים המקודשים ביותר של משרד החינוך. אסור לנו להקל ראש ולהגיד שזוהי בעיה נקודתית. מדובר בחמישה בתי ספר בערב יום השואה בהצגה 'גטו' ולכן יש להתייחס לבעיה הזאת במלוא הרצינות". הוא הציע להחזיר את התלמידים להצגה על מנת ש"יחזרו בתשובה" כדבריו וכן לדבר על ההתנהגות הלא ראויה גם ביתר מוסדות החינוך. עוד הוסיף, כי ההיתלות באווירה האלימה אינה תירוץ וגינה את דבריו של ד"ר דגני. "ד"ר דגני פוגעני כלפי תלמידיו בכך שבדבריו הוא נותן לגיטימציה לאירוע שקרה. כנראה שהשתבש שיקול דעתו הפדגוגי", אמר אורלב.

השחקן עודד לאופולד, שדיבר אל התלמידים בסוף ההצגה, אמר כי החליט לדבר במעמד ההשתחוויה בתור עודד הפרטי ולא עודד השחקן. "לא יכולתי לעמוד מולם ולא להגיד שום דבר", אמר. הוא נתן כדוגמה את בתי הספר בגרמניה, שם לוקחים תלמידים לתיאטרון על מנת ללמד אותם להקשיב ולשפר את יכולות הלמידה שלהם בכיתות. עוד אמר, כי יש קשר בין מה שאירע באולם לעובדה שבאותו שבוע התלמידים ראו קצין מכה בקת של רובה מפגין. "אני מבקש לנתק את דברי מהקשר פוליטי. התלמידים שמעו אחר כך שרים וחברי כנסת מתרצים את ההתנהגות של הקצין. גם אני שירתתי בשטחים ונתקלתי במצבים קשים וידעתי מתי לשים את הגבול. כל הזמן אומרים לתלמידים שאסור לפעול באלימות והנה, חברי כנסת ושרים לא מגנים את האלימות שהופעלה. מכאן צריכה לצאת דוגמה".

אופק הרניק, יו"ר מועצת התלמידים והנוער: "אנחנו מסכימים שהמקרה לא בסדר, אבל אני שמחה לראות שכולם חושבים שזאת לא דוגמה מייצגת של הנוער במדינה. צריכה להיות בבתי הספר הכנה יותר משמעותית לפני אירועים כאלה ומאוד חשוב שאחרי אירוע ימשיכו את השיח וההליך החינוכי על מנת להעצים את המשמעות." היא הוסיפה, כי אסור לתת למקרה הזה להשפיע על יציאה לאירועי תרבות וכי כול כיתה, מכול בית ספר, צריכה לצרוך תרבות. "זוהי זכות מאוד גדולה עבור בני הנוער".

אלון ספן, מנכ"ל מתחם המדיטק בחולון: "המקרה הזה הוא רק קצהו של קרחון. אנחנו מדי יום ביומו נתקלים בהפרעות מצד תלמידים ואדישות רבה מצד המורים. מדובר בהיעדר הרגלי צפייה". הוא הלין על היעדר תקציבי תרבות. "הציפיה שלנו מהם, להגיע בגיל 17 ולראות הצגה מורכבת כמו גטו, היא פשוט בלתי אפשרית".

ח"כ מילר סיכם, כי הוועדה מגנה את התנהגות התלמידים בהצגה וכי יש חשיבות רבה לשילוב ההורים במהלך החינוכי. הוא מצפה ממנהלי בתי ספר להעביר מסר חינוכי לתלמידיהם ולגנות מכל וכל את התנהגותם במהלך ההצגה. "דגני היה צריך לומר: ראיתי את הדברים, הזדעזעתי ואני מפיק לקחים", אמר מילר. "אדם המצדיק פגיעה כול כך קשה בטרגדיה של העם היהודי אינו ראוי להיות חלק ממערכת החינוך".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן