Skip to content

תקפה אותך טמטמת הריון? לא נורא, אחרי הלידה יגדל לך המוח

הקשר של האם עם התינוק זה גם הביצה וגם התרנגולת. מאת רחלי לנגפורד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אצל האמהות הטריות נוצרו תאי מוח שהגדילו את ההיפותלמוס, שקשור במוטיבציה אמהית, את האמיגדלה וה-SN, שקשורים ברגש ובסיפוק. הקשר של האם עם התינוק זה גם הביצה וגם התרנגולת

מאת רחלי לנגפורד

נשים בהריון מתלוננות לא מעט על תסמונת שקיבלה את השם "טמטמת הריון". הן מדווחות על איבוד זיכרון ויכולת מופחתת להתרכז. גם לאחר לידה, הן מצליחות להתרכז רק בתינוק שלהם ותו לא, ובקיצור – עולמן המחשבתי כולו מתהפך על צידו.

אמא ותינוק
מצליחה להתרכז רק בתינוק (צילום: healingdream / FreeDigitalPhotos.net)

עניין טמטמת ההריון נשמע לי הגיוני עד כה, כיוון שמחקר משנת 2002 הראה מסריקות מוח של נשים בהריון, שבשלושת החודשים האחרונים לפני הלידה מוחה של האישה מתכווץ.

החוקרים משערים שאולי זה בגלל שהמוח מכין את עצמו להופעת התינוק, מהלך שמשנה לגמרי את התנהלות חייה ומחשבותיה של האם, ולכן יש אזורים שגדלים בעוד שאחרים קטנים. הם הראו שהכווץ הזה חוזר לגודלו המקורי עד שישה חודשים לאחר הלידה.

אבל אז נתקלתי במחקר חדש יותר: באוקטובר 2010 מצאה פרופ' פיליאנג קים במחקר שפורסם בכתב העת Behavioral Neuroscience שמוחן של אמהות טריות גדל בחודש הראשון לאחר הלידה. ממש גדל פיזית.

החוקרים סרקו את מוחן של 19 נשים לפני ואחרי שהן ילדו, בבית החולים החדש בייל. עשר נשים מתוך ה-19 ילדו בנים, ותשע נשים ילדו בנות. מוחן של הנשים נסרק 2-4 שבועות בטרם הלידה, וכן נסרק 3-4 חודשים לאחר הלידה. נמצא שנפח החומר האפור במוח (כלומר, מספר תאי המוח או הקשרים ביניהם) גדל באופן משמעותי באזורים מסוימים במוחן של האמהות הטריות.

זה לא כזה פשוט כמו שזה נשמע. באנשים מבוגרים לא נראית בדרך כלל גדילה של אזורי מוח בצורה כל כך משמעותית בזמן כל כך קצר. גדילה כזו תוך כמה חודשים רואים אצל אחרים רק במקרי פגיעה מוחית, מחלה, שינוי דרסטי בסביבת המחייה, או אם למדתם יכולת חדשה ותרגלתם אותה כל יום כל היום באופן מאד אינטנסיבי.

אצל האמהות הטריות נוצרו תאי מוח חדשים שהגדילו את ההיפותלמוס, שקשור במוטיבציה אמהית, את האמיגדלה ואת ה-SN, שקשורים ברגש ובתגמול וסיפוק, את האונות הפריאטליות, שקשורות בעיבוד חושי, ואת קליפת הקורטקס הקדמית שקשורה בחשיבה לוגית ושיפוט.

יותר מכך, ככל שהאמהות הטריות דירגו את התינוק שלהם כיותר מיוחד, יפה, אידיאלי באופי, מושלם וכו' וכו', האזורים במוח האמצעי שלהם שקשורים להתנהגות אמהית, רגש ותגמול היו יותר גדולים, לעומת אמהות שפחות התלהבו מהתינוקות שלהם.

טוב, נו, זה בטח ילד ראשון, איזו אמא לא תתלהב?

אז זהו, שלחלק מהאמהות במחקר כבר היו ילדים. זה דווקא הוסיף לגוון שבמחקר. לעומת זאת, יש אמהות שלא מתלהבות מהילדים שלהן. אלה הן האימהות שסובלות מדיכאון לאחר לידה. החוקרים וידאו שאף אחת מהיולדות האלה לא סבלה מדיכאון כזה, שכן ידוע שדיכאון לאחר לידה משפיע על הקשר שבן האם והתינוק, גורם לאם להתייחס פחות לילד ולהעניק לו פחות גירויים, וגם משפיע על ההתנהגות העתידית של הילד כשיגדל.

אז מה עושה התינוק שגורם למוח של האמהות לגדול?

הקשר של האם עם התינוק זה גם הביצה וגם התרנגולת. מצד אחד, התינוק היונק והתלוי באמו גורם למוח האם להפריש אוקסיטוצין, הורמון שאחראי על חיזוק הקשר הרגשי ביניהם. הרגש הנעים והרוגע שמשרה האוקסיטוצין במוחה של האם גורם לה לרצות להמשיך את הקשר הזה ורגשות אהבתה לתינוקה גוברים.

מצד שני, הגדילה עצמה שמתרחשת במוחה באזורים שקשורים לטיפול אמהי גורמים לה לטפל באדיקות בתינוק ולדאוג לשלומו – וייתכן שזה המנגנון שמשרת את הטבע כדי לדאוג שתינוקות גדלים בבטחה מבחינה פיזית, רגשית ושכלית.

החוקרים משערים שההורמונים שעולים ברמתם אצל יולדת – אוקסיטוצין, אסטרוגן ופרולקטין – הם אלו שמאפשרים למוח את שינוי הצורה הזה, את ההתארגנות מחדש בעקבות הופעתו של תינוק בחייהן.

אז התנהגות משנה את המוח, או המוח משנה את ההתנהגות?

הקשר עם התינוק מעצב מסלולים עצביים במוח

גם וגם. החוקרים שהציגו את הממצאים הנוכחיים אומרים שהתוצאות מראות שטיפול אמהי הוא תוצאה של בנייה מוחית פעילה שמתרחשת לאחר הלידה. לעומתם יש מחקרים שמדגישים דווקא שעצם הטיפול בתינוק מעורר את השינוי במוח. הם הראו שנשים שמעולם לא הרו, גברים והורים מאמצים מסוגלים להגיב תגובה אמהית אחרי מגע הדוק יומיומי עם תינוק. הקשר עם התינוק מעצב מסלולים עצביים במוח וגורם להם לגונן ולדאוג לו.

ואיך שני המחקרים מסתדרים יחד?

נראה שהמוח גם מתכווץ וגם גדל. החוקרים הראשונים בדקו את המוח שלושה חודשים לפני לידה והראו שהוא מתכווץ. המחקר החדש בדק את המוח של האמהות רק שבועיים עד חודש לפני הלידה. כלומר, המוח ככל הנראה כבר היה מכווץ, אך הם התייחסו לכך כאילו זה מצבו הטבעי.

לאחר הלידה הם הראו שהמוח גדל. נכון. כי גם המחקר מ-2002 הראה שהכיווץ חוזר לגודלו המקורי החל מהלידה ועד שישה חודשים לאחר מכן, והמחקר החדש אכן בדק את המוחות של האמהות בתוך הטווח הזה של מספר החודשים הקרוב ללידה.

כלומר, הטמטמת עוברת כשהתינוק מופיע, וזה שאתן מרוכזות בקטנצ'יק ולא בבעל, זה לא בגלל הטמטמת, אלא בגלל הגדילה של המוח, ההורמונים המתרוצצים שם, והריח המופלא של התינוק, שמחקרים מצאו שמכיל פרומונים שגורמים לאזורים אמהיים במוח להגביר את פעולתם.

צילום: healingdream / FreeDigitalPhotos.net

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן