Skip to content

צה"ל: אנחנו משלימים גדר בגבול מצרים, שתהיה בלתי עבירה למחבלים ומבריחים

השבוע דווח על חוליית מבריחים שפרצה את גדר המערכת בגבול מצרים. ביקורת קשה הוטחה ב"פרויקט שעון חול" עקב כך. בצה"ל מגיבים בהצהרה מרחיקת לכת: כשהגדר תושלם, היא תהיה בלתי עבירה והפריצה העכשווית התאפשרה, כי "לגדר הזו יש תהליך בנייה" מאת אליק מאור קצת במאוחר מגיבים בצה"ל על הטענה שהועלתה בדבר חסינותה של גדר המערכת החדשה, הנבנית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השבוע דווח על חוליית מבריחים שפרצה את גדר המערכת בגבול מצרים. ביקורת קשה הוטחה ב"פרויקט שעון חול" עקב כך. בצה"ל מגיבים בהצהרה מרחיקת לכת: כשהגדר תושלם, היא תהיה בלתי עבירה והפריצה העכשווית התאפשרה, כי "לגדר הזו יש תהליך בנייה"

מאת אליק מאור

קצת במאוחר מגיבים בצה"ל על הטענה שהועלתה בדבר חסינותה של גדר המערכת החדשה, הנבנית בגבול מצרים. בתחילת השבוע נודע, כי הגדר נפרצה על ידי מבריחי סמים שחדרו לישראל מסיני. מדובר בקטע "מת", שהיה סמוי מהתצפית ומערך הבקרה הצה"לי. הגדר נפרצה באמצעות אמצעים

הגדר בגבול מצרים
מכשול חסין? בניית הגדר בגבול מצרים

הידראוליים, רתכת להיתוך קורות הברזל בבסיס הגדר ומספרי מתכת. כוח צה"ל שעסק בפעילות שוטפת פתח במרדף אחרי המבריחים, לאחר שהבחין בפריצה, והמבריחים נתפסו.

האירוע העלה שאלות קשות בדבר יכולתה של הגדר לשמש מכשול חסין בפני המבריחים וארגוני הטרור הנעזרים בהם. מיזם הגדר, המכונה בצה"ל "פרויקט שעון חול", התפרסם על ידי צה"ל כפרויקט ייחודי, שיעמוד בפני ניסיונות חדירה ויעצור את המסתננים למיניהם. הגדר בנויה לעומק הקרקע ולגובה של עד 5 מטרים, ומורכבת ממוטות עבים. מעל הגדר מוצבות ה"תלתליות" וסביבה נפרצו שבילים המיועדים לסיורי צה"ל. בסמיכות לכך יש את שטח הטשטוש (שטח נקי, בו ניכרות טביעות נעל או כול מה שנע או נגרר עליו א.מ), ואמצעי מכשול נוספים.    

במנהלת קו התפר הגיבו במורת רוח לביקורת שהוטחה בהם. "לגדר הזו יש תהליך בנייה", אומר תא"ל ערן אופיר, ראש מנהלת קו התפר, האחראי על בניית הגדר. לדבריו, התמונה שונה לחלוטין ממה שפורסם באמצעי התקשורת. הוא דוחה את הביקורת ומצהיר, כי "כשהיא תהיה מושלמת, אי אפשר יהיה לפרוץ אותה באף אמצעי ידני". לגבי חמשת ניסיונות הפריצה שקדמו לפריצה האחרונה, הוא טוען ש"המקומות היחידים שבהם היו ניסיונות אלו, היו בנקודות בהן המכשול טרם הושלם". 

בהתייחסות לאירוע בו הצליחו המבריחים לעבור ולפרוץ את הגדר, קובע אופיר, כי "כאשר המכשול כולו, עם כול הקשיים שהוא מציב, יהיה מושלם, הגבול יהיה בלתי עביר. רק בגלל תהליכי בנייה שלא הושלמו, לא הושלמה לגמרי פריסת מערכת התצפיות". אופיר מסביר, כי מדובר "במערכות חכמות, שלא ישאירו 'שטח מת' ויכסו את כל הגבול". לדבריו, כאשר תושלם פרישתן, יתקשו מסתננים, מבריחים ומפגעים להתקרב אל הגדר בלי להיראות על ידי התצפיות המתוחכמות.

תא"ל אופיר אומר, כי נכון להיום אין בכוונת צה"ל להפוך את הגדר החכמה הזו לאינדוקטיבית (כזו שתתריע על כל נגיעה בגדר ותקפיץ כוחות צבא – א.מ). "הרעיון נשקל, אך אין כוונה כזו בינתיים". לדבריו, כאשר "הגדר תיבנה, היא תחסום את הכול". עד כה הושלמו 143 ק"מ מגדר הגבול. בצה"ל מבטיחים, כי במהלך השנה תושלם בניית כול הגדר על שלל מרכיביה.  

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן