Skip to content

מחלקות אשפוז בבתי חולים יוסבו למתקני כליאה. הרחוב הפלסטיני סוער

תכונה רבה בקרב הציבור הפלסטיני עם המשכה של שביתת האסירים הפלסטינים. חמאס והג'האד האסלאמי מאיימים בהסלמה, הרשות הפלסטינית מפעילה לחצים דיפלומטיים והאזרחים מאיימים באינתיפאדה שלישית. בישראל מעלים כוננות בבתי הכלא ומפנים שובתי רעב לאישפוז
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תכונה רבה בקרב הציבור הפלסטיני עם המשכה של שביתת האסירים הפלסטינים.  חמאס והגי'האד האסלאמי מאיימים בהסלמה, הרשות הפלסטינית מפעילה לחצים דיפלומטיים והאזרחים מאיימים באינתיפאדה שלישית. בישראל מעלים כוננות בבתי הכלא ומפנים שובתי רעב לאישפוז

מאת עידו וולקן ונורית קרטן

בבתי החולים סורוקה בבאר שבע והעמק בעפולה, יוסבו מחלקות שלמות לאשפוז בתנאי כלא, למקרה של ריבוי אשפוזים מקרב האסירים הפלסטינים ששובתים רעב מאז ה-17 באפריל. כך הוחלט לאחר הערכת מצב שקיימו כוחות הביטחון עם התמשכות השביתה. עד כה פונו עשרה שובתי רעב. שב"ס העלה את רמת הכוננות מחשש למהומות בבתי הכלא.

שביתת האסירים הפלסטיניים בבתי הכלא האסירים הגיעה ליומה ה-19, שבת ה-05 למאי. שביתת האסירים הפלסטינים החלה ב-17 באפריל השנה, בדרישה להקל את תנאי המאסר של האסירים, בהתאם להתחיבויות ישראל במסגרת עסקת שליט. מעל ל-1500 אסירים פלסטיניים מהתנועות השונות שובתים תחת הכותרת "ניצחון או מוות" ברחבי בתי הכלא הישראליים. עיקר תביעותיהם להמשיך ללמוד, לקבל ביקורי משפחות מעזה ולהשתמש בטלפון.

בי"ח סורוקה. מחלקות יותאמו כמתקני כליאה (צילום: ויקיפדיה)
בי"ח סורוקה. מחלקות יותאמו כמתקני כליאה (צילום: ויקיפדיה)

נראה כי השביתה מהווה מניע למחאה עממית נרחבת במדינות האזור. חוץ מפעילויות מחאה מקומיות כהפגנות ועצרות ברחבי הערים הפלסטיניות, הפגנות הזדהות נערכו השבוע גם בתורכיה, בלבנון ובתוניסיה. אתר "האינתיפאדה הפלסטינית השלישית" הכריז כי האינתיפאדה הזו תהיה "אינתיפאדת האסירים". כרוז שהוצא במהלך סוף השבוע, הודיע על הפגנות שיערכו ביום שישי ה-15 במאי,  ואשר יכונה "שישי האסירים".יום זה, כך בכרוז, יהווה "שעת האפס" לפתיחת פעילויות ההתנגדות לישראל.

בנאום שנשא בתפילת יום השישי באוהל עצרת התמיכה באסירים שבעזה, הודיע חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה ח'ליל אלחיה: "ישראל לא תצפה לתגובתנו במידה וימות אחד מהאסירים." איומיו של אלחיה אינם חריגים בנוף הפוליטי הפלסטיני וגם הג'האד הפלסטיני מיהר לאיים בהסלמה במידה וימות אחד האסירים. במסיבת עיתונאים שערכה תנועתו, ליל שני ה-30/04, הודיע בכיר הג'האד האסלאמי חדר חטיב כי במידה וימות אחד האסירים, ההרגעה בדרום בטלה ומבוטלת.

בעוד התנועות הניציות מאיימות בפעילות צבאית, מפעילה הרשות הפלסטינית לחצים דיפלומטיים לסיום השביתה. מוקדם יותר היום, דיווח המשקיף הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור כי עשרה אסירים הועברו לבית החולים עקב הידרדרות מצבם הבריאותי. מנסור שלח מכתבים למזכ"ל האו"ם, מועצת הביטחון והועידה הכללית, שבהם הוא קורא לקהילה הבין-לאומית ללחוץ על ישראל על מנת "לשים קץ להפרותיה החוזרות ונשנות את החוק הבינלאומי." אגרתו מתייחסת לא רק לשביתת האסירים כי אם גם לעופרת יצוקה, שאותה כינה "התוקפנות הישראלית של דצמבר 2008" ולהמשך הבנייה בהתנחלויות.

לתמונה נכנסת גם מצרים, שתיווכה במסגרת עסקת שליט באוקטובר האחרון בין חמאס וישראל. בסוף השבוע שעבר, נפגש יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ח'אלד משעל עם שר המודיעין המצרי מוראד מואפי בקהיר. משעל קרא למצריים ללחוץ על ישראל לעמוד מאחורי התחיבויותיה במסגרת עסקת שליט, הבולטת שבהן היא הפסקת המעצר בבידוד. על פי דיווחיו של עיסא קראקע, השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, מתנהלים מגעים אינטנסיביים בין מצרים וישראל להפסקת שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן