Skip to content

נפתח משפט הנאשמים בפיגועי ה-11 בספטמבר, יואשמו בפשעי מלחמה

בראש הנאשמים: מתכנן הפיגועים, חאלד שייח מוחמד. הנאשמים מתעלמים מבית המשפט הצבאי ומפריעים להליכים. אם יורשעו, הם צפויים לספוג גזר דין מוות מאת גרשון גירון בסיס הצי האמריקני בגואנטנמו מצוי, לפחות להלכה, על אדמתה של מדינה שעימה יש לארה"ב יחסי עוינות קשים. אתמול הופגנה שם עוינות דווקא על ידי לא-קובנים. בבסיס נפתח אתמול משפטם של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בראש הנאשמים: מתכנן הפיגועים, חאלד שייח מוחמד. הנאשמים מתעלמים מבית המשפט הצבאי ומפריעים להליכים. אם יורשעו, הם צפויים לספוג גזר דין מוות

מאת גרשון גירון

בסיס הצי האמריקני בגואנטנמו מצוי, לפחות להלכה, על אדמתה של מדינה שעימה יש לארה"ב יחסי עוינות קשים. אתמול הופגנה שם עוינות דווקא על ידי לא-קובנים. בבסיס נפתח אתמול משפטם של חאלד שייח מוחמד ושל ארבעה מחבריו, כולם נאשמים בתכנון הפיגועים ב-11 בספטמבר 2001, שבהם נהרסו מגדלי התאומים, הוחרב בניין הפנטגון ומטוס נוסעים נוסף התרסק על כל נוסעיו. בסך הכול נהרגו במגה-הפיגוע הזה קרוב ל-3,000 איש.

הליך הקראת כתב האישום נגד החמישה הפך אתמול לסיוט ממושך. שתיקות מוזרות והתפרצויות זעם ומחאה של הנאשמים גרמו להארכת ההקראה למשך זמן בלתי אפשרי של 13 שעות.

חאלד שייח מוחמד וארבעת שותפיו לתכנון להוצאתו לפועל של הפיגוע ב-11 בספטמבר 2001, הופיעו בבית המשפט לראשונה מאז הואשמו ברצח 3,000 איש כמעט. החמישה לא נראו בציבור מאז שנת 2008 כאשר הוגש נגדם כתב האישום.

מתכנן הפיגועים
מתכנן הפיגועים. חאלד שייח מוחמד

שייח מוחמד והאחרים – וואליד מוחמד סאלח, מובראק בין אטאש, רמזי בינאלשיב ועלי עבדול עזיז עלי – נחושים, כנראה, להפר את הוראות השופט. הם מסרבים לדבר או לשתף פעולה עם סדרי הדין. הם מעדיפים לשתוק, להתעלם או להתפרץ ובכך לשבש את הדיונים.

בין אטאש הוכנס לבית המשפט כבול לכסא, מסיבה לא ברורה, והותר אחרי שהבטיח לא להפריע להליכי בית המשפט. ואולם, לקראת סוף הדיון הוא פשט את חולצתו במטרה להדגים פציעות שלדבריו ספג במעצר. השופט ציווה עליו לחדול ואיים שיסולק מבית המשפט אם לא ינהג כפי שמורים לו. מאוחר יותר נטל בין אטאש דף, הכין ממנו מטוס נייר והניח אותו על המיקרופון.

השופט, קולונל ג'יימס פוהל, ביקש מהחמישה להודיע רשמית על רצונם להיות מיוצגים על ידי עורכי הדין האזרחיים שליוו אותם לאולם המשפט. אך מאחר והנאשמים סירבו לשתף פעולה, פסק רוהל שהם ימשיכו להיות מיוצגים על עורכי דינם הצבאיים והאזרחיים הנוכחים.

כל החמישה מואשמים במעשי טרור, חטיפת מטוסים, קשירת קשר, רצח מתוך הפרת חוקי המלחמה, תקיפת אזרחים ומטרות אזרחיות, גרימה מכוונת של נזק גופני והחרבת רכוש בניגוד לחוקי המלחמה. על פי כתב האישום החמישה "אחראים לתכנון ולהוצאה לפועל של תקיפות ה-11 בספטמבר, בניו יורק, וושינגטון הבירה, ושנקסוויל, פנסילבניה, שגרמו למות 2,976 בני אדם". אם יורשעו הם צפויים לעונש מוות.

למעלה משעתיים נדרשו פקידי בית המשפט כדי לקרוא לפרוטוקול את פרטי חטיפות המטוסים. אבל סירובם של הנאשמים לדבר עורר בעיות גם בנוגע לתרגום ההליכים.מאחר והם סירבו לדבר, השופט לא יכול היה לוודא שהם שומעים את תרגום ההליכים. זמן רב נדרש לצורך הכנסת רמקולים לאולם המשפט. אחדים מעורכי הדין התנגדו גם לפתרון זה, וסוגיית התרגום נותרה בעינה בפתיחת ההליכים.

פוהל אמר שאם מוחמד יסרב להשיב לכתב האישום הוא ישיב בשמו ב"לא אשם". בהמשך בחרו כל החמישה לא להשיב, הליך שגרתי בדיוני בית משפט צבאי. הישיבה הבאה תתקיים ב-12 ביוני. לדברי פוהל סביר ששנה תמימה תחלוף בטרם ייפתח המשפט עצמו.

כמה שעות אחרי פתיחת הדיון התפרץ אחד הנאשמים. בינאלשיב צרח באנגלית כבדה: "ייתכן שלא תראו אותנו יותר, הם עומדים להרוג אותנו".

בהפסקות בדיון הנאשמים שוחחו זה עם זה ונראו רגועים. בינאלשיב הוביל את האחרים פעמיים לתפילה בבית המשפט, ועיכב את חידוש הדיון. שייח מוחמד, שצבע כנראה את זקנו הארוך בחינה אדומה, נראה רזה מכפי שהיה בעבר, חיוור ונמוך קומה מהאיש שהעולם התוודע אליו מתמונות שפורסמו לאחר לכידתו בפקיסטן בשנת 2003.

 מוחמד הועמד לראשונה לדין בבית משפט צבאי בשנת 2008, אולם אז עצר הנשיא אובמה את ההליכים כחלק מניסיונו לסגור את מרכז המעצר בבסיס גואנטנמו שבקובה. מאחר שלא עלה בידו לסגור את הבסיס, אובמה ניסה ב-2009 להעביר את התיק לבית משפט פדרלי בניו יורק, אך נסוג בשל גל המחאה הגדול שהתנגד לצעד זה. בסופו של דבר, נזנחה התכנית משיקולי אבטחה ותקציב. ובאפריל 2011 הודיע התובע הכללי שהחמישה יישפטו בבית משפט צבאי במפרץ גואנטנמו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן