Skip to content

סיבוב הכרעה בבחירות לנשיאות סרביה, מפלגת הימין מובילה בפרלמנט

לאחר סיבוב הבחירות הראשון, הנשיא טאדיץ' מוביל ברוב קטן על יריבו תומיסלאב ניקוליץ'. משקיפים מצפים שבסיבוב השני - יותר בוחרים יתמכו בנשיא המכהן טאדיץ', בגין חששם מעברו הלאומני של מתחרהו, ניקוליץ', שותפו לשעבר של הרודן מילושביץ'
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר סיבוב הבחירות הראשון, הנשיא טאדיץ' מוביל ברוב קטן על יריבו תומיסלאב ניקוליץ'. משקיפים מצפים שבסיבוב השני – יותר בוחרים יתמכו בנשיא המכהן טאדיץ', בגין חששם מעברו הלאומני של מתחרהו, ניקוליץ', שותפו לשעבר של הרודן מילושביץ'

מאת גרשון גירון

אתמול, יום ראשון, התקיימו בסרביה בחירות לנשיאות ולפרלמנט. סוכנות רויטרס מדווחת, שהמפלגה הסוציאליסטית, מורשת הרודן מילוסביץ', אוחזת במפתח לשלטון בסרביה. הבוחרים, הזועמים על השפל הכלכלי במדינה ועל שיעור האבטלה שעומד על 25%, הענישו את המפלגה הדמוקרטית השלטת. הדמוקרטים, חלק מהקואליציה שהפנתה את סרביה מערבה לאחר סילוק מילושביץ' בשנת 2000, זכו ל-23% מקולות הבוחרים, לעומת 38% שבהם זכו בבחירות 2008.

הבוחרים הענישו את טאדיץ'
הבוחרים הענישו את טאדיץ'

אחרי שנים של התנדנדות בין תומכי רפורמה פרו מערבים ללאומנים פרו רוסים, הצטיינו הבחירות הפעם באחדות דעים בין הגושים הפוליטיים הגדולים – שניהם מסכימים שעל סרביה להצטרף לאיחוד האירופי.

המפלגה הפרוגרסיבית, הימנית, המונהגת על ידי לאומנים קיצונים הטוענים שהם שותפים לרצון להצטרף לאיחוד, זכתה בניצחון דחוק מאוד בבחירות לפרלמנט, עם כ-24.7% מקולות הבוחרים, אך עליה לגייס מפלגות אחרות לקואליציה.

הסוציאליסטים, בהנהגת דוברו לשעבר של מילושביץ', איביקה דאצ'יץ', הכפילו את כוחם ל-16% מקולות הבוחרים, וישמשו לשון מאזניים בפרלמנט.

הנשיא המכהן, בוריס טאדיץ', מהמפלגה הדמוקרטית, ויריבו הפרוגרסיבי, תומיסלב ניקוליץ', יתמודדו ב-20 במאי בסיבוב בחירות שני לנשיאות המדינה. הם נוטים להמשך הקואליציה הקיימת עם המפלגה הדמוקרטית, ברית רפורמית שקידמה מאוד את האומה בת 7.3 מיליון אזרחים לקראת הצטרפות לאיחוד האירופי. אבל דאצ'יץ' ידרוש מחיר גבוה: "מי שרוצה לדבר איתנו… יצטרך להבין שקמנו לתחייה," הוא אמר לתומכיו הצוהלים בבלגרד. "אולי סרביה אינה יודעת היום מי יהיה נשיא, אך היא יודעת מי יהיה ראש ממשלה".

דאצ'יץ' ידרוש מחיר גבוה
דאצ'יץ' ידרוש מחיר גבוה

דאצ'יץ' תיקן את המפלגה הסוציאליסטית, אולם הוא מסרב להתנצל על תפקיד קודמו בחרחור מלחמה, שעלתה בחיי יותר ממאה אלף בני אדם והובילה את ארצו לעוני ולבידוד בינלאומי. לדברי משקיפים, יש לסוציאליסטים "פוטנציאל סחיטה עצום".

"הם קרובים לדמוקרטים, אבל יהיו להם דרישות עצומות," אמר זורן סטויקוביץ'. "סביר מאוד שהקואליציה התומכת באירופה תמשיך לשלוט."

דאצ'יץ' תומך בחברות של סרביה באיחוד האירופי, אך עוין את קרן המטבע הבינלאומית ומתנגד לכך שסרביה תבקש אשראי נוסף מהקרן. כמו כן, הוא התחייב להגן על נכסי המדינה מפני הפרטה.

ניקוליץ' שותפו לשעבר של מילושביץ'
ניקוליץ', שותפו לשעבר של מילושביץ'

משקיפים מצפים שבסיבוב השני – יותר בוחרים יתמכו בנשיא המכהן טאדיץ', בגין חששם מעברו הלאומני של מתחרהו, ניקוליץ', שותפו לשעבר של הרודן מילושביץ'.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן