Skip to content

דחייה נוספת בגירוש פליטי דרום-סודן

ב-6 במאי, היה משרד הפנים צריך להשיב לעתירה נגד גירוש פליטי דרום-סודן לארצם. משרד הפנים ביקש דחייה נוספת עד ל-30 במאי כדי לגבש המלצותיו. בינתיים, רבים מהפליטים מחוסרי עבודה כי אשרות השהייה שלהם בוטלו, וטוענים כי הם עומדים בסכנת פינוי מהדירה ומתקשים לפרנס את ילדיהם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ב-6 במאי, היה משרד הפנים צריך להשיב לעתירה נגד גירוש פליטי דרום-סודן לארצם. משרד הפנים ביקש דחייה נוספת עד ל-30 במאי כדי לגבש המלצותיו. בינתיים, רבים מהפליטים מחוסרי עבודה כי אשרות השהייה שלהם בוטלו, וטוענים כי הם עומדים בסכנת פינוי מהדירה ומתקשים לפרנס את ילדיהם

מאת שרון ליבנה

העתירה נגד גירוש פליטי דרום-סודן הוגשה ב-29 במרס לבית המשפט המחוזי בירושלים. ב-4 באפריל ביקש משרד הפנים ארכה של שלושה שבועות כדי להשיב לעתירה. אתמול, 6 במאי, ביקש ארכה נוספת של ארבעה שבועות ונימק: "בימים אלה מתַכלל המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה חוות דעת בכלל ההיבטים הצריכים לעניין, לאחר קבלת עמדתם של הגורמים הממשלתיים הקשורים לעניין, לרבות מידע על אודות מצב עדכני. העמדה העדכנית בנושא ההרחקה ועיתויה תתגבש סופית לאחר גיבוש עמדת המטה לביטחון לאומי כאמור. לאחר מכן יובא הנושא לבדיקה משפטית ולהכרעת הדרג מדיני."

ניצן הורוביץ (צילום: ויקימדיה)
מה יעשו האנשים? ח"כ ניצן הורוביץ (צילום: ויקימדיה)

העותרים הגיבו אתמול (7 במאי) לבקשה, וביקשו מבית המשפט שיאריך את האשרות של אנשים שמוצאם מדרום-סודן עד לקבלת ההחלטה, זאת כדי שיוכלו להמשיך לעבוד ולפרנס את עצמם. העותרים מותחים ביקורת על משרד הפנים: "הבחינה שנעשית כעת היתה צריכה להיעשות לפני שהודיע המשיב על הפסקת ההגנה הזמנית… התנהלות זו של המשיב מנוגדת לכלל היסוד של המשפט המנהלי, המחייב רשות מנהלית לקבל את החלטתה לאחר בדיקה מעמיקה של כלל העובדות המעודכנות הצריכות לעניין."

בתגובה של העותרים מובאות עדויות של כמה אנשים שמוצאם מדרום-סודן, שפוטרו מעבודתם לאחר שהאשרות שלהם פגו.

אמאו באיו היא  אם לשניים שמוצאה מהעיר אבאיי שבדרום-סודן, שבה נמשכת הלחימה. היא מצהירה כי היתה המפרנסת היחידה במשפחתה ופוטרה מעבודתה בחברת כוח אדם. מעסיקה נתן בידה פתק ובו כתוב, כי לא תוכל לעבוד עד שתהיה בידה אשרה חדשה. היא מצהירה כי אין למשפחתה מקורות קיום, ואינה יכולה לשלם עוד את דמי השכירות.

לוקה ויטו, נשוי ואב לשנים, מצהיר כי פוטר מעבודתו במלון וכי אשתו פוטרה לפני חודשיים, ולא קיבלה פיצויי פיטורים. "מאז פיטורי אין לי מקורות מחייה, ואין לנו דרך לפרנס את ילדינו. אני גם חושש שבקרוב לא אוכל לשלם את דמי השכירות ואז נפונה מהדירה שבה אנו גרים. נגמר לי כל הכסף בבנק. בקרוב בעל הבית יזרוק אותנו מהדירה. הבעיה הקשה ביותר היא שמרגע שלא עובדים בבית מלון או במקום אחר בצורה מסודרת, אז גם אין ביטוח בריאות. הדבר קשה במיוחד עבור הילדים, אשר יכולים לחלות בלילה ואז לא יהיה לנו איך לטפל בהם. זה הדבר הקשה ביותר עבורי לחשוב עליו, שחלילה הילדים יחלו, כי כבר איבדתי ילד אחד בגיל שמונה חודשים אשר חלה ונפטר לצערנו. נוכח המצב הנוכחי בדרום-סודן אני חושש מאוד לשוב לשם בעת הזאת. אני מגיע מאזור באר אל-גזאל שם ישנה לחימה ממש בזמן הזה. מדובר באזור גבול, והמלחמה היא כנגד כוחות צבא של צפון סודן".

משרד הפנים אמנם הוציא מסמך רשמי האומר, כי לא תיאסר העסקת  אנשים ממוצא דרום-סודני עד להכרעה בעתירה, אך בו-בזמן מסרב להאריך את האשרות שלהם. בדיון בוועדת הכנסת שהוקדש לנושא ב-30 באפריל, בוועדה לעובדים זרים בראשות ח"כ ניצן הורוביץ, נמנע נציג משרד הפנים יוסי אדלשטיין מלמסור את עמדת המשרד בנוגע לגירוש, בטענה כי היא טרם גובשה. לאחר שנציגים מהקהילה הדרום-סודנית סיפרו על הקושי להתפרנס בגלל ביטול אשרות השהייה שלהם, פנה ח"כ הורוביץ אל אדלשטיין ושאל מה מצפה משרד הפנים שיעשו אותם אנשים שנותרו ללא עבודה וללא אשרות, ואדלשטיין ענה: "שיעזבו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן