Skip to content

מסיבת האחדות: נתניהו ומופז התאמצו להוכיח, כי לא מדובר כאן בסתם קומבינה

במסיבת העיתונאים המשותפת, שערכו בצהריים נתניהו ומופז, הם ניסו לשכנע כי מדובר בצעד היסטורי שיחסל את תופעת הסחטנות והכיבודים ויאפשר את ביטול "חוק טל" ואת השוויון בנטל בחברה הישראלית. יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', תקפה את מופז במילים קשות: "היינו עדים ב-24 השעות האחרונות לזיג-זג המגוחך והנלעג ביותר שנראה אי פעם בפוליטיקה הישראלית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במסיבת העיתונאים המשותפת, שערכו בצהריים נתניהו ומופז, הם ניסו לשכנע כי מדובר בצעד היסטורי שיחסל את תופעת הסחטנות והכיבודים ויאפשר את ביטול "חוק טל" ואת השוויון בנטל בחברה הישראלית. יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', תקפה את מופז במילים קשות: "היינו עדים ב-24 השעות האחרונות לזיג-זג המגוחך והנלעג ביותר שנראה אי פעם בפוליטיקה הישראלית

מאת צבי זינגר

כמו זוג יונים מאוהבות, שרבו והשלימו ביניהן, ניצבו היום בנימין נתניהו ושאול מופז, במסיבת עיתונאים שכינסו בכנסת, וניסו להסביר את המהפך המפתיע שעשו באישון לילה, לאחר יריבות לא קלה – שבמהלכה הטיח מופז בנתניהו את התואר "שקרן!".

כמו זוג יונים (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
כמו זוג יונים (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

כאשר התבקש מופז להסביר איך הסכים לשתף פעולה, בממשלת האחדות, עם ה"שקרן" נתניהו – מיהר להסביר: "דיברנו על זה ראש הממשלה ואני – והחלטנו לשים את זה מאחורינו".

נתניהו ומופז עשו היום בצהריים מאמצים רבים כדי לנסות ולהוכיח, כי אין מדובר כאן בסתם "קומבינה". "אני מאמין שהחלטנו ללכת על מהלך היסטורי וגדול, לא סחטנות ולא כיבודים", אמר מופז, "לא באתי עם רשימה של כיבודים לראש הממשלה. לא ביקשתי תפקיד, ואני יכול פה לומר שקיבלתי הצעה לתפקיד של שר מסוים ואמרתי 'לא'. אני בא לעניינים ולנושאים שהם בחזקת הנושאים הגורליים שעומדים על סדר יומה של ישראל בתחום הביטחוני והלאומי, להיות שותף באותם תחומים. גם לא ביקשתי כיסאות. קדימה הולכת למהלך החשוב, הזה כדי להוביל תהליכים שעד כה מדינת ישראל לא הצליחה להוביל, ואנחנו נסייע על מנת להגשים את התהליכים האלה".

ונתניהו הסביר: "מה כבר לא אמרו עלי? אפילו שאני משיחי. אבל אני מוביל ממשלה עם יריבים פוליטיים לשעבר, בשותפות יוצאת מהכלל, משתפים דעות וזו הנקודה החשובה ביותר: אנו מנהלים זאת בצורה מאוד נחושה ומאוד שקולה. ואנו דנים בנושא איראן כבר זמן רב. הדיונים שהתקיימו היו רצינייים ואלה שיהיו יהיו רציניים".

את מסיבת העיתונאים המשותפת, שנערכה בכנסת, פתח ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "מדינת ישראל זקוקה ליציבות", אמר. "העשייה הגדולה של הממשלה עד היום למען מדינת ישראל היא תוצאה של שיתוף פעולה הדוק בין חלקי הקואליציה, אבל בראש ובראשונה היא תוצאה של יציבות פוליטית.

"מלכתחילה אני רציתי שנמשיך בעשייה הזאת עד למועד הבחירות המקורי. כשחשבתי שהיציבות מתערערת, הייתי מוכן ללכת לבחירות. אבל כשהתברר לי שאפשר להקים ממשלה רחבה מאוד – למעשה הממשלה הרחבה ביותר בתולדות ישראל, של 94 חברי כנסת – הבנתי שאפשר להחזיר את היציבות מבלי ללכת לבחירות. ולכן החלטתי להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. אני רוצה לברך את שאול מופז על הצעד החשוב שהוא עשה, הצעד הזה נותן אחריות ותקווה לכל מדינת ישראל".

נתניהו לגלג על מותחי הביקורת. "עד לפני ימים אחדים", אמר, "הבהירו לי שאני רוצה ללכת לבחירות כדי לברוח מהתקציב, כדי לברוח מחוק טל, כדי לברוח מהשאלות הקשות ביותר שעומדות בפני מדינת ישראל. והנה אנחנו באים יחד, שאול ואני, אנשי הליכוד ואנשי קדימה, ושאר חלקי הקואליציה, ואנחנו משלבים ידיים… אנחנו הולכים להשלים את סוף הקדנציה ואנחנו נעשה עשייה גדולה. נחזיר יותר יציבות, יותר משילות למדינת ישראל, דבר חשוב שמדברים עליו עשרות שנים. יש לנו הזדמנות היסטורית בעניין הזה, כמו בעניינים אחרים, לעשות פה שינוי שבאמת העם מייחל לו".

ח"כ שאול מופז, בנימה כמעט נמלצת, פתח ואמר: "ישנם רגעים בחייה של אומה שבהם היא נדרשת לקבל החלטות כבדות משקל. ישנם רגעים בחייו של מנהיג שבהם עליו לקבל החלטות בעלות משמעות אישית. אני מאמין שהגיעה השעה לשנות סדרי עולם במדינת ישראל. המהלך הזה של ממשלת האחדות הרחבה ביותר שידעה מדינת ישראל הוא מהלך היסטורי, זהו מהלך של אחדות לאומית, והאחדות הזאת חשובה לעתידה של מדינת ישראל. קואליציה של תשעים וארבעה חברי כנסת תדע להתמודד טוב יותר מול אתגרי העתיד של ישראל".

ראש הממשלה ובעיקר מופז מנו את ארבע העקרונות שעליהם הסכימו – ואשר סללו את דרכם  לממשלה האחדות: החלפת "חוק טל" בחוק שוויוני וצודק יותר, שינוי שיטת המשטר, נסיון לקדם את תהליך השלום עם הפלסטינים ו"תקציב אחראי", שישמור על ההישגים הכלכליים של המדינה.

מופז הדגיש בדבריו במיוחד את נושא שינוי שיטת הממשל: "יש רוב ברור בקרב אזרחי ישראל לתיקון שיטת הממשל הממארת שלנו, שיטה שמקדמת את הסחטנות על פני המשילות. אם אנחנו עד סוף השנה הזאת, כפי שסיכמנו, מביאים שיטת ממשל חדשה, ועל פי שיטת הממשל הזאת נלך לכנסת התשע עשרה, די לנו בהישג הזה עבור מדינת ישראל. שינוי שיטת הממשל ישפיע על כל אורחות חייה של מדינת ישראל, על כל תהליך קבלת ההחלטות ועל כל היכולות של ממשלה יציבה לתכנן, להחליט ולבצע".

תיקון עולם. מופז (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
תיקון עולם. מופז (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

על חוק טל אמר מופז: "אנחנו הולכים לעשות פה תיקון עולם. אנחנו הולכים להסיר אחת ולתמיד, את הכתם הזה של אפלייה בין דם לדם ושל אי שוויון בנשיאה בנטל. זה היה חסר אחריות מצידי, לו הייתי מסרב להקמת ממשלת האחדות.

"כולנו מבינים את חוסר הצדק וההגינות שבהטלת נטל שלא בחלוקה שוויונית. עד לפיזור חוק טל בסוף יולי, כנסת ישראל תחוקק חוק חדש, שוויוני וצודק. צוות בראש קדימה יוביל את התהליך הזה, כמובן בהסכמה ובאופן שבו נוכל גם ליישם אותו בשנים הבאות, כתהליך ארוך טווח שיביא שינוי יסודי במציאות הזאת".

ועל קידום התהליך המדיני: "יש גם רוב ברור בקרב אזרחי ישראל לשמירה על ישראל ריבונית, יהודית ודמוקרטית, ויש רוב ברור בקרב אזרחי ישראל לפשרה טריטוריאלית היסטורית עם שכנינו הפלסטינים", המשיך מופז. "אזרחי ישראל זקוקים לחיזוק משמעותי לזרם המרכזי, היצרני, המשרת, וקדימה היא החיזוק הזה. זה מה שטוב לאזרחי ישראל וזה מה שנכון למדינת ישראל".

על השאלה מה תעשה ממשלת האחדות בנושא שכונת האולפנה בבית אל, לא היתה תשובה ברורה. נתניהו הסתפק בלומר רק, כי "צריך לחשוב ולטכס עצה, כדי להביא את התוצאה הטובה ביותר עפ"י שלטון החוק".

יחימוביץ': "את הקומבינה הזאת איש לא ישכח. היא תיחרט לעולם, תילמד באוניברסיטאות ותיפול על ראשם של מי שחוללו אותם. כל הקדנציה הזאת קדימה הייתה פארסה של אופוזיציה"

מופז הבטיח כי יהיה "שותף מלא לעשייה", בלי לסטות מהדרך אותה מייצגת קדימה. "נוצר חלון היסטורי להוביל שינוי עמוק, עקרוני ואמיתי, שינוי שיפעל לטובת הרוב הממלכתי המשרת, משלם המסים, שמגדל פה את ילדיו ורואה פה את עתידו. להשקפת עולמי ממשלת אחדות היא צו השעה. אם זה היה תלוי בי, הייתי נכנס לממשלת האחדות כבר לפני שלוש וחצי שנים. כך חשבתי לאחר מערכת הבחירות ב-2009, וכך אני חושב גם היום".

יחימוביץ' (צילום: מיכל בירן)
"האם מישהו מאמין עוד לדברים של מופז?". יחימוביץ' (צילום: מיכל בירן)

במסיבת עיתונאים שקיימה יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', היא תקפה בחריפות, בעיקר את ח"כ שאול מופז.  "צפיתי במסיבת העיתונאים של ראש הממשלה וסגנו החדש", אמרה בלעג. "העמידה הייתה בוטחת, חיתוך הדיבור היה נחרץ – אבל האם האמנתם למילה אחת שיצאה מפיהם? האם אין ערך למושג האמת? האם מילים יכולות להיזרק סתם לאוויר בלי אחריות? האם מישהו מאמין עוד לדברים של מופז?

"היינו עדים ב-24 השעות האחרונות לזיג-זג המגוחך והנלעג ביותר שנראה אי פעם בפוליטיקה הישראלית", המשיכה ח"כ שלי יחימוביץ'. "את הקומבינה הזאת איש לא ישכח. היא תיחרט לעולם, תילמד באוניברסיטאות ותיפול על ראשם של מי שחוללו אותם. כל הקדנציה הזאת קדימה הייתה פארסה של אופוזיציה".

על נתניהו אמרה יחימוביץ': "אני מעולם לא אמרתי שבנימין נתניהו שקרן, כפי שאמר מופז – אבל הוא קפיטליסט קיצוני, תאצ'ריסט ואיש ימין קיצוני. אנחנו באים משתי הקצוות של הקשת הפוליטית".

בסיום דבריה אמרה יחימוביץ': "אנחנו יוצאים לדרך חדשה, עם הזדמנות עודפת לזו שכבר ניתנה לנו. הציבור בטח בנו ונתן את קולו, אבל עכשיו התחדדה העובדה שאנו המפלגה היחידה שמהווה אלטרנטיבה שלטונית לנתניהו. מי שלא רצה את העבודה עם 20 מנדטים, יקבל אותה עם הרבה מאוד מנדטים ואותנו בראשות הממשלה בתום הקדנציה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן