Skip to content

כמה מס אנחנו משלמים על כל רכב?

מנתונים שפרסמה רשות המסים עולה, כי אנו משלמים 39 אלף שקל מס לכל מכונית חדשה, וזו ירידה משנים עברו בשל המיסוי הירוק שהפחית את שיעור המס על מכוניות קטנות וירוקות יותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנתונים שפרסמה רשות המסים עולה, כי אנו משלמים 39 אלף שקל מס לכל מכונית חדשה, וזו ירידה משנים עברו, בשל המיסוי הירוק שהפחית את שיעור המס על מכוניות קטנות וירוקות יותר

מאת דני בר

בשנת 2011 גבתה המדינה 8.35 מילארד שקל רק ממסי הקנייה על מכוניות חדשות. בנוסף לכך, נגבו כ- 433 מיליון שקל על מכס של מכוניות מיובאות. כמובן שאסור לשכוח את המיסוי החל על חלפים, השדרוגים, הדלק, הצמידים, נמצא שמחלבת הכסף של האוצר… ממשיכה להיות פרה חולבת.

מנתוני הנסועה השנתיים, שככל שהרכב ישן יותר, הוא נוסע פחות. ככל שהמכונית חדשה יותר, כך הנסועה השנתית שלה עולה. מכונית בת פחות משלוש שנים על הכביש נוסעת בממוצע כ-17 אלף ק"מ בשנה בעוד שמכונית בת עשר נוסעת כ-15 אלף ק"מ בשנה. אולם מתברר, כי ההבדל המהותי יותר הוא בין מכונית פרטית לבין רכב צמוד ("רכב חברה"). בעוד מכונית פרטית חדשה נוסעת בשנה 17 אלף ק"מ, רכב צמוד נוסע כמעט 31 אלף ק"מ . הגיוני!  דלק חינם, ביטוח חינם, חלפים וטיפולים על חשבון החברה, אז למה לא לנסוע? מתברר שרכב חברה נוסע אף יותר מרכב מסחרי בבעלות פרטית.

תקנות המיסוי הירוק וחובת סימון פוטנציאל הזיהום של כל רכב הפכו את המכוניות בישראל לידידותיות יותר לסביבה. הציון הירוק נע בין 0 ל- 400, והוא גבוה יותר ככל שרמת הזיהום עולה.

בשנת 2009 היה הציון הירוק הממוצע 195. ב-2010 הוא ירד ל- 184. בסוף 2011 הציון הממוצע הוא כבר 170.

חברות ליסינג הן עדיין המובילות בנתח השוק שלהן מכלל הרכב החדש הנרכש, אולם הן נמצאות בירידה. מצד אחר, בשוק הרכב המשומש רכב הליסינג עדיין שחקן מוביל. מתוך כלי הרכב בני שלוש שנים שקנו הישראלים, 83% היו בבעלות ציי רכב וחברות ליסינג. כלומר, קשה למצוא מכונית מהשנתונים האחרונים שנסעה מעט והייתה בבעלות פרטית.

תצוגת הפרה החולבת ( צילום דני בר )

מנתוני רשות המיסים מתברר, שתושבי הפריפריה נוסעים יותר מתושבי המרכז, ובכך גם נטל המס, כתוצאה מהשימוש המוגבר ברכב, יותר גדול לתושבי הפריפריה מאשר לתושבי המרכז. באילת נוסעים בממוצע כ- 19.5 אלף ק"מ בשנה, ואילו במצפה רמון ובמטולה נוסעים 22.7 אלף ק"מ בשנה.

ומה הצבע האהוב על בעלי הרכב הישראליים?
• צבע אפור וכסף – 37% מכלל המכוניות
• הצבע הלבן – 26% ( ירידה מ-40% בעבר)
• שחור – 15%
• כחול וגווני כחול – 10%

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן